Gå til innhold

Mer empati med dyr enn mennesker ?


Anbefalte innlegg

Avhengig av underkategorien av kristendom så er det en ganske generell oppfatning at ethvert menneske fødes i synd, på grunn av sine forfedres synd. Dette i seg selv er jo absurd både moralsk og intellektuelt.

 

Når propaganda forteller deg at du kan havne i en alvorlig trafikkulykke dersom du ikke bruker sikkerhetsbelte, og endog kan dø og bli begravet under et trekors, er det særlig empatisk? Nei, det kunne vært bedre å bare la disse folkene slappe av og tro at alt var i orden. Men så ender man opp med at det er aller best å advare dem.

Det samme med synd og helvete, skal man la være og advare folk fordi det kan være uempatisk å gjøre dem engstelige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Avhengig av underkategorien av kristendom så er det en ganske generell oppfatning at ethvert menneske fødes i synd, på grunn av sine forfedres synd. Dette i seg selv er jo absurd både moralsk og intellektuelt.

 

Når propaganda forteller deg at du kan havne i en alvorlig trafikkulykke dersom du ikke bruker sikkerhetsbelte, og endog kan dø og bli begravet under et trekors, er det særlig empatisk? Nei, det kunne vært bedre å bare la disse folkene slappe av og tro at alt var i orden. Men så ender man opp med at det er aller best å advare dem.

Det samme med synd og helvete, skal man la være og advare folk fordi det kan være uempatisk å gjøre dem engstelige?

 

 

Trafikkulykker er påviselige. Før du kan komme med en reel helvetestrussel må du først påvise helvetes eksistens. De som ikke tror på helvete engster seg ikke over dette. Jeg forteller bare om hva et menneskelivs verd er i tradisjonell kristen tro, og min bedømmelse av den er at den er uverdig å fremme som er moralsk høydepunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det står intet i teksten om at regelen gjelder kun mennesker .. hva er det jeg ikke ser?

 

 

 

En original ide (i beste fall) at fortellingen om den barmhjertige samaritan skal være et argument for dyrepoliti (eller noe slikt).

 

Men om man velger denne originale tolkningen, er det fortsatt ingenting som sier at det er greit å ha MER empati for dyr enn for mennesker.

Ja, noen i tråden sier de fullstendig mangler empati og engasjement for medmennesker. Og istedet føler denne empatien og kjærligheten for dyrene.

Det er temaet i tråden.

 

 

Empati er bare empati - og klassifisering er det du som gjør, hvis du utelukker noen, og da beveger du deg bort fra hva kjernen i empati er, etter min mening. Så klart har man emparti for alle levende vesener, og behøver ikke betinge det i tillegg ala; mindre, mer, mest osv. Din neste som deg selv, er vel bestandig den eller det som står foran deg akkurat nå (hele tiden)

 

Buddha, brukte i likhet med Jesus, mange forskjellige lignelser for å hamre inn det samme poenget, fordi lytteren var forskellige typer og stammer osv - så hvorfor tror du Jesus sine lignelser skal være så snevre?

 

ærefrykt for livet i seg selv

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Buddha, brukte i likhet med Jesus, mange forskjellige lignelser for å hamre inn det samme poenget, fordi lytteren var forskellige typer og stammer osv - så hvorfor tror du Jesus sine lignelser skal være så snevre?

 

Buddhisme og kristendom er ulike på mange områder.

Lenke til kommentar

Haha, den uttalelsen sier så mye mer om deg enn om kristendom og buddhisme.

 

Haha. Men hvi sammenligne Jesu lignelser med tilbedelsen av en overvektig steinfigur av et menneske? Som en tro tjener av kongen engang skrev om omvendelsen av samefolket:

 

Deres Kongelige Majestæt drager for dennem ikke mindre, end for de andre Sine kiære og troe Undersaatter, en meere, end Faderlig Omhue, ey allene paa Siælens Vegne, ved at allernaadigst forplante og vedligeholde den Finmarkiske Mission, som Deres Majestæts Høyst-Salige Herr Far-Faders Fader Høylovlig Ihukommelse Kong Friderich den Fierde allernaadigst forordnede til Lappernes Omvendelse fra Mørket til Lyset, fra Satans Magt til Gud, at Gud, som bød Lyset fremskinne af Mørket, kunde fremskinne i deres Hierter til Guds Herligheds Kundskabs Oplysning i Jesu Christi Navn; men endog hvad deres legemlige Nødtørft angaaer, da det behager Deres Kongelige Majestæt allernaadigst at antage sig den Finmarkske Negoties Fortsættelse, og, som en from Fader for Landet, rigelig at lade forsyne det, paa det Indbyggerne ey skal mangle Livs Ophold.

Som Deres Kongelige Majestæts, Deres Majestæter Dronningernes, Hans Printzelige Høyheds Printzens, de Kongelige Printzessers og det gandske Kongelige Arve-Huses Flor og Lyksalighed er en Fryd, i hvilken alle Rigets Børn, de Ringeste, saavel som de Høyere, tage Del; Saa er og Deres Majestæt intet kiærere, end at blive underrettet om Sine kiære og troe Undersaatters Tilstand; i hvis Tal og de Snee-klædde Lapper ere, der ved Nord-Capen under 71 Graders, 30 Minuters, Poli Høyde boe, ligesom i en Vraae af Verden, I Norges Nordreste Ende, somme ved Søe-Kanten i Hytter, og andre oppe paa Fieldene i Telte, hvor de med deres Familie og Rens-Dyr flytte fra den ene Klippe til den anden."

 

Ja, tenk om Lyset som skinte frem av Mørket, også kunde fremskinne i deres Hierter til Guds Herligheds Kundskabs Oplysning i Jesu Christi Navn.

Lenke til kommentar

Jeg har det på samme måte. Tåler dårlig å se på at dyr lider, men barn som blir utsatt for ubehageligheter (blir brent levende, får hendene hugget av osv.) går egentlig fint å se. Men jeg har sluttet å se slike videoer.

 

 

Det tror jeg jammen er godt for det høres ut som om du har blitt forferdelig desensitivisert :\ Den normale reaksjonen av å se at andre har det vondt, særlig uskyldige, er å oppleve negative følelser. Det er derfor det er høye murer og piggtrådgjerder ved slakterier og folk som jobber i slakteri ofte får problemer med PTSD-lignende symptomer, rusmisbruk og voldskriminalitet.

Lenke til kommentar

Haha. Men hvi sammenligne Jesu lignelser med tilbedelsen av en overvektig steinfigur av et menneske? Som en tro tjener av kongen engang skrev om omvendelsen av samefolket:

Tenk at samene så langt opp i det hedenske land skulle bli rammet av løgnene til den eselridende aramerisk-talende svindleren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg jammen er godt for det høres ut som om du har blitt forferdelig desensitivisert :\ Den normale reaksjonen av å se at andre har det vondt, særlig uskyldige, er å oppleve negative følelser. Det er derfor det er høye murer og piggtrådgjerder ved slakterier og folk som jobber i slakteri ofte får problemer med PTSD-lignende symptomer, rusmisbruk og voldskriminalitet.

 

Men logisk er det jo en forskjell på å se et videoklipp og vite at det en ser på, bare er en representasjon av noe virkelig eller uvirkelig, og på den andre siden se på at noen lider i virkeligheten og vite at en kan i teorien gripe inn. Men du har helt rett i dette med å bli desensitivisert. Det er helt utrolig hva en kan venne seg til hvis en gidder å gjør en innsats. Men jeg fant ut at jeg ikke ønsket å bli helt følelsesløs i forhold til å se videoer av folk som lider. Så jeg ser sjelden slike videoer nå.

 

Jeg er veldig fascinert av hvordan en kan sette slike videoer i ulike sammenhenger og forandre opplevelsen av dem. Det er bare å si til en nordmann at dette er en pedofil som blir flådd levende og reaksjonen kan bli klaging på at flåingen går for fort og vedkommende lider for lite. For noen muslimer kan en vel si at vedkommende har fornærmet profeten, så kan de nyte klippet osv. Men det er vanskelig å stimulere fram hatet og skadefryden når det gjelder dyr. Men synet på ulv i deler av landet viser jo at dette absolutt er mulig. Jeg regner også med at folk føler mer sympati med en katt enn en slange eller en rotte.

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler ofte at jeg har mer empati med dyr enn mennesker. Man ser mye fælt i media, på Internett og i virkeligheten, både når det gjelder dyr og mennesker. Sånt sitter igjen lenge uansett. Men føler ofte at det går hardest inn på meg når det har med dyr å gjøre. Føler kraftig sinne når mennesker er onde mot dyr men også brutale ting som skjer i dyreverdenen. For noen dager siden så jeg noen videoer av elg som ble angrepet av rovdyr og blant annet ble spist levende. Får ikke dette ut av hodet igjen. Har ødelagt meg helt. Begynner da å tenke på videoer jeg har sett av brutale ting som skjer med mennesker som jeg har glemt etter ganske kort tid igjen. Er det mange som har det sånn?

Jeg er litt enig med deg. Dyr er ikke konkurrentene våre. De er under oss i næringskjeden, og vi har egentlig BARE fordeler av å ha dyr rundt oss. Ting som gir oss fordeler, er vi opptatte av å beholde. Mennesker derimot, er dine konkurrenter. Du konkurrerer med andre mennesker, og selv om vår medlidenhet vil bli trigget når vi hører om andre menneskers lidelse, så vil det primært være assosiasjoner som skaper denne medlidenheten. Vi er egentlig tjent med at andre mennesker dør. Spesielt mennesker som ikke lager produkter til oss eller gjør oss tjenester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi er egentlig tjent med at andre mennesker dør. Spesielt mennesker som ikke lager produkter til oss eller gjør oss tjenester.

 

 

Egentlig ikke. Dette poenget gjelder ikke i like stor grad sosiale arter, noe vi i høyeste grad er. Intellekt og avanserte samfunn er vår forse. Da må det i så fall være snakk om de individene som går imot samfunnet på radikale måter.

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg enig med deg i. Men så er ikke folk generelt sett interesserte i å drepe heller, fordi det i et fordelsregnskap vil ende opp med underskudd. Altså: du taper mer på å bli drapsmann enn du vinner på å kvitte deg med konkurrerende individer.

 

At et menneske du ikke vet om dør, er helt nødvendig. I den tiden du har eksistert så har sannsynligvis et tisifret antall mennesker mistet livet. Uten disse dødsfallene ville det vært enorme befolkningstetthetsproblemer, og langt flere ville ha sultet ihjel.

Lenke til kommentar

Det er da ikke bare på grunn av at det får juridiske konsekvenser at jeg og de fleste andre lar vær å drepe. Jeg sier at dette er et svakt argument i forhold til det med konkurranse evolusjonsmessig sett, fordi mine gener avhenger av andre folk sine gener. Ja faktisk, jo større genforskjellen er jo bedre, med tanke på genetisk mangfold som er gunstig. Nå er jo dette selvfølgelig ikke noe man tenker på før man hopper i halmen, men poenget er at det er ikke utelukkende gunstig for et individ av en art å kvitte seg med så mange andre individer som mulig, slik det ser ut til at du mener. Og hvorfor nevnes kun andre mennesker? Sett helhetlig i et evolusjonsmessig omfang så konkurrerer jo vi med ethvert levende vesen på kloden. Noen av disse vesenene samarbeider vi godt med (mye på grunn av at vi har gjennom historien arbeidet for å få det slik). Mens andre er direkte trusler for oss. En aktuell sak er jo resistente bakterier. De er mye mer truende for din og dine geners overlevelse enn de aller fleste mennesker.

 

Den tiden jeg har eksistert vil jeg si det er langt flere enn et titalls mennesker som har dødd, avhengig av geografisk omfang. Jeg ser poenget ditt nå, men dette prinsippet gjelder jo ikke bare mennesker. Alle dyr ville fått store demografiske problemer dersom dødsraten sank til bunns nærmest, og fødselsraten var den samme.

Lenke til kommentar

Den tiden jeg har eksistert vil jeg si det er langt flere enn et titalls mennesker som har dødd, avhengig av geografisk omfang. Jeg ser poenget ditt nå, men dette prinsippet gjelder jo ikke bare mennesker. Alle dyr ville fått store demografiske problemer dersom dødsraten sank til bunns nærmest, og fødselsraten var den samme.

Tisifret, ikke titalls, hehe.

 

Selvsagt er det viktig med andre mennesker, men nå er vi langt over et metningspunkt. Vi er egentlig ikke uenige. Tror jeg.

Lenke til kommentar

 

Den tiden jeg har eksistert vil jeg si det er langt flere enn et titalls mennesker som har dødd, avhengig av geografisk omfang. Jeg ser poenget ditt nå, men dette prinsippet gjelder jo ikke bare mennesker. Alle dyr ville fått store demografiske problemer dersom dødsraten sank til bunns nærmest, og fødselsraten var den samme.

Tisifret, ikke titalls, hehe.

 

Selvsagt er det viktig med andre mennesker, men nå er vi langt over et metningspunkt. Vi er egentlig ikke uenige. Tror jeg.

 

 

Nei jeg tror ikke vi er så veldig uenige. Men tråden handler om empati for dyr kontra mennesker, og du tar opp dette med konkurranse innad i arten som et poeng. Men jeg ser bare ikke helt i hvilken grad det er et gyldig poeng.

Lenke til kommentar

 

Avhengig av underkategorien av kristendom så er det en ganske generell oppfatning at ethvert menneske fødes i synd, på grunn av sine forfedres synd. Dette i seg selv er jo absurd både moralsk og intellektuelt.

 

Når propaganda forteller deg at du kan havne i en alvorlig trafikkulykke dersom du ikke bruker sikkerhetsbelte, og endog kan dø og bli begravet under et trekors, er det særlig empatisk? Nei, det kunne vært bedre å bare la disse folkene slappe av og tro at alt var i orden. Men så ender man opp med at det er aller best å advare dem.

Det samme med synd og helvete, skal man la være og advare folk fordi det kan være uempatisk å gjøre dem engstelige?

 

Det er forskjell på å nevne det, og å terpe på det hver uke. Det er egentlig sadistisk, men for troløse er det bare litt tullete støy.

Lenke til kommentar

 

Haha, den uttalelsen sier så mye mer om deg enn om kristendom og buddhisme.

 

Haha. Men hvi sammenligne Jesu lignelser med tilbedelsen av en overvektig steinfigur av et menneske? Som en tro tjener av kongen engang skrev om omvendelsen av samefolket:

 

Deres Kongelige Majestæt drager for dennem ikke mindre, end for de andre Sine kiære og troe Undersaatter, en meere, end Faderlig Omhue, ey allene paa Siælens Vegne, ved at allernaadigst forplante og vedligeholde den Finmarkiske Mission, som Deres Majestæts Høyst-Salige Herr Far-Faders Fader Høylovlig Ihukommelse Kong Friderich den Fierde allernaadigst forordnede til Lappernes Omvendelse fra Mørket til Lyset, fra Satans Magt til Gud, at Gud, som bød Lyset fremskinne af Mørket, kunde fremskinne i deres Hierter til Guds Herligheds Kundskabs Oplysning i Jesu Christi Navn; men endog hvad deres legemlige Nødtørft angaaer, da det behager Deres Kongelige Majestæt allernaadigst at antage sig den Finmarkske Negoties Fortsættelse, og, som en from Fader for Landet, rigelig at lade forsyne det, paa det Indbyggerne ey skal mangle Livs Ophold.

Som Deres Kongelige Majestæts, Deres Majestæter Dronningernes, Hans Printzelige Høyheds Printzens, de Kongelige Printzessers og det gandske Kongelige Arve-Huses Flor og Lyksalighed er en Fryd, i hvilken alle Rigets Børn, de Ringeste, saavel som de Høyere, tage Del; Saa er og Deres Majestæt intet kiærere, end at blive underrettet om Sine kiære og troe Undersaatters Tilstand; i hvis Tal og de Snee-klædde Lapper ere, der ved Nord-Capen under 71 Graders, 30 Minuters, Poli Høyde boe, ligesom i en Vraae af Verden, I Norges Nordreste Ende, somme ved Søe-Kanten i Hytter, og andre oppe paa Fieldene i Telte, hvor de med deres Familie og Rens-Dyr flytte fra den ene Klippe til den anden."

 

Ja, tenk om Lyset som skinte frem av Mørket, også kunde fremskinne i deres Hierter til Guds Herligheds Kundskabs Oplysning i Jesu Christi Navn.

 

Jøyemeg! Og jeg som har ledd av muslimer som sier Alle Akkar minst to ganger i samme setning. Nå vet jeg hvor de har lært det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Føler ofte at jeg har mer empati med dyr enn mennesker. Man ser mye fælt i media, på Internett og i virkeligheten, både når det gjelder dyr og mennesker. Sånt sitter igjen lenge uansett. Men føler ofte at det går hardest inn på meg når det har med dyr å gjøre. Føler kraftig sinne når mennesker er onde mot dyr men også brutale ting som skjer i dyreverdenen. For noen dager siden så jeg noen videoer av elg som ble angrepet av rovdyr og blant annet ble spist levende. Får ikke dette ut av hodet igjen. Har ødelagt meg helt. Begynner da å tenke på videoer jeg har sett av brutale ting som skjer med mennesker som jeg har glemt etter ganske kort tid igjen. Er det mange som har det sånn?

Kan det ha sammenheng med at vi er mer nøytralt instilt til andre dyr i utgangspunktet? Vi har gjerne flere negative erfaringer med mennesker en med andre dyr. Derfor er det kanskje lettere å like andre dyr?

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...