Gå til innhold

Kan noen minne meg på hvorfor jeg studerer?


ambisjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er ingen fag som du ser frem til å ha i de siste årene på studiet så kan det bli vanskelig, ja. Noe som jeg syntes hjalp veldig var når jeg fikk en bedre etablert vennesirkel gjennom det andre og tredje året.

 

Syntes selv at mitt studie tidvis/ofte har vært vanskelig, spesielt gjennom den siste eksamensperioden jeg akkurat var gjennom hvor jeg hadde 5 eksamener på 7 dager, men klarte å motivere meg gjennom det.

 

(var det ikke du som ikke kunne bli noe annet enn lege, siden alle andre jobber betalte så dårlig? ;-) )

Endret av ahpadt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er forbanna, forbanna skarp. Matematikk og fysikk er ikke de beste fagene mine, men jeg gruste lett 98 % av elevene på Fysikk 2 og Matematikk R2. Hadde solide resultat i alle fagolympiader i flere år.

 

Finn noe du interesserer deg for, (altså et fagfelt, ikke penger) og velg studie slik at du kan bli god på det. Gode folk = godt betalt, spesielt hvis du er så "skarp" som du skal ha det til. Da er man motivert gjennom utdannelsen og kan reflektere mer over ting man lærer underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker mine skattepenger og skal aldri våge å misbruke dem!

Dette, og du kommer til å angre om du dropper ut. Er alltid vanskelig å finne motivasjon så tidlig i studiet, det blir bedre etterhvert! Prøv å delta i sosiale ting som studiegrupper og fester, om du ikke er motivert selv, la din ansvarsfølelse til å møte opp ta støtet! Tenk på hva du blir, alt slitet du har gått igjennom på VGS for å komme inn der.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Du bruker mine skattepenger og skal aldri våge å misbruke dem!

Dette, og du kommer til å angre om du dropper ut. Er alltid vanskelig å finne motivasjon så tidlig i studiet, det blir bedre etterhvert! Prøv å delta i sosiale ting som studiegrupper og fester, om du ikke er motivert selv, la din ansvarsfølelse til å møte opp ta støtet! Tenk på hva du blir, alt slitet du har gått igjennom på VGS for å komme inn der.

 

Lykke til!

 

 

Jeg prøver å motivere vedkommende på en annen måte, ro deg ned.

Lenke til kommentar

Om det er ingen fag som du ser frem til å ha i de siste årene på studiet så kan det bli vanskelig, ja. Noe som jeg syntes hjalp veldig var når jeg fikk en bedre etablert vennesirkel gjennom det andre og tredje året.

 

Syntes selv at mitt studie tidvis/ofte har vært vanskelig, spesielt gjennom den siste eksamensperioden jeg akkurat var gjennom hvor jeg hadde 5 eksamener på 7 dager, men klarte å motivere meg gjennom det.

 

(var det ikke du som ikke kunne bli noe annet enn lege, siden alle andre jobber betalte så dårlig? ;-) )

 

Jo, dette stemmer. Jeg er mildt imponert over at du kjenner igjen nicket mitt ^^ Men det har seg slik at rullebladet mitt hindrer meg foreløpig i å bli lege. Derfor har jeg havnet i situasjonen jeg er i nå.

 

Du blir leder etter 1-3 år i arbeidslivet og tjener fett med penger? Høres ut som en god plan. Og hvis du ikke liker studiet så kan du forhåpentligvis bytte til noe mer givende.

 

Før jeg begynte studiet, hadde jeg vage forestillinger om at det fantes mer penger å hente enn det faktisk er. For en del måneder siden gikk jeg gjennom hele alumnuslisten for INDØKere og slo opp samtlige på skattelistene. Jeg har lagt ved oversikten.

 

Lønnsstatistikk for INDØK-alumnus.xlsx

Lenke til kommentar

Det er svært få steder der du kan få en veldig høy grunnlønn. Der må vel f.eks forretningsadvokat være en av de aller best tjente jobbene (8-15 mill i året). Dersom du ønsker å tjene penger som ikke innebærer en grunnlønn, så har du tre muligheter:

 

1. Drive et lukrativt eget selskap. Gründervirksomhet.

2. Aksjer/obligasjoner.

3. Drive med eiendom.

 

Sistnevnte er lettest dersom du har noe egenkapital. Kjøpe eiendom og leie ut er en effektiv, dog langsiktig, måte å bli formuende på. Som alle eiendomsmoguler sier; "de beste pengene du tjener er penger du tjener mens du sover".

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar

Har en samboer som fullførte indøk i fjor og når jeg ser på hennes jobb og muligheter, går det ikke en dag hvor jeg ikke kunne ønske jeg kunne skru tiden tilbake og fulgt bedre med på skolen.

 

Kunne du gitt meg en litt rikere skildring av hva du misunner henne for? Det kan hende du har en inspirerende historie her.

Lenke til kommentar

 

Om det er ingen fag som du ser frem til å ha i de siste årene på studiet så kan det bli vanskelig, ja. Noe som jeg syntes hjalp veldig var når jeg fikk en bedre etablert vennesirkel gjennom det andre og tredje året.

 

Syntes selv at mitt studie tidvis/ofte har vært vanskelig, spesielt gjennom den siste eksamensperioden jeg akkurat var gjennom hvor jeg hadde 5 eksamener på 7 dager, men klarte å motivere meg gjennom det.

 

(var det ikke du som ikke kunne bli noe annet enn lege, siden alle andre jobber betalte så dårlig? ;-) )

 

Jo, dette stemmer. Jeg er mildt imponert over at du kjenner igjen nicket mitt ^^ Men det har seg slik at rullebladet mitt hindrer meg foreløpig i å bli lege. Derfor har jeg havnet i situasjonen jeg er i nå.

 

Du blir leder etter 1-3 år i arbeidslivet og tjener fett med penger? Høres ut som en god plan. Og hvis du ikke liker studiet så kan du forhåpentligvis bytte til noe mer givende.

 

Før jeg begynte studiet, hadde jeg vage forestillinger om at det fantes mer penger å hente enn det faktisk er. For en del måneder siden gikk jeg gjennom hele alumnuslisten for INDØKere og slo opp samtlige på skattelistene. Jeg har lagt ved oversikten.

 

attachicon.gifLønnsstatistikk for INDØK-alumnus.xlsx

 

 

Vet ikke hva du så får deg å oppnå ved å slå opp de 140 i skattelistene. For det første er 140 bare en brøkdel av alle som har gått ut av indøk gjennom årene. Som statistikkstudent vil jeg påpeke at de 140 antakelig er en selvselektert gruppe som ikke gir deg et godt inntrykk av hva som skjer med den jevne indøkstudent i livet. De mest suksessfulle tar seg neppe bryet med å ha noe kontakt med NTNU Alumni, mens det gjerne er de som har mest behov for nye jobbmuligheter (og tjener minst fra før) som gjør det. Fred Kavli, antakelig tidenes rikeste teknisk fysikk-student, ville f.eks. neppe havnet på en tilsvarende liste for fysmat.

 

For det andre gikk de fleste på den listen ut av NT(H/NU) for lenge siden, til et helt annet arbeidsmarked. For det tredje vet du ingenting om hvordan de laveste på den listen endte opp der -- kanskje er de blitt for syke til å jobbe, funksjonshemmet, osv. Når fakta er at startlønnen for en indøker minst vil være på ca. 500 000 sier det seg selv at det er vanskelig å ende opp med å tjene 300 000 med mindre noe spesielt skjer.

Lenke til kommentar

 

 

Har en samboer som fullførte indøk i fjor og når jeg ser på hennes jobb og muligheter, går det ikke en dag hvor jeg ikke kunne ønske jeg kunne skru tiden tilbake og fulgt bedre med på skolen.

Kunne du gitt meg en litt rikere skildring av hva du misunner henne for? Det kan hende du har en inspirerende historie her.

Det er jo hele pakken.

 

Jobbmuligheter, lønn, trygghet (jeg er i en vanskelig jobbsituasjon pga en dårlig utdannelse).

 

Men hun trives jo med det hun gjør.

 

Trives du ikke burde du jo gjøre noe annet. Men å gi opp pga dataspill er det eneste du vil er veldig dumt mtp fremtiden din.

 

Hva med å ta et år utenlands? Enten friår eller utenlands semester.

 

Jobber du 8-16 i ukedagene har du mer enn nok tid til spill.

 

Jeg synes det er tøft å sitte med en dårlig utdannelse og må klare meg med småjobber her og der. Det unner jeg ingen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har en samboer som fullførte indøk i fjor og når jeg ser på hennes jobb og muligheter, går det ikke en dag hvor jeg ikke kunne ønske jeg kunne skru tiden tilbake og fulgt bedre med på skolen.

Kunne du gitt meg en litt rikere skildring av hva du misunner henne for? Det kan hende du har en inspirerende historie her.

Det er jo hele pakken.

 

Jobbmuligheter, lønn, trygghet (jeg er i en vanskelig jobbsituasjon pga en dårlig utdannelse).

 

Men hun trives jo med det hun gjør.

 

Trives du ikke burde du jo gjøre noe annet. Men å gi opp pga dataspill er det eneste du vil er veldig dumt mtp fremtiden din.

 

Hva med å ta et år utenlands? Enten friår eller utenlands semester.

 

Jobber du 8-16 i ukedagene har du mer enn nok tid til spill.

 

Jeg synes det er tøft å sitte med en dårlig utdannelse og må klare meg med småjobber her og der. Det unner jeg ingen.

Hva mener du er definisjonen av en dårlig utdannelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...