Gå til innhold

Omtale av Max Payne 2: The Fall of Max Payne


Anbefalte innlegg

Du og jeg (og stortsett resten av dem samlede spillpressen) har svært forskjellige meninger om Max Payne 2.

Definitivt, Erling, noe som vel egentlig bare betyr at veldig mange mennesker er litt på tynn is... ;) (det er mange som liker dansemusikk også, uten at det nødvendigvis sier så mye)

 

Det er soleklare svakheter med spillet, noen klarer å overse disse og nyte opplevelsen, andre går i spyinga etter den tredje klisjefylte billige dialoglinja. Og, let's face it, hvis du ikke likte konseptet i utgangspunktet (med den første Max Payne), hva er sannsynligheten for at du ender opp med å skrive en omtale Max Payne 2? Er da omtalene du leser representativt for spillpressejournalistene eller spillpressen? Synes også så tydelig å huske en samlet spillpresse som lovpriste Black & White, det var ikke akkurat spesielt representativt for hva etterhvert spillerne mente...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de fleste ikke innser er hvor morsomt det er å spille ut en "klisjébefengt Hollywood-suppe". De fleste spill greier ikke leve opp til det engang. Max Payne 2 har en absolutt Hollywoodsk historie, med en historie vi har hørt hundre ganger før. Det som er tingen med Max Payne 2 er hvor godt det er overført til spill, og at det i bunn og grunn gjør det morsomt å være med i.

 

En må også se det i perspektiv. Hvor mange skytespill der ute er egentlig noe å skryte av? Spesielt når en snakker om historie? Max Payne 2 er et fyrtårn av kvalitet, på et hav av pakk og ingenting. Det er sinnsvakt kort - men fy søren hvor det går unna når det holder på.

Lenke til kommentar

Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men det ble fort glemt etter å ha løsnet et par skudd...

Jeg synes spillet var veldig godt gjennomført....

For hva skal man ærlig talt forvente seg når man setter seg ned med et fps spill ?

Det finnes mye søppel, men Max Payne 2 er ikke det !

 

Etter min mening finnes det ikke spill som nærmer seg fysikken og grafikken

i dette spillet, og så glir det lett også.

 

Man må ikke ha det dyreste skjermkortet for å spille...

 

Historien var også fengende !

 

Synes varigheten også er god nok, blir som regel lei slike spill etter noen timer alikevel....

Lenke til kommentar
Det de fleste ikke innser er hvor morsomt det er å spille ut en "klisjébefengt Hollywood-suppe".

Der er vel et av paradoksene i spillet slik jeg ser det: en del av tv-serie sekvensene man møter underveis holder høy ironi-faktor med god kvalitet. Litt rart sånn sett at de ikke lykkes bedre da i forhold til selve spillhistorien og dialogen der (synes faktisk MP2 tar et steg tilbake i forhold til eneren sånn). Produksjonsmessig holder dog Max Payne stor klasse, ingen tvil.

 

Vi får være enige om at det er fascinerende hvor forskjellig ting kan oppleves. Uansett uenighet, omtalen er godt skrevet fra din hånd.

 

Hvor mange skytespill der ute er egentlig noe å skryte av? Spesielt når en snakker om historie? Max Payne 2 er et fyrtårn av kvalitet, på et hav av pakk og ingenting.

Og her er det på sin plass å være litt trist... for meg som bryr meg lite om multiplayer så har skuffelsene vært alt for mange innenfor denne sjangeren. Det begynner virkelig å bli altfor lenge siden System Shock 2, Thief og Deus Ex... (forresten, NOLF2 hadde også sine øyeblikk)

Lenke til kommentar
Og her er det på sin plass å være litt trist... for meg som bryr meg lite om multiplayer så har skuffelsene vært alt for mange innenfor denne sjangeren. Det begynner virkelig å bli altfor lenge siden System Shock 2, Thief og Deus Ex...

Oerhört gir mortenj et stort klapp på skulderen og kjenner halsen tykne. For øynene hans blinker bilder fra en svunnen tid. Han trekker kappen for ansiktet og forsvinner inn i mørket, like lydløst som da han kom.

Lenke til kommentar
savner fra omtalen maskinkravene til spillet,og hvilken hardware dere brukte da dere testet spillet,men det var fint skrevet.

Systemkrav er listet i produktinfo som er linket rett under boksbildet i omtalen. Anmeldermaskin er i databasen, men ikke implementert i designet enda. Beklager.

Lenke til kommentar

Jeg har så smått begynt å spille spillet om igjen her nå. Jeg må si jeg er mer imponert over historien nå. Det er utrolig mange små forunderligheter som du ikke legger merke til første gangen. Designerne har gjort en flott jobb i å "lure deg". Lure deg til å tro at ting er annerledes enn de er.

 

Max Payne 2 lukter GoodFellas. Langt fra like bra, for all del, men historien synes jeg faktisk er veldig tiltalende selv om den er kort. Det er typisk New York-gangster/detektiv. Det er veldig Hollywoodsk, men det er sjelden du får mulighet til å spille ut en slik historie i spill. Vanligvis er de reservert lerretet.

 

Spesielt drømme-scenen i Max sin leilighet imponerer meg. SPOILER ---> Slik som når går ned den lange gangen, og ender opp på et likhus. Og du hører Mona kalle på deg. Plutselig ruller det ut en båre med Monas lik på. Så sitter hun der ved siden av deg, før telefonen ringer og du hører en samtale fra tidligere i spillet. Denne samtalen er egentlig mellom Vlad og Winterson, men du narres til å tro at det er mellom Vlad og Mona. Svært bra gjort.

Lenke til kommentar
Og her er det på sin plass å være litt trist... for meg som bryr meg lite om multiplayer så har skuffelsene vært alt for mange innenfor denne sjangeren. Det begynner virkelig å bli altfor lenge siden System Shock 2, Thief og Deus Ex...

Oerhört gir mortenj et stort klapp på skulderen og kjenner halsen tykne. For øynene hans blinker bilder fra en svunnen tid. Han trekker kappen for ansiktet og forsvinner inn i mørket, like lydløst som da han kom.

Episk.

Lenke til kommentar

må bare si at omtalen var meget god... legger meg på de samme argumentene for og mot. spessielt lengden på spillet, alt for kort.

 

er også enig med mortenj. det er alt for fokusert på multiplayer i dag. jeg har ikke internett på pc'en så jeg holder meg til gode singleplayer spill og multiplayer spill med gode bot'er. men de er det få av (vat at det er "bot'er" i singleplayer, men det blir noe annet alikavæl)

 

og ja system shock 2 var genialt, men kommer det ikke en 3'er? slutten la jo opp til det.

 

 

edit: var en stygg formulering som hadde sneket seg med :grumpy:

Lenke til kommentar

Jeg har spilt Max Payne 2 jeg også.

 

Grafikk: Helt fin den, men mulighet for forbedring.

Spillbarhet: I lengden ble det litt av det samme. "Hoppe inn i rom i slow motion og skyte". Men når jeg rundet det savnet jeg og fortsette da...

Historie: Veldig bra. Veldig! Har ikke spilt mye bedre historier, utenom Flashpoint da, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

La meg bare pirke litt

 

jennom en serie av mørke og veltegnede paneler presentert gradvis gjennom hele spillet, blir du fortalt den gripende historien Max Payne 2 har å by på

 

Tror nå vel ikke at det er tegnet, men heller tatt en serie stillbilder, og lagt på et filter... Har de tegnet det, ville de jobbet mye forgjeves.

 

 

Ellers, bra omtale, jeg er faktisk helt enig...

Til dere som hevder det er for likt eneren: so what? eneren var jo bra, legg til bedre fysikk, ny historie, og en generell oppussing, så har du max payne2...

 

Til dere som ikke synes det fortjener 10 i grafikk: nevn et spill som er gitt ut pr. dags dato som har bedre grafikk (ikke dra inn HL2 og Doom3 i denne diskusjonen nå da.)

 

Eneste jeg kan tenke på som måler seg grafikkmessig, er morrowind, men da er vi over i en annen sjanger....

 

Bra jobb Erling E. Tror vi er ganske enige når det gjelder MP2 *grin*

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at spill ikke er for lange, da kommer jeg meg aldri gjennom dem, men Max Payne kunne godt vært litt lenger. Jeg spilte en liten stund på fredag, noen timer på lørdag for å avslutte det i løpet av kort tid på søndag. kunne godt holdt på med det litt lenger.

Men det er bedre at det er kort og godt, enn langt og ensidig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...