Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å kjøre med høy musikk?


TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

En annen ting er at du antageligvis ikke hører en døyt av hva som foregår rundt deg, "aktpågivende" heter det i §3.

 

Tuting, sirener og denslags kan det være greit å få med seg, samt at ørene normalt er behjelpelige med å oppdage bilene rundt deg på motorveien. Dette da i tillegg til å lytte etter mistenkelige lyder fra eget kjøretøy, om noe skulle være galt etc.

 

Teoretisk kan det få betydning etter en evt. ulykke, dersom det var noe du burde ha oppdaget grunnet lyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

En annen ting er at du antageligvis ikke hører en døyt av hva som foregår rundt deg, "aktpågivende" heter det i §3.

 

...

 

Kan døve mennesker få førerkort? Ja.

Med andre ord vil det være vanskelig å hevde at hørsel er nødvendig for å være aktpågivende i trafikken.

 

Tåpelig sammenligning.

 

Det er forskjell på en hørende person som ikke hører noe og en døv person. Prøv en dag uten hørsel og sammelign hvor godt du hadde klart deg i forhold til en som har vært døv hele livet. Vi som normalt kan oppfatte lyd vil oppføre oss som om vi fortsatt gjør det selv når vi ikke har muligheten. Det har med forventninger å gjøre.

 

Jeg kan ikke se for meg at dette i realiteten skal være et problem.

Du skal spille utrolig høyt for at bilen bak deg i det heletatt skal greie å høre noe.

 

Hadde vel tatt hensyn om jeg sto parkert utenfor huset til noen, men ellers ikke.

 

Tror neppe det var bilen bak han tenkte på.

Lenke til kommentar

 

 

En annen ting er at du antageligvis ikke hører en døyt av hva som foregår rundt deg, "aktpågivende" heter det i §3.

 

...

 

Kan døve mennesker få førerkort? Ja.

Med andre ord vil det være vanskelig å hevde at hørsel er nødvendig for å være aktpågivende i trafikken.

 

Tåpelig sammenligning.

 

....

 

Fantastisk godt argument i juss-forumet.

Står det noe sted at det ikke er lov til å gjøre seg lokalt døv i bilen mens den er underveis ved hjelp av musikk?

Ikke før man skal ha førerkort i klasse D kreves det at man har hørsel.

Lenke til kommentar

Fantastisk godt argument i juss-forumet.

Står det noe sted at det ikke er lov til å gjøre seg lokalt døv i bilen mens den er underveis ved hjelp av musikk?

Ikke før man skal ha førerkort i klasse D kreves det at man har hørsel.

 

Hvis du ønsker å debattere på det nivået så kan jeg påpeke at det ikke står noen steder i vegtrafikkloven at man plikter å frastå fra å kjøre på fotgjengere heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fantastisk godt argument i juss-forumet.

Står det noe sted at det ikke er lov til å gjøre seg lokalt døv i bilen mens den er underveis ved hjelp av musikk?

Ikke før man skal ha førerkort i klasse D kreves det at man har hørsel.

 

Hvis du ønsker å debattere på det nivået så kan jeg påpeke at det ikke står noen steder i vegtrafikkloven at man plikter å frastå fra å kjøre på fotgjengere heller.

 

 

Akkurat det mener jeg fremgår rimelig klart av vegtrafikklovens §3.

Lenke til kommentar

Mens plikt til å være rimelig oppmerksom på dine omgivelser, det fremgår ikke rimelig klart?

Det fremgår klart at man skal vise aktsomhet for å unngå, et al. Hva som er "rimelig oppmerksom" vil da være gjenstand for tolkning. Hvis det ikke stilles krav til hørsel for å få førerkort må man kunne anta at den lov- og forskriftsmessige fortolkningen er at hørsel/oppmerksomhet på lyd fra utsiden ikke er en faktor for å kunne være "rimelig oppmerksom" i denne lovens og forskriftens forstand. Sjøloven derimot krever at utkikk skal holdes med syn og hørsel. Dog tillates døve å føre fritidsbåter.

Lenke til kommentar

"Vise aktsomhet"? Jeg tror du tenker på at man skal være "aktpågivende", litt forenklet at man skal gi akt. Akt betyr oppmerksomhet.

 

Helsekravene til førerkort er relevant, men ikke i seg selv avgjørende. En døv person blir ikke distrahert av høy musikk, og vil derfor ikke få et tilsvarende oppmerksomhetstap som en hørende person vil få. Man kan derfor si at en hørende person bevisst har nedsatt sin oppmerksomhet til et lavere nivå enn han kunne vært på, men der den døve er godt vant til ikke å kunne bruke hørselssansen for å oppfatte endringer i trafikkbildet må den hørende argumentere med at joda, han kunne oppfattet den situasjonen hvis han hadde fulgt bedre med, men han var for opptatt med å digge Skrillex.

 

At hørsel er relevant for trafikken har Helsedirektoratet konkludert med i Førerkortveilederen IS-2070, s. 111. Der påpeker direktoratet at selv om kravet er at talestemme må kunne oppfattes på 4 meters avstand for å få godkjent førerrett i gruppe 3 kan "tøynivået i biler ... redusere akustiske signalers betydning for trafikksikkerheten", og at det derav følger at hørselen ikke er "uten betydning for evnen til å bli oppmerksom på hendelser i trafikken".

 

En hørende person med høyt volum i bilen kan derfor ikke likestilles med en døv person.

Lenke til kommentar

Jeg ser at hørsel er relevant for situasjonsforståelse. Siden det ikke er nevnt i forskriften er det ikke et skille mellom permanent døve, som har vært det lenge, og som har opparbeidet seg evnen til å benytte andre sanser for å kompensere for hørseltapet, og de som er midlertidig døve, eller ikke har vært døve så lenge at hørselstapet på noen måte kan kompenseres for.

Finnes det da noen eksempler på at førere av personbil har blitt bøtelagt/straffet/gitt forelegg etter §3 på grunn av at musikk i eget kjøretøy har ført til nedsatt evne til aktpågivenhet? (og ikke at de har utsatt andre langs vegen for unødig ulempe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...