Gå til innhold

Starte med aksjehandel


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Er interessert i å prøve meg på litt aksjehandel. Hvor anbefaler dere at jeg starter?

 

Hvilken side anbefaler dere å bruke? (Plus500, nordnet osv..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke Plus 500. Du kjøper ikke aksjer der. Bare et lite løfte om at de vil betale deg penger om aksjene du velger, faktisk stiger i verdi. Og det gjør de visstnok langt fra alltid.

Med "Det gjør de visstnok langt fra alltid" regner jeg med du refererer til at plus500 utbetaler, og ikke at aksjene stiger i verdi. Sistnevnte er jo helt åpenbart, men setningen er litt uklar ;)

 

Uansett, har du noen kilder på dette? Jeg tviler for så vidt ikke på det du skriver (har inntrykk av plus500 som temmelig useriøse så dette overrasker ikke), men vil gjerne lese mer om det. Det er imo. en veldig god grunn til ikke å bruke disse, selv om de var seriøse nok til å utbetale når de skal.

Lenke til kommentar

Anbefaler at du ikke starter. :)

Hvorfor ikke?

Oslo børs er relativt nær all time high - og jeg ser for meg at nedsiden i markedet er større enn oppsiden, men på generell basis er aksjesparing ingen dum idé. Følg anbefalingene fra for eksempel finansavisen - altså kopier deres, eller andres portefølje anbefaling og legg inn stop-loss funksjon, uavhengig av hvor ofte du skal følge med.

Lenke til kommentar

 

Med "Det gjør de visstnok langt fra alltid" regner jeg med du refererer til at plus500 utbetaler, og ikke at aksjene stiger i verdi. Sistnevnte er jo helt åpenbart, men setningen er litt uklar ;)

 

Uansett, har du noen kilder på dette? Jeg tviler for så vidt ikke på det du skriver (har inntrykk av plus500 som temmelig useriøse så dette overrasker ikke), men vil gjerne lese mer om det. Det er imo. en veldig god grunn til ikke å bruke disse, selv om de var seriøse nok til å utbetale når de skal.

 

 

Uklar setning, ja. Enig i det.

 

Jeg husker bare at jeg prøvde å google Plus 500 for noen år siden da jeg så smått begynte å sette noen skarve kroner i aksjemarkedet. Det var nesten helt umulig å finne noe som helst som ikke var reklame. Etter en del graving langt ute i søkeresultatene til google, så fant jeg noen forumsider hvor en del folk som hadde satt inn penger til Plus 500, ikke hadde fått dem ut igjen. Jeg orker ikke å prøve å lete det opp igjen. Men jeg kom frem til at Plus 500 ikke var noe jeg ville satse på.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Anbefaler at du ikke starter. :)

Hvorfor ikke?

Oslo børs er relativt nær all time high - og jeg ser for meg at nedsiden i markedet er større enn oppsiden, men på generell basis er aksjesparing ingen dum idé. Følg anbefalingene fra for eksempel finansavisen - altså kopier deres, eller andres portefølje anbefaling og legg inn stop-loss funksjon, uavhengig av hvor ofte du skal følge med.

 

 

Invester gjerne i passive indeksfond, men amatører taper som regel penger over tid når de skal aktivt forvalte pengene sine. :)

Lenke til kommentar

Første regel hvis du skal kjøpe aksjer er å ikke bruke penger du ikke har råd til å tape. Andre regel er å investere nok penger til at kurtasjen ikke blir uforholdsmessig stor, en tommelfingerregel er at du ikke bør handle for mindre enn ti tusen i en aksje. Videre bør du kjøpe mange nok aksjer til å få tilstrekkelig diversifisering, om lag femten forskjellige er passe. Så, har du 150 000 du har råd til å tape? Ikke det? Hold deg unna enkeltaksjer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Som regel gjør de det. Men som regel går nye bedrifter konkurs i løpet av 3-4 år også. Folk bør vite hvilke statistiske sjanser de har for å lykkes/mislykkes, men så bør det være opp til hver enkelt å bestemme om de vil prøve seg likevel.

 

90% av de som prøver lykkes ikke sies det. Tipper kanskje det er enda verre enn som så.

 

Basert på hvordan trådstarter skriver har jeg ingen grunn til å tro at han skal kunne tjene penger på dette. Den største feilen man gjør er å tro at dette er enkelt.

 

Derfor har jeg ikke lyst å oppfordre noen til å starte med dette uten å vite litt om hva man driver med eller hva man faktisk prøver å oppnå.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på spekulasjon i mindre aksjer og langsiktig investering i etablerte bedrifter. Sjansen for å tape penger er større dersom du forsøker deg på daytrading. Om det er ønske ville jeg i alle fall operert med flittig bruk av stop-loss. Som Warren Buffets strategi - selv så fort aksjen begynner å synke. Synker verdien av en aksje kjøpt for 100 kr med 5% vil den måtte stige med 5,26% for at du skal gå i null igjen.

Lenke til kommentar

Mange smarte folk som har skrevet i denne tråden allerede.

 

Om du likevel ønsker å prøve, så betyr det å følge litt med hver uke, eller helst hver dag mye. Ikke regn med at det første kjøpet leder til overskudd eller tap. Selvfølgelig vil det lede til det ene eller det andre, men du vet ikke hvilken. Ingen vet eksakt hvilken vei det skal gå på forhånd.

 

Alt du har er indikasjoner på det ene og det andre, samt en hel masse støy-informasjon. Satser du på en "fornuftig aksje", så vil det sannsynligvis gå deg godt om du har noen måneder med å holde hode kaldt. Altså unngå å klikke for mye med kjøpefingeren og for mye med selgfingeren.

 

Sjekk "vår store helt" Idar Vollvik og hans katastrofale amatørbehandling av sitt gode overskudd. Han satset på alt fra det ene til eksotiske diamanter på Grønnland. Han forsøkte å daytrade, med store "rive-seg-i-håret" tap.

 

Sett heller pengene på en aksje med den forvisselse om at den sannsynligvis kommer til å øke i verdi om du gir den nok tid å modnes.

 

Ellers vil det alltid være uforutsigbare "corporate actions", rettsaker og det ene med det andre. Det er jammen ikke lett å være aksjespekulant.

 

Skal du virkelig lykkes så kreves det at du kan regne og at du undersøker selskapet du ønsker å investere i grundig. Samt hva som påvirker hva sånn makroøkonomisk. Du har valutakurser, renter, råvarepriser, politiske hendelser. Både positive og negative utfall av sånne ting fra nyhetsbildet.

 

Jeg har sett flere enn en aksje gå noen hundre prosent i pluss på få år/måneder. Jeg har også sett "LURIUM"-aksjeselskaper som har ustabile og korrupte folk i kulissene, hvor det påfølger rettsaker. Samt, miljøsvins-aksjeselskaper som blir saksøkt så mye at de er nødt å slå seg konkurs.

 

Kjøp aksjer i solide selskaper du kjenner navnet på, og som du vet hva står for. Når du har fått deg nok overskudd, eller har hatt tid å sette tilside sparepenger for å kjøpe nye aksjer for. Så kan du starte å spre porteføljen over flere aksjeselskaper. Altså å ha flere egg i kurven.

 

Om du virkelig vil være avansert, så kan du sette stop-loss, men da kan du regne med at daytradere kan trigge din stop-loss, og at du får litt kurtasjeutgifter pga. det. Men, pengene blir frigjort før tapene blir for alvorlige. Kan hende du kan gå inn i samme aksje igjen på et billigere (lavere) nivå. Det er alltid fett å se etter slike sjanser. Du blir fort kjent med hvordan aksjen svinger på/med børsen.

 

Jeg liker amerikanske aksjer fordi de ofte har svært høyt daglig omsetningsvolum, med unntak selvfølgelig. På den amerikanske børsen vil du se at de største handlene ofte skjer omkring åpningstidspunkt. Nå skal jeg gi deg et eksempel fra dagens marked. En slik kurve er typisk for en vinneraksje, fra starttidspunkt og noen minutter utover:

 

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ%3ATKMR&ei=aOyzVNCCLubGwAOql4DACg

(børsåpning 12. januar 2015 - vel og merke, SE UTSNITT nederst i innlegget mitt)

 

 

Men, man vet aldri på forhånd hvordan aksjekursen vil endre seg til f.eks. midt på børsdagen, eller 10 minutt før klokka bjeller inn et stengt aksjemarkedet (omkring kl 22 norsk tid).

 

Som du også kan observere, så ser du at noen på forhånd har gjort seg opp en mening om at aksjen er verdt mer enn gårsdagens, basert på positive nyheter. Nokså umiddelbart, kun noen minutter ut i aksjehandelen, så ser du at de første kjøpene er litt for optimistiske. Dette er typisk et hvert innbjellet (åpnet) amerikansk aksjemarked. Og er verdt å vite om. Altså så gjør du som oftest de beste salgene dine her, ved børsdagens åpning.

 

Også gjør du muligens de bedre kjøpene dine basert på en hel haug andre faktorer enn kursens svingninger på kort sikt.

 

Det du kan gjøre er å bygge deg en falsk liksomportefølje på de aksjene du ønsker å handle mest. Noter deg så ned hva du "kjøpte" de for. La det gå noen måneder og se hvordan det har gått med dem.

 

Da vil du se at noen aksjer har steget i verdi i forhold til kjøpsdato, mens andre aksjer har tapt seg, eller omtrent ikke hatt særlig endring i aksjekursen, når du sammenlikner "kjøpsdato" med "dagens aksjekurs". Det har helt sikkert skjedd en hel del i mellomtiden, men ikke heng deg sånn opp i det, annet enn om du ser trender som gjentar seg, som er verdt å få med seg om en spesiell utvalgt aksje.

 

Nå kan du veie inn aksjekursen du "kjøpte for" mot "dagens aksjekurs". Har aksjen tapt seg, mens du samtidig synes aksjen er interessant å gå for. Ja, da har du kanskje laget deg et eget signal om å foreta et kjøp.

 

For det du med størst sikkerhet kan fastslå om aksjemarkedet, det er at det garantert ikke vil forbli med statiske aksjekurser. Det svinger opp og det svinger ned med de fleste selskaper. Så svinger det opp igjen for brorparten, men ikke med alle, fordi det skjer mange konkurser årlig.

 

Med en konkurs så taper du alle pengene du har investert i det konkursrammede selskapet. Men, det som skjer like ofte eller oftere er kanskje dette at et sterkt aksjeselskap kjøper opp et svakere for å karre til seg verdifulle patenter, ansatte eller annen spennende teknologi. Eller rett og slett kunderegisteret, slik at selskapet blir mer konkurransedyktig. Her kan forskjellige lands konkurransetilsyn komme på banen, og måtte gi sin velsignelse først.

 

Det er helt sikkert mye jeg ikke har nevnt. Men så er jeg en skarve amatør aksjeeier. :)

 

Sammenlikne også alltid mot indeksene sin utvikling:

post-30484-0-25083100-1421080535_thumb.jpg

 

Aksjen jeg påpekte en positiv utvikling for (altså dagens vs. gårsdagens), framtid er alltid usikker - UANSETT:

post-30484-0-10565000-1421080597_thumb.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...