Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

Dette er en gimmick!

Så snart fordelene er vekke blir tesla laaangt dyrere, og el.bilen går tilbake til det stadiet den var i på 80 tallet. Ingen med vettet i behold kjøper en el.bil uten fordelene.

Jeg har troen på at de setter ned avansen om avgiftene settes opp slik at de blir priset tilsvarende en forbrenningsmotor. Det er da fortsatt mye å spare på drivstoff som igjen gjør at folk handler. Men tesla blir nok bare for rikingene som liker bilen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har troen på at de setter ned avansen om avgiftene settes opp slik at de blir priset tilsvarende en forbrenningsmotor. Det er da fortsatt mye å spare på drivstoff som igjen gjør at folk handler. Men tesla blir nok bare for rikingene som liker bilen:)

 

Hva får deg til å tro det? Det er jo ikke gjort i noen andre land.

Lenke til kommentar

 

Jeg har troen på at de setter ned avansen om avgiftene settes opp slik at de blir priset tilsvarende en forbrenningsmotor. Det er da fortsatt mye å spare på drivstoff som igjen gjør at folk handler. Men tesla blir nok bare for rikingene som liker bilen:)

 

Hva får deg til å tro det? Det er jo ikke gjort i noen andre land.

Fordi jeg tror de utnytter det i dag. Nå har jeg ikke sjekker priser opp mot hverandre fra andre land så det er kun noe jeg tror.

Lenke til kommentar
Vel klarer din cruisekontroll holde avstanden til bilen foran. Og holde den selv om du kommer inn i en rundkjøring. Stoppe og kjøre igjen når forangående bil begynner og kjøre. HolDe avstand gjennom hele rundkjøringen. Akselerasjon opp i riktig avstand fart til forangående kjøretøy. Stoppe før kryss/fotgjengerfelt og du ikke har rørt gass/brems. Holde fart stabil selv ned en bakke. Tror ikke det nei. Velkommen til 21 århundre.

 

 

Vil det da kun fungere i storbyområder eller vil det fungere i ytre Gokk? Jeg disser ikke noe, jeg er genuint nysgjerrig på dette.

Lenke til kommentar

 

 

Vil det da kun fungere i storbyområder eller vil det fungere i ytre Gokk? Jeg disser ikke noe, jeg er genuint nysgjerrig på dette.

 

 

Forstår ikke helt problemstillingen - autopiloten på Tesla er helt frittstående og skal derfor fungere overalt. Den leser omgivelsene og kjører deretter.

 

Forøvig til de som ikke forstår poeget med 700hk - det er ikke egentlg noe poeng, men en effekt av hvordan bilen er bygget. Elektromotorer er noe helt annet enn bensinmotor og skalerer annerledes. For å få en bil med god rekkevidde og nok krefter kreves kraftige motorer, og siden de uansett er like effektive som mindre kraftfulle varianter er det ingen grunn til å holde tilbake. Reell effekt i min Tesla er ca. 100hk over lang tid, men den kan gi ca. 450 i korte perioder (altså ved akselerasjon). Siden bilen er såpass aerodynamisk som den er holder 100hk i massevis til å holde jevn fart, med den deilige bonusen at jeg kan kjøre fra nesten alle om jeg vil.

 

Rekkevidde? Det er bare folk som ikke kjører elbil som maser om rekkevidde. Kjører jevnlig Oslo-Kristiansand, og med en 10-minutters pause på midten har vi energi nok i massevis. Kjører du pent kommer du helt frem uten lading også. Skal jeg lenger flyr jeg.

 

(Og ja, interiørkvaliteten er kjipere enn i tyske biler. Alt annet er dog bedre.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Vil det da kun fungere i storbyområder eller vil det fungere i ytre Gokk? Jeg disser ikke noe, jeg er genuint nysgjerrig på dette.

 

Forstår ikke helt problemstillingen - autopiloten på Tesla er helt frittstående og skal derfor fungere overalt. Den leser omgivelsene og kjører deretter.

Men er det lovlig å bruke?

Lenke til kommentar

 

 

Kjører man om kapp fra Nordkapp til Lindesnes, så vil enhver bil som drives av fossilt drivstoff vinne over Tesla. Snitthastigheten til Tesla vil over større avstander bli ca 40 km/t.

 

Og?

 

AtW

 

 

Betale over en halv million for en bil og ikke ha sjans mot en Toyota Aygo til 150 tusen.....

 

 

Veldig relevant for de av oss som kappkjører lindesnes - nordkapp, noe jeg tror er en ganske liten gruppe. Men poenget ditt er fortsatt ganske latterlig, det er alltid mulig å finne et snevert bruksområde, og si at et billig kjøretøy gruser et dyret kjøretøy i den oppgaven, men hva så?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi jeg tror de utnytter det i dag. Nå har jeg ikke sjekker priser opp mot hverandre fra andre land så det er kun noe jeg tror.

 

Det har jeg særdeles liten tro på. Du vet kanskje ikke at den største fallgruven for elbiler er at de trenger minimalt med vedlikehold. Forutenom batteripakken er det ikke mye som trenger å sjekkes på en Elbil. Det fører klart til at fabrikken tjener mye mindre på bilene enn brenselmotordrevne biler.

 

Det betyr i praksis at man bør ha mer i avanse på en elbil, og i et allerede prispresset marked med mange gode aktører, er det ikke lett å være konkurransedyktig og tjene penger. Det er heller ikke snakk om mye i avgifter før Tesla ramler. Nå er man ikke langt unna en titt på nytt regelverk for elbiler, og hvordan tror du markedet blir om mange av fordelene forsvinner? Du vil få et enormt prisras på brukte elbiler, noe som vil gjøre nye lite lukrativt.

Lenke til kommentar

 

Fordi jeg tror de utnytter det i dag. Nå har jeg ikke sjekker priser opp mot hverandre fra andre land så det er kun noe jeg tror.

Det har jeg særdeles liten tro på. Du vet kanskje ikke at den største fallgruven for elbiler er at de trenger minimalt med vedlikehold. Forutenom batteripakken er det ikke mye som trenger å sjekkes på en Elbil. Det fører klart til at fabrikken tjener mye mindre på bilene enn brenselmotordrevne biler.

 

Det betyr i praksis at man bør ha mer i avanse på en elbil, og i et allerede prispresset marked med mange gode aktører, er det ikke lett å være konkurransedyktig og tjene penger. Det er heller ikke snakk om mye i avgifter før Tesla ramler. Nå er man ikke langt unna en titt på nytt regelverk for elbiler, og hvordan tror du markedet blir om mange av fordelene forsvinner? Du vil få et enormt prisras på brukte elbiler, noe som vil gjøre nye lite lukrativt.

 

Så moralen er "kjøp gammel teknologi, for da kan fabrikken flå deg på vedlikehold"?

 

Du har iallfall rett i én ting - Tesla opererer etter et prinsipp om å ikke tjene penger på service og vedlikehold, det skal gå i null.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så moralen er "kjøp gammel teknologi, for da kan fabrikken flå deg på vedlikehold"?

Du har iallfall rett i én ting - Tesla opererer etter et prinsipp om å ikke tjene penger på service og vedlikehold, det skal gå i null.

 

Hvor de henter inn fortjenesten er for min del rimelig likegyldig. Jeg som de fleste fornuftige ville klart heller tatt vedlikeholdskostnadene på en bil til en halv million, en avskrivingen av en elbil.

 

Ja, ikke sant. Vi pleier også å si til kundene noen ganger at vi har ikke mer rabatt å gå på, det er like sant hver gang....

Lenke til kommentar

 

Så moralen er "kjøp gammel teknologi, for da kan fabrikken flå deg på vedlikehold"?

Du har iallfall rett i én ting - Tesla opererer etter et prinsipp om å ikke tjene penger på service og vedlikehold, det skal gå i null.

 

Hvor de henter inn fortjenesten er for min del rimelig likegyldig. Jeg som de fleste fornuftige ville klart heller tatt vedlikeholdskostnadene på en bil til en halv million, en avskrivingen av en elbil.

 

Ja, ikke sant. Vi pleier også å si til kundene noen ganger at vi har ikke mer rabatt å gå på, det er like sant hver gang....

 

 

Det ville jeg også, men i den virkelige verden, så er ikke det et valg man kan ta, fordi her så må man avskrive også beninsbiler.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Overpriset.... Det var dagens....

Det andre argumentet ditt over er jo totalt ulogisk.... Mener dersom det var en motor med 700hk som fordelte kraften via Haldex så hadde det vært "virkelig" 700hk?

Neppe fornuftig.

 

Selvfølgelig er den overpriset. Tror du noen ville kjøpt bilen om den hadde samme engangsavgift som hybrider og bensinbiler? Ta vekk denne fordelen, og du har en bil som ikke hadde solgt. Det er BILEN som koster den prisen. Skal man sammenligne med andre biler, så vil en heftig E-Klasse være langt billigere en Tesla. Da har du en bil som ikke er dekket i plastikk.

 

Det er misvisende å si det på den måten, og om du synes det er "ulogisk" så mangler du fornuft.

 

Ojojoj, jeg mangler fornuft siden du ikke kan argumentere imot. Wow.

 

Selvsagt hadde den blitt solgt. Den hadde vært færre, langt færre. Den selges i dag i markeder på like vilkår som fossil og hybridbiler.

 

Dekket i plastikk, du har åpenbart ikke peiling.... De bilene du piper om som koster 800k er dekket med alcantara skinn. Men som hater er du langt utenfor argumenters rekkevidde så jeg sier stopp her. Men det gjør Neppe du

Lenke til kommentar

Det ville jeg også, men i den virkelige verden, så er ikke det et valg man kan ta, fordi her så må man avskrive også beninsbiler.

 

AtW

 

Åpenbart. Men nå er det kjent faktum at restverdi på en elbil er langt lavere en bensinbiler i samme prisklasse. Det er en grunn til at leasing ikke markedsføres aktivt på elbiler, det blir nemlig ganske kostbart om man skal forsvare 55% av bilens verdi på 3 år.

Lenke til kommentar

Mye fint og tjo oig hei, men... Dette er like interessant som raskere SSD disker. Det er ikke el-superbiler som trengs, men biler for A4-familein som trenger rekkevidde og lastekapasitet for å besøke slekta på andre siden av landet. Få en stasjonsvogn som kommer 500km avgårde i påskeferien, da snakker vi.

 

Ja, det er en familiebil med lang nok rekkevidde som er viktig. Det som Nissan, Reanult og Tesla gjør er å dra opp løypa for de som kommer etter. De sørger for at infrastruktur kommer på plass og at det er nok omsetting i markedet til at det gjør de lønnsomt å forske og utvikle nullutslippsbiler videre.

 

Nå er det ikke noe problem å besøke familien på andre siden av landet i flere av el-bilene. Folk gjøre det både i Leaf og Tesla. Det krever bare en annen tankegang rundt planleggingen en i en fossil bil. At det ikke passer for alle gjør det bare viktigere å komme dit du peker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpenbart. Men nå er det kjent faktum at restverdi på en elbil er langt lavere en bensinbiler i samme prisklasse. Det er en grunn til at leasing ikke markedsføres aktivt på elbiler, det blir nemlig ganske kostbart om man skal forsvare 55% av bilens verdi på 3 år.

Er det et kjent faktum? Eller finner du på nå? Husk at det er forskjell på Think, Tesla og e-Golf akkurat som det er forskjell på andre biler. Det er ikke noe problem å finne bensinbiler som må avskrives med 55% på de første årene heller, og det er foreløpig ingen Teslaer som er tre år gamle.

 

Forøvrig ser jeg ikke helt hvordan Model S feiler som familiebil. Den har større bagasjerom enn en E-klasse stasjonsvogn, fåes med syv seter, er en av verdens sikreste biler, har masse plass inni og går helt fint an å bruke som hverdagsbil så lenge man ikke har ekstreme behov for å kjøre langt ofte og null aksept for å hurtiglade.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt hadde den blitt solgt. Den hadde vært færre, langt færre. Den selges i dag i markeder på like vilkår som fossil og hybridbiler.

 

http://elbil.no/elbilfakta/elbilens-fordeler

 

"Like vilkår"

 

  • Gratis parkering på kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.
  • Årsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt på firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (10 øre i 2015) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil.
  • Strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

 

Nei, man har enda ikke sett restverdi på en 3 år gammel Tesla. Det er også vanskelig å se på restverdien på en 1 år gamme l Tesla, grunnet den lange køen. Men som alle andre elbiler som raser i verdi, så ser jeg ikke helt hvorfor Tesla skal være unntaket. Dette er jo et tema de aller fleste har tatt opp ifbm. elbiler. Vet flere med godt kjennskap i markedet regner Teslas verditap til å være 50% over tre år.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Dette er en gimmick!

Så snart fordelene er vekke blir tesla laaangt dyrere, og el.bilen går tilbake til det stadiet den var i på 80 tallet. Ingen med vettet i behold kjøper en el.bil uten fordelene.

 

Som astmatiker så håper jeg inderlig ikke at det blir en "gimmick".

 

Forhåpentligvis blir avgifter og støtte endret slik at lokalt forurensende kjøretøy blir dyrere i drift og at det feks blir en stor vrakpant for de som skroter en fossilbil som er over 10-12 år og som da kjøper en nullutslippsbil. Et fast beløp som er likt for alle.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har troen på at de setter ned avansen om avgiftene settes opp slik at de blir priset tilsvarende en forbrenningsmotor. Det er da fortsatt mye å spare på drivstoff som igjen gjør at folk handler. Men tesla blir nok bare for rikingene som liker bilen:)

Hva får deg til å tro det? Det er jo ikke gjort i noen andre land.

Fordi jeg tror de utnytter det i dag. Nå har jeg ikke sjekker priser opp mot hverandre fra andre land så det er kun noe jeg tror.

 

 

Tesla har ca like priser i alle land. Det er en policy.

 

De kan ha noe avvik ettersom de ikke justerer etter valutakurser veldig ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...