Gå til innhold

Tannlegeregning? Hva skjer hvis jeg ikke betaler?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en atten år gammel gutt. Etter et tannlegebesøk der jeg skulle trekke en tann fikk jeg et giro på 690kr. Utover mot fristen hadde jeg ikke nok penger til å betale, så jeg ringte og fikk utsatt det(Var en frist på 1.5uke). Videre har jeg gått 2.5 uker over den andre fristen. Jeg hadde rett og slett glemt regningen, stress/skolearbeid, russegebyrer(1000kr), og nå sitter jeg her med en enorm angst. Jeg sjekker postkassen hver dag og er redd for å motta noen form for inkasso eller hva de nå kaller det. Akkurat nå er det tomt på kontoen min igen, får ikke mye penger, og jobb er uaktuelt, men dette er ikke problemet. Hva sker når man ikke betaler giroen? Må vente enda noen dager til jeg får stipend igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktura får først 14 dager forfall

 

Etter disse 14 dagene kan purring sendes ut umidddelbart, MEN da kan det ikke påregnes gebyr. Hvis det skal påregnes gebyr på det gå minst 14 dager ETTER forfall, altså totalt 28 dager etter du mottok faktura. Tannlegen kan velge gå rett til inkassovarsel, men da må det også gå 14 dager etter forfall. Med andre ord du har minst 28 dager på deg for å betale uten ekstra gebyrer osv.

Lenke til kommentar

Faktura får først 14 dager forfall

 

Etter disse 14 dagene kan purring sendes ut umidddelbart, MEN da kan det ikke påregnes gebyr. Hvis det skal påregnes gebyr på det gå minst 14 dager ETTER forfall, altså totalt 28 dager etter du mottok faktura. Tannlegen kan velge gå rett til inkassovarsel, men da må det også gå 14 dager etter forfall. Med andre ord du har minst 28 dager på deg for å betale uten ekstra gebyrer osv.

Fristen på fakturaen var 15. :/ Hva skjer nå?

Lenke til kommentar

Det du gjør er at du ringer dem og sier at stipendet ditt for februar måned ikke strakk til, og at du ikke får stipend for mars før 15. mars. Mest sannsynlig vil de ha forståelse nok for det.

 

Har de ikke det, vel, så får du en purring med et gebyr på 64 kroner og muligens et rentetillegg på et par kroner. Det er ikke all verdens, de aller fleste av oss har et par slike bak seg. Det er mulig du får purringen direkte fra inkassoselskapet, det kommer an på rutinene hos tannlegen. Det er likevel ikke farlig. Det får ingen konsekvenser å bli purret på, det er først når saken begynner å gå lengre enn det at det begynner å bli dyrt. Dyrt og risikabelt, mtp betalingsanmerkninger (som kan ødelegge kredittverdigheten din).

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Faktura får først 14 dager forfall

 

Etter disse 14 dagene kan purring sendes ut umidddelbart, MEN da kan det ikke påregnes gebyr. Hvis det skal påregnes gebyr på det gå minst 14 dager ETTER forfall, altså totalt 28 dager etter du mottok faktura. Tannlegen kan velge gå rett til inkassovarsel, men da må det også gå 14 dager etter forfall. Med andre ord du har minst 28 dager på deg for å betale uten ekstra gebyrer osv.

Fristen på fakturaen var 15. :/ Hva skjer nå?

 

 

Det dumme er at det baller seg opp med ekstra kostnader. Hadde du ringt og forklart situasjonen, så kunne du fått utsatt den første regningen rimelig lenge.

Lenke til kommentar

Jeg fikk stipendet mitt for 4 dager. Jeg må nesten be om en ny faktura, men tørr ikke :O

 

De har enda ikke sendt noe til meg, verken i posten eller på e-post? Er ikke det rart?

 

Ring dem og be om ny faktura - tro meg , de vil bli "glad". Bare si at du har rotet vekk faktura, har penger og ønsker å betale. Alle ønsker kunder som ønsker å gjøre opp. Det å ville betale for seg er det du må være minst redd for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...