Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og økonometri BI (V2015)


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

på oppgave b har jeg bare generate til29+ til39,... hva gjør jeg videre?

noen som vil sammenligne svare send pm?

Skriv inn i kommandofeltet;

 

Generate potlaan = (til29+til39)

 

Da har du opprettet variabelen potlaan, bestående av de to variablene til29 og til39. Hvis du er i tvil om du har fått riktig, kan du enkelt kontrollere ved å legge sammen f.eks verdiene for observasjon nr 5, både hos til29 og til39. Da får du verdien for observasjon nr 5 i potlaan.

 

Skjønte du:)?

unnskyld at jeg spør igjen, men i kommandoen får jeg generate potlaan=(til29+til39) på stataen den er grei da stå det i svart som vil si at det er korrekt. det jeg lurer på er hva skal jeg skrive videre i a har man jo satt inn modellen og deretter regress osv... jeg skjønner det bare ikke man må jo ha en løsning på både A og B

Løsningen på B er å opprette variabelen potlaan slik som du har gjort :)

I C skal du estimere igjen, og da trenger du variabelen fra B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt?

er dette hele oppgave F...? hva med ii?

 

Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor

 

ii) reg m2pris omsetninger

iii) reg m2pris potlaan

iv) reg m2pris d80000

v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000

Lenke til kommentar

 

 

Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt?

er dette hele oppgave F...? hva med ii?

 

Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor

 

ii) reg m2pris omsetninger

iii) reg m2pris potlaan

iv) reg m2pris d80000

v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000

 

 

Er det riktig å huke av "suppress constant term" i oppgave F i), eller skal man ikke gjøre det?

Lenke til kommentar

 

 

 

Når vi skal estimere første modell i F: skal man da bare huke av for "suppress constant term", og sette m2pris som den avhengige variabelen, og la vinduet for de uavhengige variablene stå tomt?

er dette hele oppgave F...? hva med ii?

 

Du kan gå inn på "Statistics -> Linear models and related -> Linear regression" og gjøre det der, evt bruke kommandoene nedenfor

 

ii) reg m2pris omsetninger

iii) reg m2pris potlaan

iv) reg m2pris d80000

v) reg m2pris omsetninger potlaan d80000

 

 

Er det riktig å huke av "suppress constant term" i oppgave F i), eller skal man ikke gjøre det?

 

 

Nei, det skal man ikke gjøre. "Suppress constant term" betyr at man fjerner konstanten, i dette tilfellet B1. Skulle du estimert modellen "m2pris = B2Omsetninger + u" må man huke av suppress constant term for å fjerne B1.

Lenke til kommentar

 

 

Hei alle sammen! Takk og lov for jeg fant denne tråden! Jeg er dessverre totalt lost i dette Stata programmet... Kan noen være så snille å forklare oppgave B for meg? "Lag en ny variabel lik til29 + til39. Du kan kalle den nye variabelen for potlaan, dvs. potensielle låntakere, for ˚å indikere at de fleste førstegangsl˚anerne antas å tilhøre denne aldersgruppen"

 

og gjerne forklare meg hvordan jeg kan bergne modeller i oppgavene C og D? 

B: Data --> create or change data --> create new variable: Variable name = potlaan og specify a value or an expression = til29+til39

 

Er dette hele svaret på oppgave B? :)

 

Jepp:-)

Lenke til kommentar

Hei! :-) 

 

Kan noen forklare meg hvor jeg finner en oversikt over hva disse utregningene betyr? 

 

Skjønner at Coef. = koeffisient

Std. Err. = standaravvik

 

 

Hva betyr _cons? 

Hva betyr SS, df, MS, Root MSE, p>l t l ? 

cons_ = konstantleddet, altså B1

SS = sum of squares

df = degrees of freedom, altså frihetsgradene

Root MSE = standardfeilen til den estimerte regresjonen, altså SER=roten av RSS/(n-k)

MS=ESS, equal sum of squares

men siste er p-verdi

Lenke til kommentar

Når jeg legger inn dataen i Stata blir alle tallene i kolonnene "smaahusm2pris" og "blokkleilighetm2pris" røde, betyr ikke dette at det er noe galt? hvis om, hvordan fikser man dette?

 

Jeg regner med du har komma som tusenskiller? Det skal være punktum istedenfor, så hvis du retter på det skal det bli ok :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...