Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dokumentasjon lånekassen


Studenten!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) "Jeg er kjent med at Lånekassen skal foreta kontroll av min (leietaker/samboer/slektning) Numerius Negidius sine boforhold i perioden X - Y. Da Numerius Negidius (ikke har hatt leiekontrakt/har mistet/kastet leieavtalen) skriver jeg denne bekreftelsen til dette formålet.

 

Med dette bekrefter jeg at Numerius Negidius, født XX.YY.ZZZZ, har hatt sin faste bolig hos meg i perioden X - Y. Jeg er kjent med at det innebærer straffansvar å forklare seg uriktig for myndighetene.

 

Med vennlig hilsen,

 

Aulus Agerius"

 

2) I brevet skal du først og fremst forklare hvorfor du ikke har en leieavtale. "I perioden X - Y har jeg bodd sammen med min kjæreste Aulus Agerius. Som er vanlig i kjæresteforhold inngikk vi ingen formell leieavtale. (Jeg har imidlertid betalt halvparten av husleien vår på X kr, se til eksempel vedlagte transaksjonsutskrift fra perioden (skrives ut fra nettbank).)

 

Med vennlig hilsen

Numerius Negidius"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) "Jeg er kjent med at Lånekassen skal foreta kontroll av min (leietaker/samboer/slektning) Numerius Negidius sine boforhold i perioden X - Y. Da Numerius Negidius (ikke har hatt leiekontrakt/har mistet/kastet leieavtalen) skriver jeg denne bekreftelsen til dette formålet.

 

Med dette bekrefter jeg at Numerius Negidius, født XX.YY.ZZZZ, har hatt sin faste bolig hos meg i perioden X - Y. Jeg er kjent med at det innebærer straffansvar å forklare seg uriktig for myndighetene.

 

Med vennlig hilsen,

 

Aulus Agerius"

 

2) I brevet skal du først og fremst forklare hvorfor du ikke har en leieavtale. "I perioden X - Y har jeg bodd sammen med min kjæreste Aulus Agerius. Som er vanlig i kjæresteforhold inngikk vi ingen formell leieavtale. (Jeg har imidlertid betalt halvparten av husleien vår på X kr, se til eksempel vedlagte transaksjonsutskrift fra perioden (skrives ut fra nettbank).)

 

Med vennlig hilsen

Numerius Negidius"

Tusen hjertelig takk! :-D

Endret av Theixohpe-a
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sendte inn dokumentasjon på at jeg hadde bodd borte med en gang jeg fikk beskjed fra lånekassen, men jeg kan ikke se at jeg har fått noe svar eller bekreftelse på at jeg har gjort rett eller feil...

 

Noen som har fått noe svar overhodet?

Du skal ikke få svar om alt er gjort rett. Men det står på dine sider at lånekassen har fått dokumentene om du har levert dem.

Lenke til kommentar

 

Jeg sendte inn dokumentasjon på at jeg hadde bodd borte med en gang jeg fikk beskjed fra lånekassen, men jeg kan ikke se at jeg har fått noe svar eller bekreftelse på at jeg har gjort rett eller feil...

 

Noen som har fått noe svar overhodet?

Du skal ikke få svar om alt er gjort rett. Men det står på dine sider at lånekassen har fått dokumentene om du har levert dem.

 

Da håper jeg at alt er rett. Jeg vet de har fått dokumentene, men det står bare når jeg flyttet inn, ikke når jeg flyttet ut, så jeg er litt redd for at de vil tolke det som at jeg prøver å lure dem på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Hei.
Jeg kjøpte i fjor sommer en leilighet i samme hus som en av mine foreldre. Ringte lånekassen i høst da jeg skulle søke lån og stipend om hva jeg skulle gjøre, men fikk ingen klare svar og krysset av for borteboer da jeg ikke bor hjemme hos foreldrene mine eller leier hos dem, men eier selv.
Har nå blitt bokontrollert og har sendt inn alt av papirer jeg har, kjøpskontrakt, skjøte, lånepapirer osv.
Skjønner at jeg er i en gråsone men skal det virkelig være slik at jeg ikke får stipend fordi jeg valgte å kjøpe leilighet i samme hus som en av mine foreldre, og om jeg hadde kjøpt leilighet i nabohuset så hadde alt vært greit?
Har enda ikke hørt noe fra LK og sendte inn papirene dagen etter jeg fikk beskjed, og er veldig spent på om jeg får noen tilbakemelding eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja, slik er det. Se forskrift om tildeling av utdanningsstøtte pgrf 26-2:

 

Søker blir ansett for å bo sammen med foreldrene når:

a) søker bor i samme hus som foreldrene. Det gjøres unntak hvis søkeren og foreldrene bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter

b) søker bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor.

 

Med andre ord: Er det fire eller flere boenheter?

Lenke til kommentar

Det er fire boenheter, men de er ikke seksjonert. Det er to hovedleiligheter som er seksjonert, også har hovedleilighetene hver sine mindre leilighet som leies ut. Vår leieboer deler inngangsparti med oss men vi har hver vår dør til egne leiligheter og egne bad, kjøkken, soverom osv. Den andre hovedleilighetens utleiedel har egen inngang. Det er jo 4 boenheter, men vet ikke om de må være seksjonerte eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg fått svar fra lånekassen. De viser til ar de har fått innsendt kjøte som viser at leiligheten ble overført på

meg i november og dokumentasjon på at jeg har betalt fellesutgifter til OBOS fra september. Dette var ikke gyldig dokumentasjon og de krever

leiekontrakt/kjøpskonrrakt fra 16.08 til da kjøte ble satt på meg.

Før kjøtet ble satt på meg sto det på tanten min OG meg? Skal jeg faen meg sende inn en leiekontrakt med meg selv, eller skal jeg be tanten min skrive en leiekontrakt nå og da være med på dokumentforfalskning? Byrokrariske jævler..

 

Ok, ser nå at jeg har tatt feil. Før jeg fikk skjøte på boligen sto den på onkelen min som døde for over ett år siden. Hvordan i helvette skal jeg kunne få leiekontrakt da?

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Noen tips?

Skjøte*

 

Nå vet jeg ikke bakgrunnen til problemet ditt, men kan ikke din tante skrive under på at hun bekrefter at du har bodd der?

 

Siden onkelen din er død, må du mulignes ligge ved dødsattest og, siden han stod som eier av leiligheten?

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Ja, regner med at det er det som må gjøres. Jeg har bodd i denne leiligheten siden august og betalt fellesutgifter til boretslaget noe jeg har lagt ved kontoutskrifter på. La også ved kjøte, problemet er at denne ble overført i november fordi ting tok endel tid med overføring av leiligheten i regi av OBOS og lånet fra banken. Lånekassen ønsker derfor leiekontrakt fra perioden 16.08 til november. Dette har jeg da ikke siden leiligheten sto på min avdøde onkel før jeg fikk kjøtet over på meg. Nå har jeg også funnet ut av faren min har glemt og melde flytting i folkeregisteret og gjorde ikke dette før i oktober, og dette er vel noe lånekassen kan se. Han bodde her før jeg flyttet inn fordi det var litt nærmere jobben. Da jeg søkte stipend bodde jeg hos kjæresten min. Innvikla situasjon..

Lenke til kommentar

Lag en oversikt over hvor du har bodd når, i tabellform. Få de som eide eller leide de forskjellige boligene til å attestere skriftlig at du bodde der, samt legge ved deres skjøte (!!!, ikke kjøte) eller leiekontrakt. Send dokumentet til lånekassen med en forklaring på hvorfor det har vært så komplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...