Gå til innhold

Noen med Intel NUC kunnskaper her? Trenger litt hjelp ang Intel NUC D54250WYKH


Anbefalte innlegg

Hei, har ett lite merkelig problem. Finnes kanskje en god forklaring og en lett løsning, men har ikke funnet den enda.

 

Kjøpte meg en Intel NUC D54250WYKH og la inn Windows 7 på den, og den har fungert utmerket.

Broren min fikk også lyst på en NUC, så han kjøpte en i dag. Den la vi inn Windows 8.1 på.

 

Begge har en vanlig 128 GB SSD disk i seg (samme type)

 

Ingen problemer under installasjonen av den siste heller, før oppdateringene var ferdig installert og pcen skulle starte opp igjen.

Fikk da beskjed om at den ikke fant noen boot devices. Sjekket i BIOS og der sto harddisken oppført som første BOOT device.

Gikk ut av BIOS, og da startet pcen normalt igjen.

 

Tok så og valgte en restart fra Windows, og da dukker samme problem opp igjen.

 

Valgte bort UEFI og brukt Legacy boot, men fortsatt samme problem.

Men det kommer og går. Så virker 3 restarter uten problem, så på den 4 så finner den ikke noen boot device. Men som sagt, alt ser riktig ut i BIOS.

 

Skrudde opp pcen, sjekket om alt av kontakter (er jo ikke akkurat mye å velge mellom) og at den satt godt i SATA kontakten (både disken, og selve brettet med disken på).

Og som sagt, disken vises hele tiden i BIOS, og står alltid som første (og eneste boot device).

 

Slås pcen helt av (avslutt) og startes med på knappen, så virker den helt fint.

 

Likevel fusker den helt uten mål og mening. Hva pokker kan dette være?

 

Har ikke prøvd å slå på Secure boot, vil det hjelpe?

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en ny SSD disk liggende på lur, og hev inn den, og fikk installert Windows 8.1 på den, starter fint opp et par ganger, så finner den ikke noe boot device. Kan nå bekrefte at disken forsvinner fra BIOS også.

Dukker opp igjen etter et par omstarter, og alt virker som det skal igjen.

 

Prøvde forresten med Windows 7 også, men får samme feil der. Etter en omstart eller to, så blir bare disken borte.

 

Opplevde også at Windows 8.1 bare føys etter å ha stått på en stund, så det virker som disken detter ut mens pcen er i drift også, og ikke bare under oppstart.

 

Siden jeg nå har prøvd med to disker (begge helt nye) og samme problem oppstår med to ulike OS (prøvd på begge disker) så må jeg vel konkludere med at det er NUCen det er noe feil på?

Har virkelig sjekket om kabelen sitter fast, og den går ned i sporet på siden, og det gjør den.

 

Også prøvd å la den stå på "hodet" for at ting ikke skal skli ut av noe (ikke det at det går når du harr skrudd til lokket under, men måtte bare prøve) og samme feil da.

 

Kjipt for broderen, som da må få levert den tilbake til komplett og så være uten en god stund. Bra at han ikke har vent seg til den, men tror han gledet seg til å få seg en stue pc. :(

 

Prøver gjerne noen flere triks i morgen om det er noe mer jeg ikke har tenkt på.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Prøvd med annen kabel?

 

Du har tydeligvis ikke en Intel NUC. Det er ingen kabel som kan byttes. Den lille boksen består av to lag. Det øverste laget er der du setter inn SSD disken (eller 2.5" snurredisken). Så kan du åpne opp det øverste laget, som er festet til det er tror en strømkontakten til SATA disken over. Så er det en blå kabel som går opp i lag to som to ledninger, som er festet til en type adapter, som er der du kobler til disken.

 

Så absolutt ingen mulighet til å bytte noe som helst.

Lenke til kommentar

 

Ja, men den løsningen har jeg prøvd. Eller, BIOS er vel trolig oppdatert, så den har både UEFI og Legacy aktivert. Og jeg har jo bare en disk i pcen, så det er jo ingen boot order, bare den ene disken.

Den vises de fleste ganger i BIOS, men ikke alltid. Men det som er rart, er at disken ikke kommer opp under noe som helst som har med BOOT fanen å gjøre, men står oppført under SATA fanen, så pcen ser disken, men vil ikke sette den som boot.

 

Her er et par bilder av innsiden av NUCen:

 

240115nuc1.jpg

 

 

240115nuc2.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du går litt nøyere over så ser du at det er sporadisk boot feil på noen enheter som returneres i bytte for nye som funker.

Det er også de som ikke feiler i gjenkjenningen med mSATA , kun SATA.

 

Poenget mitt var at dere ikke kan gjøre noe mere enn å få enheten returnert i bytte for en ny.

 

Dårlig SSD dere bruker og da.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med Kingston diskene jeg. Har dem nå som OS disk i to av mine egne pcer, samt som OS disker for virtuelle servere på begge serverene mine. Funker kjempe bra. De er ratet til 450 MB/s skriv/les og jeg får opptil 550 MB/s skriv/les på dem, så kan ikke klage da.

 

240115nuc3.jpg

 

Men må gi broren min den dårlige nyheten i morgen (eller senere i dag blir det jo). Så får han ta returen med komplett.no

Håper de ikke bruker uker på dette her. Men skal referere til de trådene som ble linket til hos intel, samt denne, så burde det kanskje gå litt raskere.

Lenke til kommentar

Fordi Kingston med v300 har ført kundene bak lyset med nand som er brukt i produktet etter introduksjon.

Det er også v300 120A og 120S hvor det er synkron nand i den ene og asynkron i den andre.

http://www.chiploco.com/kingston-slower-nand-ssdnow-v300-32988/

 

Og det er sf2281 kontroller som har sine kjente svakheter i tillegg til styrker.

 

Nå har jeg lest linken din og litt mer, men hos meg er jo "problemet" motsatt ang disse diskene, jeg for konsekvent 50-60 MB/s mer i skrivehastighet og over 100 MB/s i lesehastighet fra alle Kingston disken jeg har kjøpt siste tiden.

 

1 x Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM

5 x Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM

 

Alle kjøpt nå i år fra komplett.no. Problemet du linker til sier jo noe om at diskene er tregere, men hos meg er de betraktelig raskere enn hva som er oppgitt (450/450). Så enten må de ha endret tilbake, eller så har komplett et gammelt lager, eller så har de fått inn noe nytt og bedre. For ingen av mine andre SSD disker (og jeg har en del av dem nå) gir meg noe særlig mer enn noen få MB/s høyere eller lavere enn hva som er oppgitt. Mens disse er veldig mye raskere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, hva kan man si. Komplett.no fant ingen feil på pcen, så de sender den tilbake. Tydeligvis har de ikke testet veldig mye, og ikke har de lest intels egne forum der feilen står beskrevet nokså nøye, og der eneste løsning er å få ny enhet.

 

Jeg spurte om vi kunne benytte oss av 14 dagers angrefristen på nettkjøp, men det kunne man visst ikke når varen hadde vært til service. Noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...