Gå til innhold

Noen spm ang Garden


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal i Garden i Oktober i år, og har noen spm angående det :)

 

Hvordan er det i Garden? Det er jo en aktiv tjeneste, og såvidt jeg har forstått har man ofte fri på ettermiddagene og helger osv, er det riktig?

 

Har Garden en egen spesialtropp man kan søke seg til?

og angående parkering, bor ikke langt unna leiren, er det mulig å kjøre dit og parkere der? :)

 

Skriv gjerne litt generelt om garden også!

Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du har ofte fri på ettermiddagene, særlig etter vakt. Det veksler mellom vaktperioder, der du veksler mellom et døgn på, og en ettermiddag av, og perioder der du har øvelser og trener stridsteknikk med troppen og kompaniet. Jeg vet ikke helt hva du mener med spesialtropp, men ønsker du en krevende, og givende, tjeneste er ofte jegertroppene det beste valget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ja, du har fri helger og ettermiddager så lenge du ikke har vakt. Vaktkompaniet gjør mye forskjellig, er en del vakt men også mye øvelser og god tjænest sånn som vasking av rom.

Når du mener spesialtropper men du vel Kp5, der er kun er spesialtropper. Hvis du vil inn dit ville jeg prøvd å flytte inntaket til januar eller august, da oktober er utelukkende vaktkompani med kompanistab. Kp5 har heller ikke vakt, så du har fri hver ettermiddag og helg. Så lenge det ikke er øvelse mm..

Ja det er en stor parkeringsplass der som alle for plass på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ja, du har fri helger og ettermiddager så lenge du ikke har vakt. Vaktkompaniet gjør mye forskjellig, er en del vakt men også mye øvelser og god tjænest sånn som vasking av rom.

Når du mener spesialtropper men du vel Kp5, der er kun er spesialtropper. Hvis du vil inn dit ville jeg prøvd å flytte inntaket til januar eller august, da oktober er utelukkende vaktkompani med kompanistab. Kp5 har heller ikke vakt, så du har fri hver ettermiddag og helg. Så lenge det ikke er øvelse mm..

Ja det er en stor parkeringsplass der som alle for plass på.

 

Kan jo nevne at KP3 har også innrykk i oktober, som også består av 3 spesialtropper...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er per nå inne til tjeneste i Garden, og er akkurat ferdig med rekrutten. Jeg kan derfor ikke uttale meg alt for mye om hva som skjer fremover, men jeg kan si litt om rekrutten.

Som du sikkert vet så starter tjenesten for alle som har søkt Garden med 10 (eller 11, som i vårt tilfelle) uker med rekruttskole for å forberede til det som oprinnelig er målet, altså å bli vaktgardist (Finnes jo selvsagt mange ulike stillinger, men flest blir det).

Den første uka er det for det meste kun administrativt og veeeeldig mye venting, men det er en fin anledning til å bli kjent med de andre rekruttene! De første 3-4 ukene har du ikke helgefri, og du må påberegene tjeneste til alt i fra 15.30 til 21.00. Den gode nyheten er at dette avtar rimelig fort, og som regel får du fri seneste 15.45 de 5-6 siste ukene av rekrutten. Fram til du får helgefri har du også uniformsplikt, altså du må bære militær bekledning til enhver tid. Den samme tiden er det også alkoholforbud.

Rosignal er klokken 23.00, og revelje på morgenen er 06.00. Da har du frem til 06.15 på å strekke senga. Deretter er det vask stortsett hver morgen, men i vår tropp var ikke befalet veldig strenge på dette egentlig. Anbefaler dog å gjøre det skikkelig, da de har sine "bad hair" days!

I tjenesten under rekrutten er det først en sanitetsuke, hvor du lærer sanitet nivå 2. Veldig krevende uke, men det er j*vla godt å ha den overstått, spesielt dersom du består eksamen! Etter den følger en våpenuke hvor du lærer og kjenne våpenet ditt, før det bærer ut på skytebanen uken etter for å skyte blant annet skarpskyttermerket. Beste uka i hele rekrutten! Videre følger det med stridsteknikk, felt og et par øvelser. Mot slutten er det en hel uke felt i strekk.

En ting jeg vil anbefale deg å gjøre, er å sjekke mulighetene og hva du vil ha ut av tjeneste. Dessverre, så må du velge hva du vil søke VELDIG tidlig i rekrutten (tror det var uke 2), og muligheten for at du velger noe du kommer til å angre på er ganske stor. Personlig trodde jeg at jeg fikk god tid til å finne ut av dette, og resultatet ble at jeg nå sitter igjen med følelsen av at jeg ville søkt omtrent samtidlig 6 alternativ annerledes, dersom jeg fikk søke på nytt.

Det var det jeg kunne komme på akkurat nå, men dersom du skulle ha noen flere spørsmål ang. rekrutten er det bare å spørre! Må også da legge til at mye av det jeg har beskrevet avhenger selvfølgelig av hvilken tropp du havner i. Tropp 1 er den såkalt jegertroppen, som gjerne har det "litt" verre. Det ble noen morgener jeg møtte trøtte ansikter på vei inn med fjerdelinje (stor sekk, våpen, stridsvest, basically alt av feltutstyr) når jeg hentet vaskeutstyr 06.15 på morgenen, for å si det slik!

Jeg må si at tiden på rekrutten overgikk all forventning for min egen del, og jeg gruer meg nesten til å starte på huseby etter påske. Jeg var i tropp 3, og befalet vårt var iallefall veldig hyggelige, og ikke "idioter" som mange har som image på sjantene. De fleste av de er nyutdannet, og alt fra 92 til 94 årgang, så du får et ganske kompisaktig forhold til de, sålenge du behandler de med respekt! 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal inn i januar 2016 og så at kompani 5 har rekruttering på masse forskjellige fra VIP sjåfør til Patruljesoldat/skarpskytter soldat. litt dumt å komme inn i oktober hvis du hadde tenkt på noe av de da kp5 rekrutterer i Juli/Januar måndene

 

også et spørsmål armydude, etter rekrutten er det utdeling av spec-ops hjelmer, eller holder man på kevlar hjelmen gjennom hele året?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Har med overgangene når de forskjellige KP'ene dimmer osv.

Ang. hjelmene så ser det dessverre ut til at vi må beholde den "dårlige" tunge hjelmen, iaf vi i KP2 (vaktkompani), men er ikke sikker hvordan det blir med de andre KP'ene. Mulig patrule og skarpskytter får de nye, men som sagt, er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...