Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil se deg selv, ja. Lyset beveger seg i lysets hastighet sett fra perspektivet til observanten. Det er derfor det er kalt relativitetsteorien.

 

Eksempelet er ekvivalent med at speilet beveger seg mot personen i lysets hastighet. Lysstrålene treffer speilet, og så vil både de og speilet bevege seg mot personen i samme fart, og lyset når personen først når speilet krasjer inn i ham

Lenke til kommentar

 

Du vil se deg selv, ja. Lyset beveger seg i lysets hastighet sett fra perspektivet til observanten. Det er derfor det er kalt relativitetsteorien.

 

Eksempelet er ekvivalent med at speilet beveger seg mot personen i lysets hastighet. Lysstrålene treffer speilet, og så vil både de og speilet bevege seg mot personen i samme fart, og lyset når personen først når speilet krasjer inn i ham

 

Ok, for å gjøre det anderledes, er speilet 45 grader til venstre for deg, eller egentlig bare på siden, og du reiser med lysets hastighet vil du ikke kunne snu hodet ditt å se det selv i speilet? Lyset rekker jo ikke gå fortere enn deg -> inn i speilet -> så reflektere tilbake til øynene dine.

Lenke til kommentar

Hvis jeg reiser med lysets hastighet og det er et speil foran meg, liksom jeg reiser mot speilet i lysets hastighet. Vil jeg kunne se meg selv i speile da? Lyset vil jo ikke rekke å komme dit i følge relativitetsteorien...

Du vil ikke kunne reise i lysets hastighet. Derfor er spørsmålet meningsløst. Kun masseløsepartikler kan bevege seg i lysets hastighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Du vil se deg selv, ja. Lyset beveger seg i lysets hastighet sett fra perspektivet til observanten. Det er derfor det er kalt relativitetsteorien.

 

Eksempelet er ekvivalent med at speilet beveger seg mot personen i lysets hastighet. Lysstrålene treffer speilet, og så vil både de og speilet bevege seg mot personen i samme fart, og lyset når personen først når speilet krasjer inn i ham

 

 

Ok, for å gjøre det anderledes, er speilet 45 grader til venstre for deg, eller egentlig bare på siden, og du reiser med lysets hastighet vil du ikke kunne snu hodet ditt å se det selv i speilet? Lyset rekker jo ikke gå fortere enn deg -> inn i speilet -> så reflektere tilbake til øynene dine.

 

Igjen så er det ekvivalent med at speilet beveger seg med lysets hastighet forbi en person, så personen kan se seg selv så lenge lyset ikke blir avbøyd på noen måte, men reflekteres rett tilbake.

Lenke til kommentar

 

 

Du vil se deg selv, ja. Lyset beveger seg i lysets hastighet sett fra perspektivet til observanten. Det er derfor det er kalt relativitetsteorien.

Eksempelet er ekvivalent med at speilet beveger seg mot personen i lysets hastighet. Lysstrålene treffer speilet, og så vil både de og speilet bevege seg mot personen i samme fart, og lyset når personen først når speilet krasjer inn i ham

 

Ok, for å gjøre det anderledes, er speilet 45 grader til venstre for deg, eller egentlig bare på siden, og du reiser med lysets hastighet vil du ikke kunne snu hodet ditt å se det selv i speilet? Lyset rekker jo ikke gå fortere enn deg -> inn i speilet -> så reflektere tilbake til øynene dine.

 

Samme svar. Du vil se deg selv. Lyset rekker det, fordi lysets hastighet er relativ. Hvor fort du beveger deg betyr ingenting.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde fotoner hadde masse? Er det ikke så at lys blir avbøyd av gravitasjonsfelt?

Fotoner er masseløse, men de har bevegelsesmengde. Slik fungerer f.eks. solseil. Lys blir avbøyd av gravitasjonsfelt ja, dette er fordi gravitasjonsfelt krommer selve romtiden, hvilket gjør rommet rundt et stort gravitasjonsfelt avbøyd. Fotonet selv "opplever" det som at det går rett frem, som fotoner gjør, men siden rommet/romtiden er avbøyd rundt gravitasjonsfeltet vil også lyset bli avbøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt kunnskapen til å svare ordentlig på det. Jeg ser for meg at krumming av romtiden er en konsekvens av et stort gravitasjonsfelt. Litt avhengig av hvor dypt man vil gå, så vil jeg si at man kan forklare gravitasjonsfelt uten å snakke om krumming av romtiden, men man kan ikke forklare krumming av romtiden (og hvorfor lys blir avbøyd) uten å snakke om gravitasjonsfelt.

 

Uansett, så er dette som gjør at lyset blir avbøyd, ikke at fotoner har masse, for det har de ikke. Det er ikke gravitasjonen i seg selv som påvirker fotonene, men den krummede romtiden (som er en konsekvens av gravitasjonen).

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne reise i lysets hastighet. Derfor er spørsmålet meningsløst. Kun masseløsepartikler kan bevege seg i lysets hastighet.

+1

 

 

Men er ikke gravitasjonsfelt og krumming av rommet rundt et objekt to måter å forklare samme fenomen på?

Jo, det er det.

 

Er det mulig å definere masse uten å bruke krefter?

Det er i hvert fall mulig å definere masse uten referanse til gravitasjonskraft. Masse er den egenskapen ved en partikkel som gjør at den motsetter seg akselerasjon. Ikke-relativistisk er sammenhengen lineær. Relativistisk er den litt mer komplisert, men fremdeles en-til-en og dermed helt veldefinert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Heyitskris skrev (På 2.3.2015 den 19.26):

Hvis jeg reiser med lysets hastighet og det er et speil foran meg, liksom jeg reiser mot speilet i lysets hastighet. Vil jeg kunne se meg selv i speile da? Lyset vil jo ikke rekke å komme dit i følge relativitetsteorien...

Nei du er ikke der enda. Bilde av deg i speilet blir ikke pga du nådde aldri speilet. pga samme fart og speilet ligger fåran. Ingen ting går fortere en lysets hastighet. Det vil bety du er på tuppen i lysets hastighet og speilet er fåran deg i lysets hastighet dere har samme fart. Avstanden vil vere mørkt. Speilet må bremse. Til der du er, i så fall. Så kan du se. Se på deg. Men Intresangt.. 

IMG_20200730_035700.jpg

Endret av Cato røberg
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (På 2.3.2015 den 21.48):

Men er ikke gravitasjonsfelt og krumming av rommet rundt et objekt to måter å forklare samme fenomen på?

Jo, i følge den generelle relativitetsteorien er gravitasjon og krummet romtid det samme fenomenet. Det er massen (materien) som krummer romtiden, ikke gravitasjon. Lys går i rette linjer, men i et krummet rom blir disse rette linjene avbøyd fordi tiden går litt langsommere på innsiden enn på utsiden. I et krummet rom har faktisk heller ikke pi den samme verdien som i et flatt (ukrummet) rom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...