Gå til innhold

Har lånt bort personnummeret mitt til kamerat - har fått inkasso


haxtorita

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Da går det videre i inkasso systemet, beløpet øker ettersom gebyrene og rentene øker, deretter går de til namsmannen og får tvunget et lønnstrekk på deg og tar pengene tilbake rett fra lønna di uten at du får gjort noe med det. Ring inkasso selskapet og forklar situasjonen samtidig som du finner han kompisen du var mindre smart og ga bort person nr til og får han til å bla opp, ellers er du fuckt i og med det er registrert på deg.

Lenke til kommentar

Altså, du har kjøpt noe på avbetaling med personnummeret til kompisen din? Du vil få renter på beløpet, noe under 10%, og han får betalingsanmerkning om dere ikke gjør opp for dere. Og du kan bli anmeldt for bedrageri etter straffeloven § 270, om du har brukt hans personnummer uten samtykke.

 

edit: Heisann, leste litt feil på spørsmålet.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Han skal ikke få betalingsanmerkning om han har vett til å bestride kravet. At noen vet personnummeret ditt gjør dem ikke legitimert til å inngå avtaler på dine vegne, så det finnes ikke noe rettslig grunnlag for å rette kravet mot kompisen her.

 

Med andre ord: Om kompisen din bestrider kravet og kan sannsynliggjøre at det faktisk var du som bestilte (f. eks. fordi det ikke ble levert til ham) så skjer ingenting for ham. Du vil derimot få utleggstrekk og betalingsanmerkning osv.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg tror situasjonen er omvendt, Herr Brun - trådstarter har lånt bort personnummeret sitt til en kompis, og TS mottar nå kravet.

 

Ahh, selvfølgelig. Uansett må svaret nyanseres noe: Dersom man bevisst låner bort personnummeret sitt til en man et skal bruke det til å skaffe seg kreditt, så må nesten det utgjøre en fullmakt, sik at kravet kan rettes mot den som har lånt bort personnumeret sitt. Men det kan selvfølgelig bli vanskelig å bevise, om man sier at kompisen bare har sett det på et bankkort eller lignende.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså kun personummeret mitt som er brukt i sammenheng med kjøpet hans, varen osv er han som har, nå har det komt 2 inkasso, åsså etter halvt år kom den til meg betydlig økt sum. Men min far blei forbanna og gidde en frist, ellers ville forholde annmeldes får utnytting/dokumentforfalskning/ persontyveri eller hva det heter. Min situasjon er veldig drit, jeg har ikke jobb å ikke penger av nav.

Lenke til kommentar

ID-tyveri vil ikkje dette være dersom du faktisk har lånt bort personnummeret ditt. Med ordlyden låne bort så tolker eg det som at du har oppgitt nummeret til kompisen din med det formålet at han skulle bruke det til å søke kreditt.

 

Så her må du være forsiktig slik at du ikkje risikere å sjølv bli straffeforfulgt for falsk anmeldelse.

 

 

Kva du skal gjere vidare vil være avhengig av kva som faktisk har skjedd. Det er forskjell på om du har lånt kompisen din dette beløpet (sjølv om det er indirekte via å bruke din kreditt) eller har du blitt lurt eller utnytta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden han skylder deg penger ville jeg anbefalt og skrive en kontrakt om dette,

og hvordan du skal ha igjen disse.

 

Dette finner du sikkert på nettet.

 

Dersom han ikke holder betalingavtalen kan du som privatperson gå til namsmannen, og kan da få de til og kreve pengene av han, ved og selge hus, bil, osv..

 

Vet dette er vegen og gå for større summer.

 

Men ville ikke nevnt at du har lånt bort personnummer da jeg mener og tro det er straffbart.

Endret av bla01r
Lenke til kommentar

Hvordan ble kreditten tatt opp? Bestilte en vare i hans eller ditt navn? Levert til din eller han andres adresse?Er det din signatur på papirene?

Dersom han har signert på papirer med sitt navn og brukt ditt personnummer kan det være butikken/kredittyter som ikke har sjekket godt nok.

De fleste butikker nekter å levere varer til andre enn folkeregistrert adresse. Dersom dette er gjort, er det du som er rævvkjørt, og iht. normal praksis ditt problem med både renter, gebyrer og til slutt betalingsanmerkning og lønnstrekk.

 

Hvordan i hælvete klarte du å låne bort personnummer til en person som ikke er kredittverdig for å ta opp kredittlån/kjøpe på kreditt? Personnummer er en privat ting, som ingen andre har noe med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...