Gå til innhold

Problem med å gå opp i vekt


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Eg veier 58kg og er ca. 173 cm høy og ønsker å gå opp i vekt, men det funker dårlig...

BMI'en min er ca. 19.

Eg går også på proteinpulver whey-80 i sammenheng med styrketrening,og eg har blitt sterkere.

 

men eg har holdt på med protein pulver i 3 uker, og fortsatt ingen forandring med vekten.. :hrm:

Hva matvare burde eg spise oftere og hvor mange måltider for i dagen burde eg ha?

 

NB: Eg vet at det eg spør om virker litt teit av meg som prøver å gå opp i vekt mens folk sliter med å gå ned i vekt..

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropp/reduser cardio om du driver med det.

HVIL
SPIS

økt kaloritettheten - nøtter, oljer, smør, ost, avocado, laks, proteinbarer som snacks, flytende kalorier = shakes av proteinpulver+melk+1 ss olje, smoothies osv =) Velg peanøttsmør og fet fisk som pålegg framfor kokt skinke osv

Hjelper ikke bare å drikke shakes og forvente du går opp 6kg på 1 uke, du må spise MYE i tillegg.

 

Hva spiser du på en vanlig dag?

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med dette bør du bruke en del tid i en ukes tid, finne ut hvor mange kcal du spiser gjennomsnittelig på en dag.

Si du kommer frem til at du spiser ca 3000kcal og ikke får noen vektøkning - da øker du kcal inntaket med 2-400 uken etter. Om vektøkninger da er "litt høy", si at du har gått opp en hel kg på en uke, kutt da ned 1-200kcal og sjekk vekta igjen om en uke. Slik får du kontroll, både på kroppsvekta di og på hvilke macroer du får i deg prosentvis.

 

Vektøkning kan være vanskelig for mange (meg inkludert, har ikke 110% kontroll selv ennå) men det er egentlig veldig enkelt, du skal spise mer enn du forbrenner.

Selv holder jeg på med dette, måler, regner og har 111% kontroll på hva jeg spiser - likevel har jeg ikke lykkes helt da jeg har litt angst for fett og har økt kcal inntaket litt for lite hver uke. Dette kommer.

 

Husk at for mange skjer det ingenting på en lang stund, men så plutselig løsner det.

 

Du kan gå inn hit - si du bruker en times tid hver dag i en uke til å legge inn maten din (ikke bruk maten som andre har lagt inn, de har ikke peil) og du vil etterhvert få full kontroll.

 

Du skal ikke, som noen nevner over her, dytte i deg "så mye fett som du klarer" - du skal ha et balansert inntak av macroer hvilket sannsynligvis fører til en liten overaskelse over hvor lite proteiner du faktisk skal ha i deg. Du kan kutte ut proteinshakene dine og spare masse penger, vel og merke om du "har tid til å spise" hvilket de fleste har. Proteinshaker er strengt takk helt unødvendig om du har et normalt kosthold, og behovet for diise kommer kun om du ikke har tid, f.eks jobber nattevakter og har "korte dager".

 

EDIT: og, som Biscotti sier over her, kutt ut kardio - hvilket :huh: bare fører til at du må spise enda mere mat

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med dette bør du bruke en del tid i en ukes tid, finne ut hvor mange kcal du spiser gjennomsnittelig på en dag.

Si du kommer frem til at du spiser ca 3000kcal og ikke får noen vektøkning - da øker du kcal inntaket med 2-400 uken etter. Om vektøkninger da er "litt høy", si at du har gått opp en hel kg på en uke, kutt da ned 1-200kcal og sjekk vekta igjen om en uke. Slik får du kontroll, både på kroppsvekta di og på hvilke macroer du får i deg prosentvis.

 

Vektøkning kan være vanskelig for mange (meg inkludert, har ikke 110% kontroll selv ennå) men det er egentlig veldig enkelt, du skal spise mer enn du forbrenner.

Selv holder jeg på med dette, måler, regner og har 111% kontroll på hva jeg spiser - likevel har jeg ikke lykkes helt da jeg har litt angst for fett og har økt kcal inntaket litt for lite hver uke. Dette kommer.

 

Husk at for mange skjer det ingenting på en lang stund, men så plutselig løsner det.

 

Du kan gå inn hit - si du bruker en times tid hver dag i en uke til å legge inn maten din (ikke bruk maten som andre har lagt inn, de har ikke peil) og du vil etterhvert få full kontroll.

 

Du skal ikke, som noen nevner over her, dytte i deg "så mye fett som du klarer" - du skal ha et balansert inntak av macroer hvilket sannsynligvis fører til en liten overaskelse over hvor lite proteiner du faktisk skal ha i deg. Du kan kutte ut proteinshakene dine og spare masse penger, vel og merke om du "har tid til å spise" hvilket de fleste har. Proteinshaker er strengt takk helt unødvendig om du har et normalt kosthold, og behovet for diise kommer kun om du ikke har tid, f.eks jobber nattevakter og har "korte dager".

 

EDIT: og, som Biscotti sier over her, kutt ut kardio - hvilket :huh: bare fører til at du må spise enda mere mat

Fett er kilden til å legge på seg jo. Du skal selvfølgelig ha i deg normale mengder proteiner og karbohydrater (og en del ekstra av det også hvis du trener mye) men skal du ha et veldig høyt kalori inntak , noe du må for å gå opp i vekt, så bør de "overdrevene" kaloriene være i form av fett. Mest mulig plantefett fordi animalsk fett i store mengder er like skadelig for tynne personer som overvektige. Ser også at du ikke vet hvor mye overinntak av kalorier du trenger for å gå opp en kilo. Det holder ikke med et par hundre kcal for mye om dagen for å gå opp en kilo i uka. Da må du faktisk spise 1000 kcal mer enn du forbrenner om dagen. Endret av mr.wolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med dette bør du bruke en del tid i en ukes tid, finne ut hvor mange kcal du spiser gjennomsnittelig på en dag.

Si du kommer frem til at du spiser ca 3000kcal og ikke får noen vektøkning - da øker du kcal inntaket med 2-400 uken etter. Om vektøkninger da er "litt høy", si at du har gått opp en hel kg på en uke, kutt da ned 1-200kcal og sjekk vekta igjen om en uke. Slik får du kontroll, både på kroppsvekta di og på hvilke macroer du får i deg prosentvis.

 

Vektøkning kan være vanskelig for mange (meg inkludert, har ikke 110% kontroll selv ennå) men det er egentlig veldig enkelt, du skal spise mer enn du forbrenner.

Selv holder jeg på med dette, måler, regner og har 111% kontroll på hva jeg spiser - likevel har jeg ikke lykkes helt da jeg har litt angst for fett og har økt kcal inntaket litt for lite hver uke. Dette kommer.

 

Husk at for mange skjer det ingenting på en lang stund, men så plutselig løsner det.

 

Du kan gå inn hit - si du bruker en times tid hver dag i en uke til å legge inn maten din (ikke bruk maten som andre har lagt inn, de har ikke peil) og du vil etterhvert få full kontroll.

 

Du skal ikke, som noen nevner over her, dytte i deg "så mye fett som du klarer" - du skal ha et balansert inntak av macroer hvilket sannsynligvis fører til en liten overaskelse over hvor lite proteiner du faktisk skal ha i deg. Du kan kutte ut proteinshakene dine og spare masse penger, vel og merke om du "har tid til å spise" hvilket de fleste har. Proteinshaker er strengt takk helt unødvendig om du har et normalt kosthold, og behovet for diise kommer kun om du ikke har tid, f.eks jobber nattevakter og har "korte dager".

 

EDIT: og, som Biscotti sier over her, kutt ut kardio - hvilket :huh: bare fører til at du må spise enda mere mat

Fett er kilden til å legge på seg jo. Du skal selvfølgelig ha i deg normale mengder proteiner og karbohydrater (og en del ekstra av det også hvis du trener mye) men skal du ha et veldig høyt kalori inntak , noe du må for å gå opp i vekt, så bør de "overdrevene" kaloriene være i form av fett. Mest mulig plantefett fordi animalsk fett i store mengder er like skadelig for tynne personer som overvektige. Ser også at du ikke vet hvor mye overinntak av kalorier du trenger for å gå opp en kilo. Det holder ikke med et par hundre kcal for mye om dagen for å gå opp en kilo i uka. Da må du faktisk spise 1000 kcal mer enn du forbrenner om dagen.

 

Nei, du skal ikke ha "et veldig høyt kcal inntak". Du skal ha i deg litt mer enn det du trenger, slik at du legger på deg litt&litt.

 

Nei, jeg vet ikke hvor mye overinntak av kcal TS trenger. Derfor ber jeg ham om å finne ut av det selv og deretter øke/minke. Øker/minker man for mye i løpet av en uke/måned mister man kontrollen fordi resultatet er "tregt".

 

Hvis du skal "gå opp en kg i uke", hvordan tror du da TS vil se ut som om 6mnd? Tror du han klarer å omvende hele dette overskuddet til muskler på så kort tid?

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han trenger jo ikke gå opp én kg i uka så lenge som 6mndr ...?

Uansett tror jeg ikke TS har behov for å gå opp så fort, så enig med Countryman.

Jeg gikk opp én kg i uka da jeg hadde BMI på 17 rundt nyttår, gikk opp 7-8kg på kort tid og tar det nå litt roligere.

 

Det som hjalp meg opp i vekt var nøtter, smør, majones, mer pålegg og fokus på mat som inneholder >150kcal pr 100g. Samt det å spise litt mer enn man egentlig føler for. Kuttet også ned på drikke som ikke inneholder kalorier.

Jeg tok også litt gainer.

Lenke til kommentar

Det er vist i litteraturen at det lar seg gjøre i en begrenset periode (tre-fire uker) å ha opp mot 1000 kalorier +/- i overskudd, hvorav 100% i favør muskelmasse. Det skal sies at disse også fikk uhyre bra treningveiledning og oppfølging slik at treningskvalitet og ernæring utfyller hverandre. Uten den ene vil det andre ikke skje og vice versa.

Jo nærmere man kommer sitt maksimale muskelpotensiale jo mindre vil behovet være og for viderekommende som ønsker å øke så snakker vi 200-300 kalorier sammen med et strengt treningsregime. Å bygge opp nye muskelproteiner er mer energikrevende og jo nærmere potensialet jo mindre blir altså behovet. Det er flere veier som fører til Roma og til trådstarter så kan du fokusere på gode kilder til både fett og karbohydrater. Å berike med H-melk, avokado, nøtter og enkelte former for frukter som banan kan være forslag. Men som også påpekt av andre her, vær forsiktig med å overdriv og juster deretter.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

Hvis du virkelig er interessert i å gjøre noe med dette bør du bruke en del tid i en ukes tid, finne ut hvor mange kcal du spiser gjennomsnittelig på en dag.

Si du kommer frem til at du spiser ca 3000kcal og ikke får noen vektøkning - da øker du kcal inntaket med 2-400 uken etter. Om vektøkninger da er "litt høy", si at du har gått opp en hel kg på en uke, kutt da ned 1-200kcal og sjekk vekta igjen om en uke. Slik får du kontroll, både på kroppsvekta di og på hvilke macroer du får i deg prosentvis.

 

Vektøkning kan være vanskelig for mange (meg inkludert, har ikke 110% kontroll selv ennå) men det er egentlig veldig enkelt, du skal spise mer enn du forbrenner.

Selv holder jeg på med dette, måler, regner og har 111% kontroll på hva jeg spiser - likevel har jeg ikke lykkes helt da jeg har litt angst for fett og har økt kcal inntaket litt for lite hver uke. Dette kommer.

 

Husk at for mange skjer det ingenting på en lang stund, men så plutselig løsner det.

Du kan gå inn hit - si du bruker en times tid hver dag i en uke til å legge inn maten din (ikke bruk maten som andre har lagt inn, de har ikke peil) og du vil etterhvert få full kontroll.

 

Du skal ikke, som noen nevner over her, dytte i deg "så mye fett som du klarer" - du skal ha et balansert inntak av macroer hvilket sannsynligvis fører til en liten overaskelse over hvor lite proteiner du faktisk skal ha i deg. Du kan kutte ut proteinshakene dine og spare masse penger, vel og merke om du "har tid til å spise" hvilket de fleste har. Proteinshaker er strengt takk helt unødvendig om du har et normalt kosthold, og behovet for diise kommer kun om du ikke har tid, f.eks jobber nattevakter og har "korte dager".

 

EDIT: og, som Biscotti sier over her, kutt ut kardio - hvilket :huh: bare fører til at du må spise enda mere mat

 

Fett er kilden til å legge på seg jo. Du skal selvfølgelig ha i deg normale mengder proteiner og karbohydrater (og en del ekstra av det også hvis du trener mye) men skal du ha et veldig høyt kalori inntak , noe du må for å gå opp i vekt, så bør de "overdrevene" kaloriene være i form av fett. Mest mulig plantefett fordi animalsk fett i store mengder er like skadelig for tynne personer som overvektige. Ser også at du ikke vet hvor mye overinntak av kalorier du trenger for å gå opp en kilo. Det holder ikke med et par hundre kcal for mye om dagen for å gå opp en kilo i uka. Da må du faktisk spise 1000 kcal mer enn du forbrenner om dagen.

Nei, du skal ikke ha "et veldig høyt kcal inntak". Du skal ha i deg litt mer enn det du trenger, slik at du legger på deg litt&litt.

 

Nei, jeg vet ikke hvor mye overinntak av kcal TS trenger. Derfor ber jeg ham om å finne ut av det selv og deretter øke/minke. Øker/minker man for mye i løpet av en uke/måned mister man kontrollen fordi resultatet er "tregt".

 

Hvis du skal "gå opp en kg i uke", hvordan tror du da TS vil se ut som om 6mnd? Tror du han klarer å omvende hele dette overskuddet til muskler på så kort tid?

To misforståelser på en gang det. Jeg sa aldri et veldig høyt kalorioverinntak, men veldig høyt kaloriinntak. Altså blir det høyt med det man uansett må ha. Jeg sa aldri at han burde spise 1000 kcal for mye om dagen eller at han burde gå opp en kilo i uka. Jeg refererte til det du sa om at han skulle prøve å øke kaloriinntaket med noen hundre kcal pr dag og at han da kunne risikere å gå opp en kilo i uka. Det er fysisk umulig. Det var poenget mitt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ts: Du får velge selv hvem du vil høre på, de som gir deg enkle fakta råd, eller de som skal gjøre dette så innviklet og komplisert at du aldri får noe ut av det. Jeg råder deg i hvert fall til å gjøre det enklest mulig. Spis sunn kaloririk mat. Så mye du klarer uten at det blir sykelig overspising som du blir dårlig av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

To misforståelser på en gang det. Jeg sa aldri et veldig høyt kalorioverinntak, men veldig høyt kaloriinntak.

 

 

Yes :) ....er usikker på hva jeg leser her men du har muligens rett, jeg har kanskje hatt en skrivefeil..

 

Han trenger jo ikke gå opp én kg i uka så lenge som 6mndr ...?

Uansett tror jeg ikke TS har behov for å gå opp så fort, så enig med Countryman.

Jeg gikk opp én kg i uka da jeg hadde BMI på 17 rundt nyttår, gikk opp 7-8kg på kort tid og tar det nå litt roligere.

 

Det som hjalp meg opp i vekt var nøtter, smør, majones, mer pålegg og fokus på mat som inneholder >150kcal pr 100g. Samt det å spise litt mer enn man egentlig føler for. Kuttet også ned på drikke som ikke inneholder kalorier.

Jeg tok også litt gainer.

Jepp, spis og spis, det er behagelig å være på kcal overskudd :)

 

Poenget mitt, til mr.wolf., om man skal spise så mye som mulig på så kort tid som mulig mister man kontrollen og har ingen viten ang. justeringer. Om du skal ha full kontroll må du vite hva du spiser.

Om jeg oppnår gode resultater uten å føle at jeg har hatt kontroll over dem vil jeg ikke være fornøyd.

 

Legger man på seg 10kg på 15 uker får man en kontra rett i fleisen, derfor ta det stille og rolig og la muskelaturen spise av overskuddet.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som foreslår TS spise så mye han klarer, skal dere feite opp stakkaren? For det er akkurat det som kommer til å skje. Nå spesifiserer ikke ts hva han mener med "gå opp i vekt", men jeg regner meg at han snakker om muskelmasse. Kroppen trenger bare så så mye overskudd for å være i stand til å bygge mer muskler, alt over det blir lagra som fett...som du senere må bruke unødvendig tid på å cute. De fleste som clean bulker, går ikke over +500 kcal.

 

Det at vekten står stille betyr enkelt og greit: kalorier inn=kalorier ut. Som Countryman sa, bruk litt tid på å finne ut ditt kaloriforbruk, så legger du litt på. En annen ting å tenke på, proteinpulver er ikke noe annet enn.... jo protein i pulverform, så det er ikke noe man "går på". Du får det til å høres ut som om det var noen roids :ph34r: Du hadde blitt akkurat like sterk som du har blitt, selv om du ikke hadde "gått på" whey 80. Samme gjelder gainere. :) Dette er kun hjelpemidler for å oppnå nødvendig kalorimengde / macro mengde, som igjen kan oppnås gjennom mat. Whey kan forøvrig være en "livredder" til tider, spesielt om du er på diet. Sparer på fett og karb kalorier fra proteinrik mat. Nå tenker jeg på hvis du f.eks forsatt trenger litt proteiner for dagen, men har ikke nok kalorier igjen til å f.eks spise en kyllingbryst. Du skal altså ikke erstatte all proteinrik mat med Whey. Gainere og "Carbo-fuel" er direkte waste av penger, da disse er i all hovedsak karbs. Sist nevnte er 100% karbs.

 

mr.wolf disse enkle "fakta" råd, kommer han til å angre på i ettertid. Dette kan virke komplisert, men dette er uansett noe man bør lære seg, spesielt om man er seriøs med trening. Det er forøvrig et stort gap fra man har spist nok for å dekke nødvendig overskudd, til man har spist så mye at man blir syk. Bare fordi maten er sunn, betyr ikke at man skal stappe seg med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som foreslår TS spise så mye han klarer, skal dere feite opp stakkaren? For det er akkurat det som kommer til å skje. Nå spesifiserer ikke ts hva han mener med "gå opp i vekt", men jeg regner meg at han snakker om muskelmasse. Kroppen trenger bare så så mye overskudd for å være i stand til å bygge mer muskler, alt over det blir lagra som fett...som du senere må bruke unødvendig tid på å cute. De fleste som clean bulker, går ikke over +500 kcal.

 

Det at vekten står stille betyr enkelt og greit: kalorier inn=kalorier ut. Som Countryman sa, bruk litt tid på å finne ut ditt kaloriforbruk, så legger du litt på. En annen ting å tenke på, proteinpulver er ikke noe annet enn.... jo protein i pulverform, så det er ikke noe man "går på". Du får det til å høres ut som om det var noen roids :ph34r: Du hadde blitt akkurat like sterk som du har blitt, selv om du ikke hadde "gått på" whey 80. Samme gjelder gainere. :) Dette er kun hjelpemidler for å oppnå nødvendig kalorimengde / macro mengde, som igjen kan oppnås gjennom mat. Whey kan forøvrig være en "livredder" til tider, spesielt om du er på diet. Sparer på fett og karb kalorier fra proteinrik mat. Nå tenker jeg på hvis du f.eks forsatt trenger litt proteiner for dagen, men har ikke nok kalorier igjen til å f.eks spise en kyllingbryst. Du skal altså ikke erstatte all proteinrik mat med Whey. Gainere og "Carbo-fuel" er direkte waste av penger, da disse er i all hovedsak karbs. Sist nevnte er 100% karbs.

 

mr.wolf disse enkle "fakta" råd, kommer han til å angre på i ettertid. Dette kan virke komplisert, men dette er uansett noe man bør lære seg, spesielt om man er seriøs med trening. Det er forøvrig et stort gap fra man har spist nok for å dekke nødvendig overskudd, til man har spist så mye at man blir syk. Bare fordi maten er sunn, betyr ikke at man skal stappe seg med det.

Hvis du veier 58 kg og er 173 cm høy så er det ikke bare muskler du trenger mer av på kroppen. Man skal ha et fettlag også, så lenge man ikke driver med noe fitness greier, noe jeg i hvert fall ikke anbefaler han å starte med der han er nå. Han burde få et lite fettlag på kroppen i første omgang etter min mening. Og det er selvfølgelig ikke dumt å prøve å bygge litt muskler ved siden av. Men ikke for hard trening. Det har ikke kroppen hans overskudd til nå. Det vil bare øke forbrenningen enda mer og resultere i at det blir umulig å gå opp i vekt. Min mening.
Lenke til kommentar

Poenget er, som også DOG sier, er at uansett hvor tynn eller tjukk man er skal man ikke gå for fort frem den ene eller andre veien, og kosttilskudd/shakere i alle mulige varianter er noe man tar kun om man ikke har tid/mulighet til å spise nok - hvilket stort sett alle har.

Og det er klart, det finnes folk som trenger 5-6000kcal pr.dag for å øke i vekt og da blir saken litt annerledes. Selv trenger jeg i underkant av 3000... :hm: ...det er ikke veldig mye mat egentlig :huh:

 

De eneste situasjonene jeg tar tilskudd er etter nattjobbing - da blir dagene korte og skallebanken hindrer matlysten.

 

Selv har jeg feilet litt her de siste ukene, men jeg vet veldig godt hvorfor og justerer meg opp litt hver uke i håp om at det skal løsne - Jeg øker ikke da plutselig med 1000kcal pr. dag, fordi da blir det vanskelig å justere ned igjen.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...