Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Ka eller Ford Fiesta?


Anbefalte innlegg

Student, å trenger en billigere bil enn varebilen jeg har nå.

 

2010 modell Ford Ka , ca 60-80.000km, 1.2l bensin. Kr 45-50.000kr.(stor-service tatt)

 

2009 modell Ford Fiesta, 1,2l bensin eller 1,4l TDI. Ca 80-110.000km. Kr 65-85.000 (ingen storservice tatt)

 

- Forsikringen er lik på begge

- 2 hjulsett

-servicehefte, regelmessig service på verksted

- Kontantkjøp, altså ikke noe lån.

 

Jeg vil gjerne høre deres synspunkt. Jeg kjører 50 mil i uka, student og har utbetalt 5000kr fra jobben i mnd. Selvfølgelig så er Fiestaen en mye bedre bil og kjøre, å vil sannsynligvis være bedre service-messig over tid, men er det verdt 25-35.000 ekstra?

 

Det som uroer meg er at KAen er bygd på Fiat, å anmeldelsene er ikke superb. Interiørmessig virker den også billig. Jeg har kjørt en Fiesta å var veldig fornøyd, men jeg må tyyne lommeboka, inkl feriepenger for å ha råd til en Fiesta til 75-80.

 

Valget faller mellom Fiesta og KA, da disse er nyest, lavest km stand og i hvert fall fiestaen er god å kjøre, sett iforhold til prisen.

Har god erfaring fra ford fra tidligere, selv om jeg har vært ansatt i VW, der jobben var å kjøre nye VWer. Regelrett, så er Ford Bang4Buck, iforhold til i10, C1, 107, Up, Golf, etc.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Student, å trenger en billigere bil enn varebilen jeg har nå.

 

2010 modell Ford Ka , ca 60-80.000km, 1.2l bensin. Kr 45-50.000kr.(stor-service tatt)

 

2009 modell Ford Fiesta, 1,2l bensin eller 1,4l TDI. Ca 80-110.000km. Kr 65-85.000 (ingen storservice tatt)

 

- Forsikringen er lik på begge

- 2 hjulsett

-servicehefte, regelmessig service på verksted

- Kontantkjøp, altså ikke noe lån.

 

Jeg vil gjerne høre deres synspunkt. Jeg kjører 50 mil i uka, student og har utbetalt 5000kr fra jobben i mnd. Selvfølgelig så er Fiestaen en mye bedre bil og kjøre, å vil sannsynligvis være bedre service-messig over tid, men er det verdt 25-35.000 ekstra?

 

Det som uroer meg er at KAen er bygd på Fiat, å anmeldelsene er ikke superb. Interiørmessig virker den også billig. Jeg har kjørt en Fiesta å var veldig fornøyd, men jeg må tyyne lommeboka, inkl feriepenger for å ha råd til en Fiesta til 75-80.

 

Valget faller mellom Fiesta og KA, da disse er nyest, lavest km stand og i hvert fall fiestaen er god å kjøre, sett iforhold til prisen.

Har god erfaring fra ford fra tidligere, selv om jeg har vært ansatt i VW, der jobben var å kjøre nye VWer. Regelrett, så er Ford Bang4Buck, iforhold til i10, C1, 107, Up, Golf, etc.

Nå så vet jeg ikke at du spurte om noe annet en Ford, men jeg ville anbefale VW Passat. Gode å kjøre etter min erfaring, selv om bilen min nærmer seg 15 år.

Lenke til kommentar

Vel vel, forsåvidt ikke et dårlig argument, men bilhold er mer enn bare drivstoff. Får du feil på en diesel koster det betraktelig mer enn på en bensiner, service er jevnt over dyrere også.

 

Absolutt, å dieselmotor koster ca 10k mer enn bensinmotor i utgangspunktet (gjelder Fiesta), men jeg foretrekker diesel i veldig mye større grad enn bensin.

lite bråk, ofte lavere gira, mye mer behagelig register med moment i bånn.

 

Gjensalg av en diesel er bedre enn bensin i tillegg, så ekstra kostnad over bensin i bruktbilkjøpet vil gå ca opp i opp.

Besparelse rett over likt forbruk av diesel/bensin så tjener jeg ca 5200kr i året. Diesel har også mer energi pr dråpe enn bensin.

 

En besparelse på 5200kr direkte regnet 1kr mer pr liter bensin er 5200kr jeg evnt kan bruke på service.

 

Service på en diesel og en bensin er vel ca likt. Sett i lys at jeg tar service selv (oljeskift, bremser, forstilling,bakstilling etc.) Hva annet er det som kan gå galt på diesel mener du? Turbo ras? glødeplugger som må byttes oftere enn tennplugger? Dieselfilter? Dieselpumpe? Partikkelfilter?

 

Fra hva jeg kjører nå, sett i utgangspunkt i en Fiesta diesel, sparer jeg, inkl forsikring, 19800kr i året. Bil på 60k er "nedbetalt" på 3år.

 

Herr Kampsport: Du får ingen Passat TDI for 50-70 000kr. Jeg nekter plent å kjøpe en gammel Passat for tilsvarende sum.

 

Bangbuck; gjensalg,forbruk, årsmodell,servicehefte, kmstand.

 

 

Den nye KA er bygd på Fiat 500, korrekt. Fiat i seg selv er ingen positivt merke i min bok, å forbruket på motorene i KA er heller ikke særlig positivt, mtp størrelsene på maskin.

1,2 bensin i KA bruker mer enn i Fiestaen som også har en 1.2liter. 1,3 TDCI i KA bruker mer enn 1.6TDCI i Fiesta, tragisk nok. Avviket mellom hva oppgitt forbruk og hva som er reelt er også større feilmargin på KA enn Fiesta.

 

 

Ser ut til at jeg må gå for Fiesta.. Forøvirg hatt en 1997 mod 1,25l Fiesta for 2år siden. Jaggu den beste bilen jeg har hatt.

Endret av TomTucker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...