Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Facebook messenger og tilgang til SMS'er


Achylles

Anbefalte innlegg

Er det noen med betydelig mer greie på juss enn meg (dvs betydelig mer enn 0 :) ) som har gjort seg noen tanker om lovligheten av å gi messenger appen på Facebook tilgang til sine SMS'er?

 

Ser at alle sier at installasjon av appen er et valg man har. Man kan rett og slett la være å bruke den så er problemet ute av verden.

 

Men er det egentlig det? Enhver SMS er en dialog mellom 2 parter. Det er ikke en samtale man har med seg selv. Selv om jeg gir mitt samtykke så er det jo ikke sikkert at den jeg snakker med har gjort det, men de rammes jo de også.

 

Kan dette i det hele tatt være lovlig om man prøver det for en domstol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik at Facebook her tar seg til rette, det de gjør er å spørre deg om tilatelse om å lese/se sms meldinger. Hvorvidt de får denne tilgangen er utelukkende opp til hver enkelt bruker og dersom du godtar de betingelser som blir satt for bruk av programmet inviterer du en tredje part til å få innsyn i dine meldinger, på bakgrunn av dette kan jeg ikke se noe umiddelbart problematisk med dette. Om du føler deg ukomfortabel med å gi facebook disse tilgangene kan du alternativt bruke nettleser versjonen av siden som også har chat funksjonen tilgjenglig

 

Håper dette svarer spørsmålet ditt

 

~crii

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper dette svarer spørsmålet ditt

 

Egentlig ikke. Men Herr Brun sitt svar var relevant selv om jeg fortsatt ikke er overbevist om at han har rett.

 

Poenget er at jeg kan ikke beskytte mitt eget privatliv ved å la være å benytte applikasjonen dersom jeg jevnlig sender smser til en annen person som benytter den.

 

Jeg husker fra tiden jeg jobbet med support at det var ganske strenge restriksjoner på åpning av kundenes elektroniske postbokser, selv om vi hadde kundens tillatelse fikk vi beskjed om at det å åpne postboksen hans var ullent terreng, juridisk sett, fordi det kunne ligge sensitive eposter fra tredjepart der som denne kunden enda ikke var klar over.

 

Her er et eksempel:

Du har sendt en epost til din venn A om at du har en stigmatiserende sykdom. Han er en venn du er fortrolig med og derfor er det greit for deg å dele denne opplysningen med ham, men ikke med noen andre. Desverre har A problemer med sin mailbox og ringer til support for å få hjelp med problemet. Den personen som sitter på support og tar imot henvendelsen er en annen bekjent av deg. En bekjent som du ikke under noen omstendigheter ønsker skal få vite om din sykdom, men nå har han nettopp fått person A sin tillatelse til å lese din epost (naturligvis har han taushetsplikt, men likevel er dette ikke helt uproblematisk mener jeg.)

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår dere alle rett så er det altså slik at i det øyeblikk jeg har sendt fra meg en SMS (eller en epost eller et papirbrev) så har jeg ingen juridisk rett til å kreve oppreisning hvis mottakeren velger å dele det jeg anså som fortrolig informasjon med en tredjepart?

 

Ville det hatt betydning om jeg på forhånd (altså før jeg valgte å dele hemmeligheten med ham) hadde fått en skriftlig forsikring fra vedkommende om at innholdet ikke skulle deles med noen? Eller ville mine rettigheter til oppreisning fortsatt være meh?

Lenke til kommentar

Straffeloven oppstiller et ansvar for ikke å videreformidle "personlige eller huslige" opplysninger i straffeloven § 390. Den som deler en SMS vedkommende har mottatt kan derfor i ytterste fall risikere straffansvar.

Interessant! Hvis jeg bruker messenger så deler jo jeg alle mine sms samtaler med Facebook. Hvorfor er det da lovlig? Hva er det jeg ikke forstår her?

Lenke til kommentar

Straffeloven forbyr det å gi "offentlig meddelelse" om personlige eller huslige forhold. Offentlighetskriteriet er utdypet i straffeloven § 7 annet ledd - en ytring er offentlig når den er egnet til å nå en større mengde personer. Slik Facebook Messenger nå er utformet (såvidt jeg kjenner til) vil ikke en større mengde personer kunne få tilgang til dine SMS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...