Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] '01 VW Passat 1.8T lugger ved gasspådrag


Anbefalte innlegg

Fått et lite problem med bilen min her.

 

Sto ute fra Torsdag til Mandag med lite bensin på tanken. Da jeg skulle kjøre, hadde det bygd seg opp is rundt forhjula så jeg satt fast. Ble brukt litt turtall på varm motor for å komme meg løs. Vet ikke om dette kan ha trigget noe? Hørte bilen ettertenne på et tidspunkt da jeg prøvde å komme meg løs. Ble litt merkelig tomgang etter dette.

 

Tenkte først det kunne ha vært kondens i tanken, da værforholdene har vært vekslende her på vestlandet i helgen. Kjøpte kondensfjerner og fylte på bensin, fortsatt samme problem.

 

Den kjører fint sålenge jeg ikke gir på noe særlig, men så fort det kommer en bakke og bilen må jobbe litt, så begynner den å "lugge".

 

Noen som har en idé om hva det kan være? Akkurat byttet den ene coilen.

 

Virker som at den ikke tenner skikkelig (?). Kjørte over 10mil med den og den gav heller ingen varsellamper.

 

tl:dr - bilen lugger ved pådrag, what to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sjekke tennpluggene. Man ofte se om det er noe galt der.

 

Okey, takk for tips! Hva er det jeg ser etter på tennpluggen? Mye sot der den gir gnist, eller? Når jeg tenker meg om, så kan jeg ikke huske å ha byttet dem i de 4.5år jeg har hatt bilen.

 

Da jeg så overskrifta tenkte jeg luftmassemåler, men nå lurer jeg på om du kan ha fått en skade/lekkasje på intercooleren. Mulig du kan klare å høre om det veser, men ei bøtte med sterkt Zalovann vil i alle fall gi skum ved en lekkasje når du ruser motoren.

 

Hva er det som får deg til å gå fra LMM til skade på intercooler? Kan ikke huske at det kom en slik lyd, kanskje lettere hvis noen står foran og lytter.

 

 

Hva med lambdasonde eller katalysator? Kan de forårsake slikt?

Lenke til kommentar

Luftmassemåler fordi det er en forholdsvis vanlig feil. Når den misser får motoren feil blandingsforhold mellom luft og bensin som gjerne gir motorfusk og innimellom også svartrøyk. Ei hard isblokk som løsner og kanskje blir trykt framover av hjulet kan trykkes inn og skade coolern. Det gir langt på vei samme resultat som defekt luftmassemåler, men symptomene kommer gjerne når du gir gass. Når turboen begynner å lade blir luftlekkasjen større og større og motoren får mer og mer overskudd av bensin, som igjen gir fusking og ev. røyk. Det samme skjer om en slange eller dumpvalven ryker.

Lenke til kommentar

Kjørte bilen igjen for første gang på en uke i dag.

 

Fra jeg startet den og de første 7-8km gikk det fint. Merket ingenting til lugginga, kjørte ganske pent med forholdsvis lavt gasspådrag.

 

Men da jeg skulle ta en luke i en rundkjøring startet den å fuske igjen, motorlampa blinket noen få ganger før den gikk bort og etter dette begynte "lugginga" igjen. Så det virker som at det skjer noe etter 3000rpm.

 

Jeg prøvde å lytte etter vesingen, men syns den høres ut som den pleier når jeg gir gass.

 

 

Tror dere det vil hjelpe å få koblet på en vagcom?

Lenke til kommentar

Om jeg kan finne en billigere løsning, så gjør jeg det. Er ikke veldig avhengig av å ha bil akkurat nå..

 

Sist Møller fikk bilen for å feilsøke etter en dørlås som ikke virket, så fikk vi en regning på over 8000kr - angivelig fordi det tok lang tid å feilsøke, men feilen hadde de ikke funnet. Så ja, når man er student prøver man andre alternativer før man går for det letteste :)

Lenke til kommentar

Om jeg kan finne en billigere løsning, så gjør jeg det. Er ikke veldig avhengig av å ha bil akkurat nå..

 

Sist Møller fikk bilen for å feilsøke etter en dørlås som ikke virket, så fikk vi en regning på over 8000kr - angivelig fordi det tok lang tid å feilsøke, men feilen hadde de ikke funnet. Så ja, når man er student prøver man andre alternativer før man går for det letteste :)

Ja sant. Men får du motor havari så kommer du ikke langt med 8K.

Men min bil er nå 3år, får min nye i mars så er kanskje ikke rette mann til å kommentere dette.

Men jeg mener det er en prioritering sak, om du skjønner hva jeg mener :green:

Lenke til kommentar

Fjern feilkodene og prøv å bytt coil med en fra en annen sylinder og se om feilkoden følger den. Coilene er jo et kjent problem så om det ikke er det er det greit å utelukke det. :)

 

Sjekk gjerne ledningene for sprekker også.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

 

Du kan jo sjekke tennpluggene. Man ofte se om det er noe galt der.

 

Okey, takk for tips! Hva er det jeg ser etter på tennpluggen? Mye sot der den gir gnist, eller? Når jeg tenker meg om, så kan jeg ikke huske å ha byttet dem i de 4.5år jeg har hatt bilen.

Så hvordan ser tennpluggene ut?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=234517

http://kereta.info/wp-content/uploads/2009/07/spark-plug-colour.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

Du kan jo sjekke tennpluggene. Man ofte se om det er noe galt der.

 

Okey, takk for tips! Hva er det jeg ser etter på tennpluggen? Mye sot der den gir gnist, eller? Når jeg tenker meg om, så kan jeg ikke huske å ha byttet dem i de 4.5år jeg har hatt bilen.

Så hvordan ser tennpluggene ut?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=234517

http://kereta.info/wp-content/uploads/2009/07/spark-plug-colour.jpg

 

 

Jeg har ikke verktøy til å ta ut pluggen, får det på Onsdag. Poster bilde da! Men takk for linkene, de var nyttige:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg byttet plugg fra cyl 4 til 3 og plugg fra cyl 3 til 4. Kjørte bilen varm. Den gikk greit under 3000 rpm, men så fort jeg gira ned og dro den litt ut på registeret så kom noe liknende lugging tilbake. Ikke like ille som tidligere, men turen var også kort.

Merker også når bilen går i tomgang, så går den ikke helt gjevnt. Typ nåla faller kanskje 100-200rpm hvert 5sek, eller noe i den duren.

 

Pluggene tror jeg ser helt greie ut, tror jeg?

 

Bilde til venstre er fra cylinder 3 og høyre er fra 4.

 

Edit: Fikk forøvrig ingen feilmelding på OBD2, men så fikk jeg heller ingen blinkende motorlampe.

 

Edit2: Pluggene har såvidt jeg vet, aldri blitt skiftet i mitt eie siden høsten 2010

post-60576-0-08448500-1424882351_thumb.jpg

post-60576-0-60414100-1424882364_thumb.jpg

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...