Gå til innhold

Altibox. Bytte ut router med RT-N16(DD-WRT)?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått fiber gjennom Altibox, og fått en Zyxel sak jeg ikke er blitt spesielt glad i. Fra før av har jeg en Asus RT-N16(dd-wrt v24-sp2 (08/12/10) mini) som jeg brukte før og kunne godt tenkt å bruke igjen, men jeg har lest litt at det ikke bare er å plugge i, man må sette opp noe VLAN(prøvd å google litt, men finner liksom ikke noe jeg forstår helt).

 

Er det mulig å sette opp på denne routeren?

 

Jeg har pr i dag ikke noe tv gjennom fiber, men det hadde jo vært greit å hatt en port klar til det. Ønsker at resten av portene(3 porter) skal være på samme vlan. Kan jeg bare koble opp hva som helst av switcher og trådløst acesspunkt på en av disse portene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er de samme endringene som skal gjøres uavhengig av firmware på routeren din. Hvis du leter rundt og gjør deg kjent i firmwaren bør det ikke være et problem hvis du vet hvordan du gjør det på den ene.

 

Ja, freak har en god tråd om det. Det er også blitt en god del av disse trådene her på forumet.

 

Når jeg skrev "en god del mer" så sammenlignet jeg med å kun bridge zyxelen som i mange tilfeller (fordi folk har dobbelt NAT) ville medført 0 endring av config på asusen din.

Lenke til kommentar

Noen som har en ide om hvordan dette gjøres? først prøvde jeg bare å plugge rt-n16 rett i mediaconverteren, fikk ikke noe internett da. Prøvde så å klone mac-adressen til Zyxeln, det hjalp heller ikke.(lest noen steder at folk hadde fått det til på denne måten)

 

Med original FW kan man gjøre det så enkelt som dette, men finner ikke ut hvordan jeg gjør det i dd-wrt!

bilde2.png.client.x675.png?AWSAccessKeyI

 

Jeg har disse bildene:

post-83693-0-34732700-1421609560_thumb.png

 

og

 

post-83693-0-22221400-1421609561_thumb.png

 

Jeg regner med at jeg skal ha 3 VLAN. Et som går på WAN, et som går til IPTV og et som skal til PC nettverk.

 

Noen som har vært borti dette?

 

Lenke til kommentar

VLAN konfigureringen på DD-WRT for N16 routeren din er nok bugget.

Så skal du gjøre dette, så må du nok belage deg på å gjøre det manuelt, derfor byttet jeg ut routeren med en PFSense boks istedet og satte N16'en som ett WiFi aksesspunkt istedet.

Ett annet problem med ASUSen din er at den ikke støtter VLAN verdier over 16, noe du må ha for å nå 101 som Altibox bruker.

Det finnes dog workarounds, men da må du ned på kommandolinjen: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=86919

Lenke til kommentar

Gjelder det uansett fw, altså om jeg bytter ut dd-wrt med noe annet så vil ikke det hjelpe med å få vlan over 16?

 

Begrensningen gjelder faktiske hardwaren så problemet er der, men det finnes en workaround som benyttes hos andre.

Du kan tenke deg som en slags range modifikator, det vil si at du forteller routeren at den skal sende pakkene på VLAN 1, men så har du innstillt denne modifikatoren til 100, så sluttsummen på VLAN IDen blir da 101 istedet for bare 1, problemet er dog at du kan ikke bruke VLAN 101 og VLAN 5 for eksempel, da du har bare 16 trinn og denne konstante modifikatoren å håndtere.

 

Denne er tilgjengelig i Tomato sitt GUI så vidt jeg vet, men er mulig å benytte seg av om du setter deg ned på kommandolinja med DD-WRT, bare ligg unna VLAN innstillingene i GUIet etterpå så du ikke fucker opp konfigurasjonen du har gjort på kommandolinja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...