Gå til innhold

Ikt Servicefag sterkt valg?


Anbefalte innlegg

Så jeg sitter litt på tenke benken ovenfor hva jeg skal gjøre fremover. Jeg harto år innen Elektro og El energi. Men mistet mye av interessen i faget så har egentlig ikke fått meg noe lærlingsplass (Kan henge jeg prøver igjen til våren)

 

 

Men utover det. Så er jeg veldig IT opphengt. Med alt fra å bygge pcer, til å installere Windows/Linux/Mac os (Hackintosh) På systemet for og bare ha det morro. Så vet at Ikt service fag er en linje for meg.

 

Men spørsmålet er da som følger. Hvor lett er det og få Lærlingsplass innen en Privat sektor? Er det nesten garantert lærlingsplass? Og evt hva er arbeids oppgaver osv? Lest mye rundt her om at det er et yrke som er kjedelig på du sitter på 1 linje support hele tiden.

 

 

Ønsket mitt er å drive med Informatikk egentlig, men vet ikke om På bygg er akkurat veien og gå for meg. Derfor jeg lurer her.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dersom du med informatikk tenker programmering, så er nok ikke IKT servicefag særlig relevant. Skal du ha jobb som utvikler, må du som regel ha bachelorgrad – helst mastergrad – eller i det minste kunne vise til erfaring.

 

IKT servicefag handler jo mye om service, så det er helt naturlig å starte på førstelinje. Er du dyktig kan du sikkert få drive med en del drift etter hvert og bygge karriere med sertifisering og erfaring.

Lenke til kommentar

Det varierer om det kreves kurs – ofte holder det å lese/trene på egenhånd før man tar eksamen. Noen sertifiseringer er relativt dyre, så det er en stor fordel om man får arbeidsgiver til å betale (mange arbeidsgivere gir også en kompensasjon for tiden man bruker på slikt).

 

Har du vurdert forkurs? Med bestått VG1 og VG2 er du kvalifisert for dette, og forkurs vil kvalifisere til tekniske studier («ingeniørstudier»).

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Forkurs er neppe å anbefale med mindre man har konkrete planer om å begynne på et ingeniørstudie. Matematikken i forkurset er nesten usammenlignbart mer avansert enn den man eventuelt må ta på allmennfaglig påbygning.

 

IKT-servicefag er vel heller ikke nødvendigvis spesifisert mot service. Det er vel læretiden og hva man får lærlingplass som som vil avgjøre hvilken kompetanse man får.

 

 

Går du ingeniørstudier er du jo tilnærmet garantert en vesentlig mye høyere startlønn dersom du er flink. Men det krever jo også vesentlig mye mer for å gjennomføre. Nå har jeg ikke noen inngående kjennskap til det, men jeg tror heller ikke ingeniører driver så mye med drift, men mer arkitektur og slike ting.

Lenke til kommentar

IKT-servicefag er å utdanne deg til å bli NAV klient. IT-bransjen er ein av dei første bransjane der alt bli automatisert. Det vil ikkje vere bruk for folk som driver vedlikehald, service av datamaskiner i framtida. Eit eksempel er Netflix som har ingen driftere.

 

Få deg ein skikkeleg utdanning og lær deg matematikken.

Lenke til kommentar

Ok da som jeg forstår er ikke IKT SERVICEFAG veien og gå heller videre ut.

 

Jeg har sett på to forskjellige videreutdanninger som jeg kunne tenkt meg så langt

 

Ene er Informatikk/Programmering ved en Høyskole/Privat Skole som for eksempel Nith.

 

Eller Handelshøyskolen BI innen Regnskap og Revisjon / Eiendomsmegling.

 

Begge krever studie kompetanse. Men hvordan er det med for eksempel BI? Hvis jeg tar påbygg og så gå inn på en av de jeg skrev over, Trenger jeg ekstra matte kurs i for eksempel R1 eller S1+S2?

Lenke til kommentar

IKT-servicefag er å utdanne deg til å bli NAV klient. IT-bransjen er ein av dei første bransjane der alt bli automatisert. Det vil ikkje vere bruk for folk som driver vedlikehald, service av datamaskiner i framtida. Eit eksempel er Netflix som har ingen driftere.

 

Få deg ein skikkeleg utdanning og lær deg matematikken.

Det vil jeg gjerne ha en kilde på.

 

Ellers har du helt sikkert rett.

Men alt kan nok ikke automatiseres innen nærmeste fremtid.

Man burde kanskje se på hvilke itjobber som må gjøres av personell, og ikke minst, hvilke jobber som KUN kan gjøres onsite, outsourceing er en trussel for jobber som kan gjøres remote.

Lenke til kommentar

Var ikkje videoen eit godt nok eksempel? Meir informasjon om teknikker er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_network

Så og si alle enklere jobber vil bli overtatt av "bots", nokre av dei meir komplekse vil også bli tatt over. Men jobber du med menneskjer, enten som lærer eller sjukepleier så sitter du rimeleg trygt.

 

Til og med mange programmere må finne seg i at maskiner vil overta deira jobb også.

Lenke til kommentar

Det er minuset med IT, måtte selv bite i den sure frukten og gå påbygg med 14t norsk i uka 6 år etter jeg gikk VGS.

På toppen av det hele er de to første årene av VGS også pensum på eksamen ol i enkelte fag.

 

"Like TI" og gå på VGS-IT-linje er en fallgruve, man må da jobbe hardt for å ikke bli admin på en skole og reparere printeren eller dele ut passord til folk.

Ikke at det er endårlig jobb, men om man drømmer om å drifte alle verdens servere ol.

 

Drift på for eks HIST er en ing-grad som betyr realfag og hele pakka.

slipper ikke unna med den enkle matten heller, da må man på matte og fysikkforkurs.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som lærer på IKT-servicefag i Asker, og må presisere at det er store geografiske forskjeller, både på hvor det er lett å få læreplass og på hva du lærer på skolen. I fjor gikk samtlige av våre elever som fullførte eksamen (21 stk) ut i lære, og alle hadde læreplass før 1. juni. Noen gikk selvfølgelig til skoler, men mange gikk også til private selskaper som Broadnet, Datametrix, Evry etc. I år har elevene dessuten fått innpass som praksiselever i mange andre private bedrifter.

 

At alt kommer til å automatiseres er en sannhet med modifikasjoner, noen må likevel gjøre en driftsjobb, selv om Netflix og mange med dem har satt den bort til andre. Tjenesteleverandørene (Evry, Intility, 99x, Atea, Datametrix, Teknograd etc) blir flere og flere og vokser og vokser, mens de lokale IT-avdelingene blir færre og mindre. Samtidig ser vi at stadig flere mindre bedrifter blir avhengig av å sette ut driftstjenester, det være seg mindre salgs/konsulent-virksomheter, håndverkerfirmaer og andre mindre selskaper, og mange av disse er absolutt ikke interessert i support fra India eller Ukraina. De vil ha en lokal som kjenner forholdene, kjenner bedriften og velger derfor lokale norske selskaper som påtar seg dette oppdraget.

 

Hos oss på Bleiker, får man som "alle" steder opplæring i Windows Server/Klient og Office, men vi går ganske mye lenger enn mange andre på f.eks. Cisco-nettverk og både programmering (Java, Ruby, etc) webutvikling. Man kan velge mellom å ta programfaget IT1 fra studiespesialisering eller være med å arrangere Infected LAN i Asker, der tech-gruppen består av 4-5-6 nettverksteknikere fra Datametrix og hele nettverket er bygget opp med Cisco Catalyst. Vi har også et svært tett samarbeid med mange bedrifter også om andre ting enn praksisplass, og skal f.eks. i februar være crew på NIC (Nordens største infrastrukturkonferanse, http://www.nicconf.com). Vi skal ha utvikler-seminar med Microsoft, og elevene våre bidrar både som kodelærere på lokale skoler og sommerskolen i Asker (mot betaling).

 

Vi har også jobbet mye med og søkt om etablering av et nytt yrkesfaglig IKT-fag, og venter på svar fra Udir i disse dager på det. (http://www.iktfag.no) Vet dessverre ikke om vi rekker å få det åpent for søking til høsten...

 

Det er uansett verdt å merke seg at det er mange veier videre etter fagbrevet, så hvis du ikke synes du er kapabel for å ta studiespesialisering eller at det er noe for deg, har du likevel mulighet til å sikte deg inn på universitets- eller høgskoleutdanning, enten via Y-veien, forkurs, påbygning (før eller etter læretid) eller teknisk fagskole. Det kan hende det tar litt lenger tid, men det er heller ikke klokt å rushe gjennom videregående for en utdanning du ikke er motivert for å ta. Du kan spare tid på studiespesialisering, men du får flere milepæler og muligheter for å "hoppe av" med fagbrev. Hva som er riktig for deg, vet du best selv.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...