Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser i spill / skjermdriver slutter å virke i Windows


Anbefalte innlegg

hei,

først hardwaren før jeg kommer med problemet :)

*GPU: Geforce GTX 660
*PSU: Cooler master B500 500watt
*Harddisk: Samsung SSDdisk (hoveddisk) + vanlig hd
*OS: Windows 7

 

problem:

har problem med at min fars PC, som brukes til spill som Farming Simulator 15 og Eurotruck Simulator 2, har problem med at den fryser etter liten tid (kan være få min) i disse spillene (Spiller med oppløsning 1280x1024).

I windows blir skjermen svart i 1sek før beskjeden "skjermdriver har sluttet å virke og har blitt gjenopprettet" hvis en feks bare driver med Excel eller Freecell.

 

Tenkte det først kunne være skjermkortet, og byttet det ut med Geforce GTX 560ti som jeg hadde liggende. Har ikke hatt noe problem da. Testet skjermkortet i min PC, og det har ikke vær noe problem med det.

 

Hva kan det da være? PSU (er ny)? evt for lite watt? hovedkortet?

 

takker for hjelpen :)

Endret av adoggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ustabil strømforsyning kan påvirke et skjermkort og så fort skjermkortet får nok å fungere på så vil det ikke ha problemer.

Men uansett så vil jeg ikke konkludere fort med at det er psu som er årsaken, du bør nok ha kortet i en annen maskin og spille med det over noen timer for å se om det dukker opp noen feil.

 

En av gjengangere på ustabile system er systemminne , strømforsyning og i en viss grad problematiske harddisker ( Som igjen kan være forårsaket av tilkoblingen , hovedkortets Sata inngang osv).

 

Uansett så er det lurt å fortsette feilsøkingen litt til ,ta gjerne en sjekk av systemminnet på din fars pc med memtest86.

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke produsentens support sider etter oppdatert firmware til skjermkortet. Det hender seg stadig at produsentene bommer på nVidias spesifikasjoner å prøver å kjøre for agressiv strømsparing/temperatur/støy kontroll som resulterer i for lav spenning/høy temperatur i forhold til frekvens sov, og skaper ustabilitet slik.

 

Men da burde du se ustabilitet på annen PC du prøver skjermkortet i også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager sent svar!

 

 

Jo, om det er problemer med skjermkortet vil dette også slå ut på en annen maskin.

Har du fjernet støv fra det? Og ikke bruk støvsuger :)

 

Ja, har fjernet støv:) og er ikke noe problem på annen (min) PC.

 

 

En ustabil strømforsyning kan påvirke et skjermkort og så fort skjermkortet får nok å fungere på så vil det ikke ha problemer.

Men uansett så vil jeg ikke konkludere fort med at det er psu som er årsaken, du bør nok ha kortet i en annen maskin og spille med det over noen timer for å se om det dukker opp noen feil.

 

En av gjengangere på ustabile system er systemminne , strømforsyning og i en viss grad problematiske harddisker ( Som igjen kan være forårsaket av tilkoblingen , hovedkortets Sata inngang osv).

 

Uansett så er det lurt å fortsette feilsøkingen litt til ,ta gjerne en sjekk av systemminnet på din fars pc med memtest86.

 

Siden det ikke er noe problemer med annet skjermkort som jeg testet med (560ti), kan det vel ikke være HD (tilkobling o.l.), eller RAMen? Men kan jo kjøre memtest neste gang jeg er hos far.

Kan hovedkort gjøre noe bøll med forskjellige skjermkort?

 

 

Du kan også sjekke produsentens support sider etter oppdatert firmware til skjermkortet. Det hender seg stadig at produsentene bommer på nVidias spesifikasjoner å prøver å kjøre for agressiv strømsparing/temperatur/støy kontroll som resulterer i for lav spenning/høy temperatur i forhold til frekvens sov, og skaper ustabilitet slik.

 

Men da burde du se ustabilitet på annen PC du prøver skjermkortet i også.

 

drivere skal være oppdatert :) Har ikke noe ustabilitet på annen PC nei. Har de samme driverne på PCene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...