Gå til innhold

Microsoft lanserer ny Outlook-app til iOS og Android


Anbefalte innlegg

 

 

Poenget er at MS satsing på android eller iOS, i det minste for min del, ikke er uventet.

Jeg synes det er en bra ting, da jeg sterkt misliker hvordan Apple gjør det strakt motsatte.

Gjør Apple det strakt motsatte? Apple satser riktignok ikke på Android (hvorfor skulle de det?), men satsingen på iOS tror jeg ikke det er noe i veien med... :p

 

Du spør om Apple gjør det motsatte, samtidig som du bekrefter at de gjør det motsatte? Altså gi ut tjenester på flere plattformer. Eller stille du deg spørrende fordi du er uenig, i noe?

 

Ble ikke helt klok på den, mulig det er for tidlig for meg enda.

 

 

Muligheten for flere tolkninger av hva "det strakt motsatte" innebærer er til stede.

Det motsatte av "satsing på Android eller iOS" kan i vanlig språkbruk bety fravær av eller ingen satsing på Android eller iOS. Om man velger å tolke det første utsagnet som satsing på flere plattformer, kan det motsatte bety satsing på én plattform.

Skal man uttrykke sitt mishag kan det være like greit å være tydelig på akkurat hva det er man misliker, så ting ikke kan bli misforstått.

 

(Dessuten kan det noen ganger lønne seg å være oppmerksom på at ting kan være skrevet med et lite glimt i øyet... men skjønner dette kan være en utfordring tidlig på morgenen... ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, nei er vanskelig å se glimt i øya på folk når man knapt har fått åpnet sine egne. Prøver vel egentlig holde meg unna mennesker og all form for sosial kontakt de første timene jeg er våken, for da er det ikke mye forståelse og velvilje i meg, likevel hender det rett som det er at det tyter ut noen morragrettene kommentarer.

Lenke til kommentar

Har problemer med å arkivere epost, andre som opplever det?

 

Oops!

It appears you're missing a folder for Archive.
choose an existing folder, or create a new one:


Gir meg ingen mulighet til å velge en eksisterende mappe, og skriver jeg inn navn for å opprette virker det ikke som om det blir lagret, har i hvertfall ingen effekt, og samme melding kommer opp neste gang jeg forsøker arkivere en mail.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at MS satsing på android eller iOS, i det minste for min del, ikke er uventet.

 

Jeg synes det er en bra ting, da jeg sterkt misliker hvordan Apple gjør det strakt motsatte.

 

 

Gjør Apple det strakt motsatte? Apple satser riktignok ikke på Android (hvorfor skulle de det?), men satsingen på iOS tror jeg ikke det er noe i veien med... :p

 

Joda, de satser riktig nok stort på iOS, det har du rett i. :green: Så for å utdype min noe uklare ordlegging. Når jeg skriver strakt motsatt mener jeg at Apple kun jobber mot egen plattform og gjør alt i sin makt for å skape Lock in. :nei: MS satser på at deres tjenester skal fungere uavhengig av plattform. :w00t:

Lenke til kommentar

 

 

Var noen som spøkte med at den beste Gmail klienten på iOS, er nå Outlook. Fra Microsoft.

Herlig miks! :)

 

Windows Phone eiere kjenner seg kanskje litt, skuffet?

Hvorfor skulle jeg/vi være skuffet?

 

Dette er langt fra uventet. Snakker en god del med folk fra MS, og de har en policy eller målsetting om å være/bli best på de tingene de driver på med uavhengig av plattform.

 

Med uavhengig legges det til en liten klype salt da de nok må ha en viss betydning.

 

Poenget er at MS satsing på android eller iOS, i det minste for min del, ikke er uventet.

 

Jeg synes det er en bra ting, da jeg sterkt misliker hvordan Apple gjør det strakt motsatte.

 

Man kunne så klart ventet at MS brukte hele produktserien sin for å lokke/tvinge brukere over på Windows X devicer, skape Lock in. Men jeg tror dette bare vare så lenge.

 

På en annen side. Ved å tilby disse produktene og la brukere på andre OS bli knyttet til dem, vil MS logoen på produktene etter hver ikke se så dum ut.

 

 

 

All ære til Microsoft for at de gjør dette, men de kunne jo med fordel hatt litt større fokus på egen plattform også da. De blir jo totalt motsatte av Apple, i den forstand at de ser ut til å glemme egen plattform i forbifarten..

 

Jeg tror nok ikke MS glemmer egen plattform. Men vi skal heller ikke legge skjul på at MS plattform rent markedsmessig ligger litt i bakleksa. Spørsmålet kan da være om MS tørr å satse kun på sin egen plattform for så å innse at andre dekker inn "vakumet" på iOS og Android. På en annen side har MS i lengere tid gått mot å være en tjenesteleverandør, og fokuset er derfor også blitt forandret. Snakket om at de skulle være best uavhengig av plattform hørte jeg allerede tilbake i 2011/2012, en god stund før noe hadde noen formening om hvordan utviklingen med WP, RT og W8 ville gå.

 

Men som jeg også skriver, det kan også være merkebygging er en bra ting for grunnplattformene i lengden. Flere av MS tjenestene knyttes til Live og MS, og med sterkere integrasjon mot OS kan det for brukere av økosystemet også bli lettere å velge en WP neste gang. Jeg tror nok det vil være en positiv satsning over tid.

Lenke til kommentar

Mange vil forsøke å benytte denne til jobb-post. Tror ikke alle bedrifter vil være like fornøyd med at MS snoker i posten deres.

Fikk faktisk epost fra sysadmin på jobb om å ikke begynne å bruke denne appen pga sikkerhetsproblemer, så der er du spot on.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Har testet denne mot Exchange i noen dager nå, og det store spørsmålet jeg egentlig sitter igjen med er; Hvorfor skal jeg bruke denne fremfor standard Mail.app til iOS?

 

Til epostbehandling så ser jeg egentlig ingen fordeler fremfor standard Mail.app? Navigering er mer eller mindre identisk, du sveiper fra høyre til venstre for sletting / arkivering (alt ettersom hva du har satt i innstillingene) og når du sviper fra venstre mot høyre så får du alternativer for flagging / mapper osv..

 

En litt lei ting med Outlook.app er at den har en "Quick filter" knapp på toppen som av en eller annen grunn skal ha sin helt egne rad så all epost blir pushet en hel rad nedover, er jo helt idiotisk bruk av plass på skjermen. Hvorfor skal en såpass liten knapp kreve en hel rad på denne måten?

 

Sammenlignet med standard Mail.app så er all tekst i innboksen noe mindre og på grunn av dette med at quick filter knappen skal kaste bort så mye plass osv og en bar nederst og øverst i appen så får du faktisk ikke listet flere eposter på skjermen til tross for at all tekst er mindre, som gjør ting litt mindre oversiktlig noe verre å lese når skriftstørrelsen faktisk er mindre enn hva som er standard i iOS, føles noe unaturlig i forhold til resten av systemet.

 

 

Jeg ser ikke helt verdien av å ha en egen innebygget kalender i selve epostklienten/appen, men kalenderen virker veldig basic og har tilsynelatende ikke mulighet for verken månedsvisning eller visning av ukenummer? Fremstår i det hele tatt som fryktelig begrenset, som igjen får meg til å stille spørsmålet; Hvorfor ikke bare ha en egen kalenderapp? Hvorfor skal dette være innebygget i epostklienten/appen?

 

 

"People" fanen er det komplett kaos hos meg, den lister en haug av epostadresser jeg har sendt en epost til så det er en masse irrelevante epostadresser i en rotete liste. Den ser ikke engang ut til å liste mine kontakter fra Exchange, så hva i all verden er greia og tanken her?

 

 

Du kan knytte den opp imot Dropbox, Google Drive og OneDrive og dette fungerer overraskende bra. Men igjen, hva er nytteverdien i dette? Har jo allerede Dropbox og OneDrive i egen app?

 

 

 

Eneste fordelen med denne må være at den prøver å gjøre flere ting på engang for de som ikke liker å forholde seg til separate applikasjoner for kalender, kontakter (kontakter fungerer jo så grunnleggende dårlig at den har jo ingen nytteverdi uansett??) og nettskytjenester så har du jo en "alt-i-ett" løsning her. Men det må vel også være det eneste positive? Ser egentlig ingenting med epostbiten som gjør den bedre enn standard Mail.app til iOS, du har langt bedre kalenderapplikasjoner der ute osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg reagerer på at artikkelen ikke nevner at appen lagrer kontoinformasjon samt passord i skyen, og ikke på enheten den er installert på. Den cacher visst også alle eposter på eksterne servere.

Hvilke servere cacher den e-post på? Hvilken kontoinformasjon i hvilken sky?

 

(Beklager sent svar)

 

Er det virkelig det som er viktig? Det skjer, og det er ikke informert om. Om det er Microsoft selv eller stealmydata.com er uvesentlig. At det skjer skal opplyses om, samt at dine spm skal besvares tydelig av Microsoft slik at man besitter all informasjon som er nødvendig for å vurdere om man vil bruke tjenesten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg synes det er bra at Microsoft pøser på med oppkjøp og nyskapninger. Slike som meg, som har levd i Office og desktop i mange år trenger noe nytt. Selv om vi ikke alltid forstår hvordan Microsoft vil ha oss til å bruke de nye programmene og funksjonene de kommer med. 

 

Integrasjonen mot kalender og OneDrive er en helt annen verden enn den gamle appen. Desverre har jeg måttet beholde den gamle appen ved siden av den nye av to årsaker: Den nye appen lar ikke andre apper på Android legge til kalenderhendelser, f.eks NSB og SAS. Den nye appen har så dårlig mappevisning at jeg aldri får sett om jeg har fått ny epost. Ingen av de to appene gir meg varsler da all eposten min går til mapper etter regler satt i outlook.com. Jeg synes ellers at det er magert med innstillinger (savner f.eks mulighet for å sette varsler fra bestemte mapper) og at den nye appen spiser mer batteri. Noe OWA (proffappen) også gjør. Den har jeg forørig kuttet helt ut. 

 

Neste ut blir hva Microsoft får ut av oppkjøpet av Wunderlist :-)

Lenke til kommentar

Brukt denne på android ganske lenge og er egentlig veldig fornøyd

Det største minuset er at jeg ikke får spm om å forminske bilder når jeg legger dem til som vedlegg.

 

Jeg må innrømme at jeg fortsatt bruker begge. Det er så mye enklere å se om jeg har fått epost i den gamle siden den har bedre mappevisning. Jeg leser derimot gjerne epostene i den nye appen. 

 

Hva med kalenderen? Bruker du den? Jeg har gitt opp. Ingen av appene på mobilen min klarer å legge til kalenderhendelser i den, og når den synker fra outlook.com gjør den om alle flerdagshendelser til endagshendelser. I tillegg nekter den å la meg redigere annet enn kalenderhendelser som er lagt til fra mobilen, ikke fra feks outlook.com. 

Lenke til kommentar

 

Brukt denne på android ganske lenge og er egentlig veldig fornøyd

Det største minuset er at jeg ikke får spm om å forminske bilder når jeg legger dem til som vedlegg.

 

Jeg må innrømme at jeg fortsatt bruker begge. Det er så mye enklere å se om jeg har fått epost i den gamle siden den har bedre mappevisning. Jeg leser derimot gjerne epostene i den nye appen. 

 

Hva med kalenderen? Bruker du den? Jeg har gitt opp. Ingen av appene på mobilen min klarer å legge til kalenderhendelser i den, og når den synker fra outlook.com gjør den om alle flerdagshendelser til endagshendelser. I tillegg nekter den å la meg redigere annet enn kalenderhendelser som er lagt til fra mobilen, ikke fra feks outlook.com. 

 

Har ikke prøvd å legge til i kalenderen fra mobilen, men syns egentlig den fungerer rimelig greit

post-74970-0-53934200-1434043724_thumb.jpgpost-74970-0-98644100-1434043723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...