Gå til innhold

[Løst] Har samboer ødelagt min fremtid?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kommet i en grusom situasjon nå. Møtte for en stund siden en fantastisk jente, og vi ble samboere. På toppen av det hele hadde hun en nydelig sønn på 1,5 år( nå snart 3) som jeg har blitt som en far for ( han har ingen kontakt med far). Forholdet er generelt bra og vi bor i mitt hus som jeg eier med et annet familiemedlem ( hver vår leilighet)

 

Her om dagen fikk jeg imidlertid mitt livs hittil største sjokk. I postkassa lå det et brev fra et inkassobyrå, med varsel om tvangsfullbyrdelse! Skjønte raskt at dette ikke var noe jeg hadde kjøpt, og konfronterte samboer. Hun innrømmet at hun hadde bestilt tjenesten, PÅ 50 kr, i mitt navn, for så å glemme å betale. Jeg sa beskyldte henne for å ha stjålet posten min( hun tømmer stort sett postkassa ettersom hun er hjemme først, men jeg var syk og hjemme før henne denne dagen), noe hun benektet. Jeg gikk imidlertid inn å betalte beløpet, som hadde vokst til flere hundre kroner.

 

Så startet det virkelige helvete...

Jeg gikk inn og sendte mail til de største inkassoselskapene i landet og spurte om de hadde noe registrert på meg, i tillegg til å bestille kredittvurdering av meg selv. Da viste det seg at jeg hadde 3-4 krav, hvorav et hadde gått til utlegg hos namsmannen + betalingsanmerkning. Jeg ringte straks inkassoselskapene det gjaldt og betalte. Det viste seg at hun hadde opprettet en mail i mitt navn, men med hennes telefonnummer som kontakt info. Slik har hun kunnet shoppe på nett med mitt navn og person nr. Hun innrømmet dette, og innrømmet nå også å ha kastet alt av brev fra både inkassobyråer og namsmann.

 

Så nå er saken slik:

 

Jeg har betalt alt, men den saken som hadde gått lengst hadde blitt oversendt namsmannen 10.12. Gothia, som inkassoselskapet het, sa at det var tatt pant i huset. Dette forundrer meg da jeg trodde man i slikt tilfelle ville måtte få "forkynt" budskapet av politiet ( det hendte med en svoger). Hun har selvsagt kastet alt av brev, men da trodde jeg politiet ville måtte oppsøke deg på bopel, arbeidsplass e.l.
Forsøkte å ringe namsmannen idag, men de var stengt, måtte ringe igjen på mandag.

 

Jeg sitter igjen helt sjokkert. Heldigvis hadde jeg en del oppspart, og har betalt alt "jeg" skyldte. Jeg har alltid hatt god økonomi, og til tross for ung alder eier jeg to boliger. Begge eies sammen med et familiemedlem, og vi leier ut et par leiligheter i disse husene. Det sier seg selv at jeg har vært flink til å spare, men ikke minst, møtt velvilje hos banken. Dette er jeg avhengig av i fremtiden også, så nå lurer jeg på om banken har fått beskjed om dette.

 

Første spørsmål blir altså: Får banken melding når andre tar pant i boligen?

 

Og en del andre praktiske spørsmål:

 

Får min bror beskjed om dette?

 

Blir betalingsanmerkninger helt borte, eller vil banker alltid kunne se at jeg har vært i gjennom dette?

 

Hva med lønnstrekk, har min arbeidsgiver fått vite dette? ( ikke blitt trekt noe så langt)

 

Får jeg noe på politiets rulleblad ettersom dette har vært hos dem?

 

Vil jeg få problemer med fremtidige arbeidsgivere?

 

Er fremtiden min ødelagt av henne?

 

Det var noen spørsmål, nå litt mer klaging. Hun har nå lagt seg flat, innrømmet det hele og gitt meg tilgang til mailen hun opprettet i mitt navn. Den viser jo hvordan hun har holdt på å lyve til inkassobyråene med stadige nye løfter om betaling. Hun har gått med på å skrive et gjeldsbrev på alt hun skylder meg, totalt ca 50 000. Vi har skrevet det, men trenger to vitner, så tenkte å dra i banken når den åpner på mandag.

 

Men nå sitter jeg her, føler meg missbrukt, sveket og er mildt sagt forbannet. Jeg kunne sikkert ha anmeldt henne, men vil jeg kunne bevise at jeg ikke selv har handlet dette? At jeg ikke har mottatt noe i posten? At jeg kun er utsatt for identitets- tyveri?

 

Det værste oppe i det hele, er at jeg mister "sønnen min" dersom det blir et brudd. Jeg elsker den gutten, og gjør alt for han. Han er som min egen sønn, men jeg har selvsagt null rettigheter da han ikke er av "mitt blod". Hun lover å være 100% ærlig i fremtiden, og er veldig lei seg over det hun har gjort. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. jeg er jo fortsatt glad i henne innerst inne..

 

Bør jeg gå fra henne, og da miste både henne og sønnen?

 

Bør jeg bli, og aldri kunne stole på henne økonomisk sett? ( i alle fall ikke på svært lenge)

 

Og er et gjeldsbrev en god forsikring for å få igjen alt hun har lånt?

 

Rammer det sønnen om jeg skulle velge å anmelde henne?

 

Beklager mange spørsmål, langt innlegg og sikkert en haug med skrivefeil. Innlegget er skrevet i fortvilelse, sinne og sjokk, og jeg trenger å få det ut av systemet. Hadde vært svært takknemlig om noen ville svare meg!

 

Hilsen en fortvilet kar :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Altså, på forumet her går det mye værre konflikter, inkludert flere gangers utroskap og debattanten velger å fortsette forholdet. Dette virker som dårlig kommunikasjon fra henne, og det er noe som er lett å jobbe med, jeg vil si at dette er noe som er lett å tilgi, og det er tross alt ikke grovt alvorlig. Men du burde jo ikke legge all din kjærlighet til barnet, gi minst like mye til henne dersom du vil at dette skal fungere i det lengre løp.

Lenke til kommentar

Har lagt inn kredittsperre nå ja.
Men kommer nok ikke til å anmelde. Ser ikke helt hvordan det skal hjelpe meg, dessuten ønsker jeg ikke å skape trøbbel for henne. Hun har vel nok som det er..Men det er ikke lett å vite hva man skal gjøre, men det som bekymrer meg mest er hva dette har og si for fremtiden min..

Lenke til kommentar

Antakeligvis fint lite.

 

Når anmerkninger er sletta er de sletta, og det er ikke straffbart å ha inkassosaker. Gjør opp alt og gå videre, det vil ikke ha noen praktiske konsekvenser for deg.

 

Det kan hende din bror får beskjed om pant i din del, og jobben får åpenbart beskjed om det trekkes penger, men da får du bare forklare det som det er. Om du betaler inn slettes alle pant, og det blir selvsagt ikke tatt utlegg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fysj for et smakløst tilfelle.. Når det ikke er verre en det var er det jo godt men hvordan i alle dager kan din samboer når du eier bolig låne med pant i den? Det er jo du med ditt navn som står med skjøte? Da må hun jo ha brukt personnummer med ditt navn og det hele..

 

Det er et tillitsbrudd uten tvil men om det er verdt og miste alt pga dette er det ingen andre en du som må finne ut av.

 

Hadde uansett forsøkt og komme til bunns i dette og spørre hvordan og hvorfor og se om svarene gir noe form for mening og forklaring. Når alt er betalt så vil også alt av anmerkninger forsvinne men om det ligger noe register som banker og låne institusjoner kan søke seg opp i vites ikke.. Så lenge det ikke er noe lønnstrekk vil ikke arbeidsgiver heller vite noe mer om dette..

Lenke til kommentar

Ingen kan da vel ta opp lån med pant i ditt hus slik at du mister huset? Jeg kan ikke det juridiske rundt det.

 

Det er jo ikke slik at hun har tatt opp lån med pant i huset, hun har handlet i mitt navn, med mitt personnr på kreditt. Opprettet en egen mail og sitt eget mobilnr slik at jeg ikke skulle få noen henvendelser. Ganske gjennomtenkt med andre ord.

Greit nok at man ikke skal "slenge" personnr sitt rundt til alle og enhver, men jeg trodde da virkelig ikke jeg ville bli misbrukt på denne måten i eget hjem.. :hm:

Lenke til kommentar

Altså, på forumet her går det mye værre konflikter, inkludert flere gangers utroskap og debattanten velger å fortsette forholdet. Dette virker som dårlig kommunikasjon fra henne, og det er noe som er lett å jobbe med, jeg vil si at dette er noe som er lett å tilgi, og det er tross alt ikke grovt alvorlig. Men du burde jo ikke legge all din kjærlighet til barnet, gi minst like mye til henne dersom du vil at dette skal fungere i det lengre løp.

Var det et forsøk på ironi? Eller hva.....
Lenke til kommentar

Antakeligvis fint lite.

 

Når anmerkninger er sletta er de sletta, og det er ikke straffbart å ha inkassosaker. Gjør opp alt og gå videre, det vil ikke ha noen praktiske konsekvenser for deg.

 

Det kan hende din bror får beskjed om pant i din del, og jobben får åpenbart beskjed om det trekkes penger, men da får du bare forklare det som det er. Om du betaler inn slettes alle pant, og det blir selvsagt ikke tatt utlegg.

 

Det er det rare, har ikke hørt noe fra han om at han har mottatt brev om det, og det vil jeg jo tro han hadde sagt fra om. Angående jobben aner jeg ikke, har ennå ikke fått noe trekk på lønningen. Men nå er neste lønning like rundt hjørne, så kan jo ha skjedd noe nå. Det er det værste, da står jeg i fare for å miste jobben min som jeg nettopp har fått og er i prøve tid på. Men det er jo en god stund siden det gikk til namsmannen. Vet ikke hvor raskt ting går der..Har jo gjort opp alt nå, det gjorde jeg med en gang jeg fikk greie på dette.

 

Det er det værste, denne saken som hadde gått så langt var opprinnelig på 340 kr, hadde hun bare spurt så kunne hun fått de pengene..

Lenke til kommentar

Hvor mye penger er det egentlig snakk om totalt?

Inkassokravet som var gått til utlegg var opprinnelig 340, nå ca 2400...Tatt pant i huset/ eller lønnstrekk for 2400. Latterlig. Fatter det bare ikke. Er jo lommerusk i denne sammenhengen..

 

Når det gjelder hennes samlede gjeld til meg (som omfatter diverse andre inkassokrav i mitt navn som ikke hadde gått like langt, regninger jeg har betalt for henne, utgifter til husstanden som jeg har hatt måttet betale alene osv) er den på snaue 50 000.

Lenke til kommentar

 

 

Får banken melding når andre tar pant i boligen?

 

Dersom banken følger med i grunnboken kan banken få vite om at det er tatt utlegg, men det går ingen automatisk beskjed til andre panthavere når det tas utleggspant.

 

 

 

Får min bror beskjed om dette?

 

Nei, ikke med mindre han følger med på grunnboken (noe alle burde gjøre, minst en gang i året).

 

 

 

Blir betalingsanmerkninger helt borte, eller vil banker alltid kunne se at jeg har vært i gjennom dette?

 

Betalingsanmerkninger forsvinner når kravet er gjort opp.

 

 

 

Hva med lønnstrekk, har min arbeidsgiver fått vite dette? ( ikke blitt trekt noe så langt)

 

Med mindre du faktisk er ilagt lønnstrekk får ikke arbeidsgiver vite noe.

 

 

 

Får jeg noe på politiets rulleblad ettersom dette har vært hos dem?

 

Nei.

 

 

 

Vil jeg få problemer med fremtidige arbeidsgivere?

 

Du kan få det, hvis du ønsker å få jobb hos namsmyndighetene eller en stilling med sikkerhetsklarering. Men ellers, nei.

 

 

 

Er fremtiden min ødelagt av henne?

 

Nei. Så lenge alt er gjort opp og utleggspantet slettet er ikke dette noe problem for deg. Men hvis du fortsetter å la henne gjøre sånt...

 

 

 

Men nå sitter jeg her, føler meg missbrukt, sveket og er mildt sagt forbannet. Jeg kunne sikkert ha anmeldt henne, men vil jeg kunne bevise at jeg ikke selv har handlet dette? At jeg ikke har mottatt noe i posten? At jeg kun er utsatt for identitets- tyveri?

 

Hvis jeg skulle gått straffbarhetsvinkelen her hadde jeg nok heller gått for straffeloven § 145 annet ledd: Skjult brev adressert til deg for egen vinning. Strafferamme på tre år. ID-tyveri har bare en strafferamme på to år.

 

 

 

Og er et gjeldsbrev en god forsikring for å få igjen alt hun har lånt?

 

Nei. Gjeldsbrevet i seg selv er bare et uttrykk for en forpliktelse, og det eneste et gjeldsbrev gjør er å gjøre det enklere å inndrive via namsmannen hvis hun ikke gjør opp for seg. Der hun ikke har evne til å gjøre opp for seg hjelper ikke et gjeldsbrev i det hele tatt.

 

 

 

Rammer det sønnen om jeg skulle velge å anmelde henne?

 

Tiltale for brevbrudd og eventuelt ID-tyveri, strafferamme på mellom bøter og 6 års fengsel til sammen (jfr. strl § 62). Skjerpende retning at det er gjort mot samboer, og vinnings hensikt. Påløpt 50k i kostnader for samboer. Jeg vil tippe at det blir et sted mellom to og fem måneder i spjeldet. Hvordan det rammer sønnen vil du jo kunne tenke deg...

 

 

 

Bør jeg bli, og aldri kunne stole på henne økonomisk sett? ( i alle fall ikke på svært lenge)

 

Bør jeg gå fra henne, og da miste både henne og sønnen?

 

Om du bør bli eller gå kommer an på en rekke andre ting som du alene vet. Ett moment jeg ville lagt vekt på i denne saken er om hun tar inn over seg alvoret av tillitsbruddet her.

 

Hvis jeg skal hobbypsykologisere litt så er dette typiske tegn på en unnvikende personlighet. "Det går greit, for han vil jo aldri finne ut av det" - hun hadde nok planer om å betale disse regningene selv, men hun hadde dårlig kreditt og "måtte" bruke navnet ditt. Når hun så ikke klarte det skjøv hun problemet foran seg ved å ignorere og kaste regninger. Det er generelt sett ikke et godt trekk.

 

Om du skal bli vil jeg foreslå følgende tiltak:

- Kredittsperre hos alle mulige kredittopplysningsselskaper

- Telefon og/eller mail fra deg til (norske) kreditorer hun har handlet på kreditt hos om at din identitet er misbrukt og at du ønsker at din konto sperres og at det ikke skal være mulig å opprette konto på ditt navn

- Du henter posten. Hengelås på postkassa om det må til.

 

Dette er kontrollerende tiltak. De bør også suppleres med tiltak som tar sikte på å undergrave årsaken til at dette skjedde. Det har du ikke skrevet noe om, så her kan jeg ikke gi deg noen råd.

 

 

Du bør også ta opp forholdet med Fylkesmannen - hvis hun vanstyrer "din" økonomi er det langt fra sikkert om hun er skikket til å være verge for sitt eget barn (det vil si forvalte barnets økonomi). Det er faktisk et moment jeg er mer bekymret for - du kan jo tross alt ivareta deg selv.

 

Det finnes regler om samværsrett for andre enn foreldre i barnelova § 46 første ledd, "andre som står barnet nær" kan få samværsrett. Dessverre forutsetter denne bestemmelsen at en eller begge foreldre er døde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar krikkert. :) Å melde fra til fylkesmannen blir ikke aktuelt, jeg er ikke bekymret for sønnen, hun setter han høyere enn alt.
Når det gjelder årsaken til dette ligger det vel på at hennes mor styrer økonomien hennes, ettersom hun har vært ute å kjøre tidligere. Ergo, mor gir ikke nok lommepenger, da tar vi av samboeren.
Jeg kunne selvsagt kontaktet hennes mor, men det vil være det samme som å gå ut av forholdet. Jeg kommer kun til å gjøre det om hun gjør noe mer, eventuelt om hun går ut av forholdet uten å betale meg tilbake gjelden sin..

Jeg ønsker jo i utgangspunktet å fortsette forholdet, men dette forutsetter at hun virkelig viser meg at hun angrer på dette og som du sier forstår alvorligheten av dette.

Når det gjelder lønnstrekk tenkte jeg å ringe namsmannen og høre om det ble tilfellet..

Lenke til kommentar

 

(...)snaue 50 000.

 

Ok, så ikke så mye penger (mtp tilfeller vi ser i luksusfellen)

 

Men sviket i forholdet deres er ganske stort, på den økonomiske/praktiske biten.

Forholdet mellom deg og din sønn* burde ikke bli på virket av dette, kun rent praktisk hvis det skulle bli ett brudd mellom deg og moren.

 

*sønn, eller barn som ikke er ditt, men som i praksis er som ditt barn

 

Jeg foreslår å sørge for att hun ikke kan misbruke deg økonomisk igjen.

For meg ser det ut til å være deres eneste problem (lett for meg å si, men ok)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...