Gå til innhold

Investere 100k, student.


Balder987

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er blitt student, og har ennå 5 år igjen på studiet. Den økonomiske situasjonen er god, og etter å ha prøvd ut aksjehandel (med et god resultat) vil jeg sette bort et relativt større beløp i et indeksfond, da dette er penger jeg ikke har behov for før jeg er uteksaminert og vil pga. lav rente bli oppspist av inflasjon.

Det jeg lurer på er hvilket marked dette indeksfondet burde være i? Jeg har tenkt tanken om å plassere omtrent 30-40% i Nordnets Superfond, og resten i et globalt ikke-aktivt indeksfond for å diversifisere.

Om dere var i min situasjon, hva ville dere gjort med pengene? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er blitt student, og har ennå 5 år igjen på studiet. Den økonomiske situasjonen er god, og etter å ha prøvd ut aksjehandel (med et god resultat) vil jeg sette bort et relativt større beløp i et indeksfond, da dette er penger jeg ikke har behov for før jeg er uteksaminert og vil pga. lav rente bli oppspist av inflasjon.

Det jeg lurer på er hvilket marked dette indeksfondet burde være i? Jeg har tenkt tanken om å plassere omtrent 30-40% i Nordnets Superfond, og resten i et globalt ikke-aktivt indeksfond for å diversifisere.

 

Om dere var i min situasjon, hva ville dere gjort med pengene? :)

 

Akkurat det du gjør, hvis du ikke har behov for pengene. Men husk at er også sannsynlighet for tap, så bare fordi du har fått et godt resultat på noen få dager, betyr det ikke at det blir slik overtid. Og taps følelsen er mye større en vinnings følelsen. Keep that in mind :)

Lenke til kommentar

Akkurat det du gjør, hvis du ikke har behov for pengene. Men husk at er også sannsynlighet for tap, så bare fordi du har fått et godt resultat på noen få dager, betyr det ikke at det blir slik overtid. Og taps følelsen er mye større en vinnings følelsen. Keep that in mind :)

Jeg har en tidshorisont på 5 år eller mer og er temmelig fleksibel, så tror jeg er rimelig sikret en grei avkastning.

 

Det jeg lurer på er to ting - nå som kronen er historisk lav, er dette et bra eller dårlig tidspunkt å kjøpe seg inn et globalt indeksfond? Er valutasikring å strebe etter? (Jeg er som sagt fleksibel for når jeg skal ta ut pengene)

Og må man betale kildeskatt av Nordnets Superfond? Det fremgår i informasjonsskrivet at det blir forvaltet i Sverige :huh:

Lenke til kommentar

Å kjøpe andeler i euro/dollar nå vil vel være selvmord for investeringen...? Hvis den norske krona styrker seg og blir som "normalt", vil jo investeringen synke 15% i verdi over natten.. Eller fungerer det ikke slik?

På veldig tynn is nå, men det høres logisk ut..

 

Det er selvmord å kjøpe i utenlandsmarkedet nå, da du må betale mer for produktet. Hvis norske kronen styrker seg, vil du tjene mer på det, når du selger aksjen og veksler tilbake til norske kroner.

Lenke til kommentar

Om dere var i min situasjon, hva ville dere gjort med pengene? :)

Det aller første er å sørge for at du har en backup-konto til uforutsette utgifter. Der bør du ha minst 20K. Dersom du har lønnsinntekt nok til å skatte, er neste steg å fylle opp BSU-kontoen. Når det er gjort kan du begynne å tenke på fond. Personlig ville jeg nok ventet med å kjøpe globale fond med valutasituasjonen som den er, men som selters sier, ingen vet. Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

 

 

 

Akkurat det du gjør, hvis du ikke har behov for pengene. Men husk at er også sannsynlighet for tap, så bare fordi du har fått et godt resultat på noen få dager, betyr det ikke at det blir slik overtid. Og taps følelsen er mye større en vinnings følelsen. Keep that in mind :)

 

Jeg har en tidshorisont på 5 år eller mer og er temmelig fleksibel, så tror jeg er rimelig sikret en grei avkastning.

 

På ingen måte. Du er kanskje sikret en grei forventet avkastning, men med mindre du investerer i sikre papirer er du ikke sikret faktisk avkastning. Og sikre papirer gir ikke "grei" avkastning, men "pisse dårlig" avkastning.
Lenke til kommentar

Dere snakker som om at den norske kronen er feilpriset mot dollar og euro nå. Det kan hende kronen skal styrke seg igjen, men det er langt fra sikkert.

Helt klart. Men akkurat nå er det dumt å kjøpe aksjer globalt, da du må betale mer for aksjen ettersom norske kronen er svekket. Hvis kronen går opp og man fortsatt sitter med aksjen og avkastninger, så selger, så får man også mer igjen.

Lenke til kommentar

Det er bare dumt dersom kronen senere skal opp igjen. Og nei, om du selger en aksje for samme antall dollar etter at kronen har gått opp, får du færre kroner tilbake.

 

Les innlegget mitt, jeg skrev "sitter med aksjen og avkastningen". Og hvordan får man færre kroner tilbake hvis norsken går opp?

 

La oss anta at en dollar er på 8 kr. Aksjen koster 10 dollar. Og du kjøper 10 aksjer = 100 dollar = 800 kroner.

 

Hvis norske kronen styrkes til 10 kr. Og du selger aksjen, til og med uten avkastning, får du 1000 kroner tilbake. 200 kroner i gevinst, så hvordan blir dette færre kroner?

Lenke til kommentar

Ville ventet på krig og elendighet og investert da. Min avkastning etter investering i midtøsten under den arabiske våren, i Japan rett etter tyfonen osv har gitt meget solid avkastning. Ville investert i noe norsk - norsk indeksfond, OBX-basert aksjefond, eller lignende. Ikke noe i utlandet nå, av grunner tidligere forklart. Men igjen, dersom ikke kronen styrkes med det første er ikke potensielt valutatap verdt tap av potensiell fortjeneste i markedet.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg må tenke litt mer igjennom dette før jeg handler. La meg få en ting klart:

- Om en for eksempel kjøper seg inn i DNB Global Indeks nå (mens kronen er svak), vil man ikke betale seg inn i fondet med NOK uansett? Når man om flere år skal ta ut pengene, vil man ikke også få de utbetalt i NOK? Ser ut som jeg har misforstått noe her, blir pengene vekslet fra dollar til kroner når man selger seg ut av fondet?

 

Med andre ord er dette en dårlig tid både for å kjøpe seg inn i globale, men også norske indeksfond?

Lenke til kommentar

Uten at jeg faktisk vet så vil jeg tro at globale fond investerer i utlandet. Når man investerer i utlandet er valutaen utenlandsk. Så si at du kjøper noe for $10'000, som vil si 76'300 i nåværende øyeblikk.

Så hva skjer med investeringen dersom NOK styrker seg til 7 mot $? Jeg vil da tro at andelen i fondet ditt da verdsettes til 70'000.

Det høres logisk ut for meg, forutsatt at det er kun den norske valutaen som styrker seg.

Men igjen, jeg er ingen finanssprettmann...

Lenke til kommentar

Avkastning i fond avhenger av hovedsaklig 3 ting:

 

Gevinst/tap fra investeringer

Forvaltningskostander

Valutasvigninger

 

Hovedregelen med fond er selvsagt å velge de som tjener godt på sine investeringer over tid. Forvaltningskostander har i det siste blitt aktualisert med Superfondet fra nordnet, og en del sverger til index-fond som er mye billigere i drift enn aktive forvaltere.

 

Valuta er noe som over tid ikke har betydd så alt for mye. "Standard" har vært dollar rundt 6, euro rundt 8, ofte så kunne man tjene/tape 5% avhengig av valuta. Nå har dollaren steget 20-25% på kort tid (pga. oljeprisfall) og da er man inne i en spesiell situasjon:

 

1. Fond med midler plassert i utlandet "ser ut" til å ha gjort det veldig bra på grunn av at kronen er svak. Men pass på, ofte kan disse fondene ha gjort det mye dårligere enn index og hatt dårlig avkastning på investeringene, ikke valutaen.

 

2. Pga. oljeprisfall så har utsiktene for Norge forverret seg, derav er kronen så svak.

 

3. Børsene er på all time high en del steder, spesielt USA.

 

Resultatet er at det er vanskelig for selv ekspertene å vite noe duganes nå.

 

Hva jeg ville brukt 100k på hvis de måtte investeres:

 

1. 25k på BSU årlig, prøve å jobbe nok til å bruke skattefradraget

 

2. 75k på en fondsspare-avtale over tid. Ved å spre ut investeringene over flere år slipper man dårlig timing ved å ha kjøpt fond på svakeste kronen eller høyeste børskurser.

 

Mye kan skje, men det er lenge siden både kronen har vært så svak og børsene har vært så høye, høyst sannsynlig er det bra å vente med investeringer.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på hva den amerikanske dollaren har ligget på de siste 15 årene, er ikke en dollarkurs på 7,6 nok veldig høyt. Under IT boomen i 2000 var dollarkursen oppe i 9,5 nok. Er ikke usansynlig at dollarkursen vil stige til over 8 nok.

 

De siste årene har dollarkursen vært historisk lav, det er særs tvilsomst vi vil se dollarkusen nede rundt 6 kroner igjen på veldig lenge. Er ikke noe som tilsier at man ikke skal investere i USA nå, er bullmarked som ikke viser tegn til nedgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...