Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av lamper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.clasohlson.com/no/Super-Pads/34-3796

De holder veldig bra på riktig overflate. Ikke kjent om de er gode på betong.

Du kan risikere at hele lampa faller ned.

Hvordan skal du koble lampa til strøm forresten? Er det koblingspunkt i taket? Isåfall pleier det å være en krok der også. Den kan du bruke til "sikring", så lampa ikke faller mer enn 5-10 cm før sikring redder den

Lenke til kommentar

Teip kan etterlate meget stygge flekker i tak.

Når det gjelder elektriker er vel tillatt for lamper med sukkerbit på toppen? Får da være grenser til hvor banal installasjonen skal være før man må ringe elektriker... Det er to ledere pluss jord.

Det er jo nesten så man må ringe brannvesenet eller brannteknisk rådgiver for å skifte batteri på røykvarsler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teip kan etterlate meget stygge flekker i tak.

Når det gjelder elektriker er vel tillatt for lamper med sukkerbit på toppen? Får da være grenser til hvor banal installasjonen skal være før man må ringe elektriker... Det er to ledere pluss jord.

Det er jo nesten så man må ringe brannvesenet eller brannteknisk rådgiver for å skifte batteri på røykvarsler...

 

Ikke nå lenger. Ja, det er blitt veldig firkanta, og man kan jo spørre seg hvorfor. Har vært en del dårlig utførelse opp gjennom åra. Jobben er den samme uansett om en elektriker eller ufaglært gjør det. Men i dagens samfunn handler alt om ansvar. Gjør elektrikeren jobben så er det installatøren som den elektrikeren jobber for som er ansvarlig. Gjør man det selv, spesielt i et tilfelle der man vurderer dobbeltsidig teip som permanent løsning, så sitter man med skjegget i postkassa hvis det skulle skje noe. Om det bare er at lampa detter ned er en ting, noe annet er varmgang i dårlige tilkoblinger blant annet.

Lenke til kommentar

Usikker, for det er så lenge siden, men dersom det er installasjons kabel (PRLj?) fra bryter til lampa i taket så er det fast installasjon, og må utføres av elektrikker.

Dersom det er lampett ledning (PL?) til lampa fra stikkontakt så kan du gjøre det selv. Det er ikke fast installasjon.

 

Dette er noe jeg tror! Ikke stol på det. Vent til El-Ateisten kommer med fasit.

Lenke til kommentar

Så mener du (El-Ateisten) at man skal ringe elektriker for å skru til to små skruer i en sukkerbit?

Til hælvete med eldrebølgen og mangel på helsepersonell... Tror Norge trenger noen titusner nye elektrikere i landet for å kunne bistå nordmenn i lampeoppheng snart.

Er det Nelfo som utarbeider el-forskriftene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke nå lenger.

Ola Nordmann har fortsatt lov å koble til lamper på eksisterende slike steder, men elektrikerene har ikke lenger (ihht NEK2010, så vidt jeg vet) lov å "legge til rette" for det, altså å montere takbokser/lokk med krok uten DCL-kontakt.

 

 

Jo, det er faktisk jeg som forsnakket meg litt/glemte å ta med litt. Det blir jo såklart et definisjonsspørsmål på hva som er "fast installasjon", men lampen som vist av TS krever en kabel inn (naturligvis). Da det ikke er noe oppheng eller noe i taket regner jeg med at strøm må legges frem, noe TS eventuelt kan bekrefte/avkrefte. Dersom det er tilfellet så vil jeg anse det som en fast installasjon dersom man ikke får hentet strøm fra en stikkontakt via støpsel i nærheten. Er litt vanskelig å si uten å ha sett forholdene på stedet.

 

Dersom det står en gammel takboks i taket så kan lampa monteres over denne, og slik jeg forstår reglene uten elektriker lovlig, siden regelverket ikke har tilbakevirkende kraft. De nye reglene gjelder bare for nyinstallasjon eller utvidelse på eksisterende installasjon, og det er derfor TS må svare på om denne jobben er å regne som en utvidelse av det faste elektriske anlegget.

 

Thonord: Takk for tilliten, men jeg bare en stakkars elektriker, og kan selvfølgelig ta feil ;) Aldri se på meg som noen fasit, men setter pris på når folk vurderer meningen til en som jobber i faget.

 

newman221: Nei, det er ikke jeg som mener dette. Jeg sier bare hva regelverket er. Om det bør være sånn er en annen sak. Alt av arbeid på den faste elektriske installasjonen skal utføres av registrert elektroinstallatør. Og som jeg utdypet litt mer i dette innlegget, dersom TS har et takpunkt eller stikkontakt i nærheten så lar det seg ordne.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Det er lagt opp til å ha lamper i taket ved at det er satt opp stikkontakter oppe i taket. det er desverre ikke satt opp noe form for krok. Har funnet noen typer teip som tar 2kg, da lampene veier 1,5 kg bør det være innenfor. Har sendt mail til denne levrandøren og spurt om det er mulig/lurt å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med å bore litt egentlig? Dersom lampa engang skal skrus ned er det bare å fylle hullet med hvit akryl...

Hvor holdbart teip er over tid veit jeg ikke, men eneste jeg veit er at du får et skikkelig stygt merke i gulvet, alternativt hull i gipsveggen pga pendel-effekt, dersom teip løsner.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Det er lagt opp til å ha lamper i taket ved at det er satt opp stikkontakter oppe i taket. det er desverre ikke satt opp noe form for krok. Har funnet noen typer teip som tar 2kg, da lampene veier 1,5 kg bør det være innenfor. Har sendt mail til denne levrandøren og spurt om det er mulig/lurt å gjøre det på denne måten.

 

En kabel fra lampa til stikkontakta med støpsel på enden. Det er fullt lovlig. Da trenger du kun ett enkelt hull i taket til en krok som lampa kan henge i. Kabelen kan til nød festes i en limt kanal da dette er minimalt med vekt, men plugger/skruer er fortsatt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Den lampa skal vel festes med 2 skruer på en metallist som man skrir selve lampa fast i.

Tolket det som det er kontakt i taket, da skal det jo vøre lampe der.

 

La lampa stå når dere flytter, da klager ingen uansett.

 

Man kan ikke klage på hull til lampe, da får man finne seg en annen hobby en å leie ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...