Gå til innhold

Intel har sluppet en drøss med spennende prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok heller skylake vi venter mest på.

 

Synd det var bare for laptoper foreløpig, hadde vært gøy med i5 5690k eller i7 5770k.

Men gleder meg mest til testene kommer, selv om jeg vil anta det kun er 10% bedre cpu ytelse, og kanskje 10-25% bedre GPU ytelse sammenlignet med intel HD 4600.

 

Når nvidia kommer med GTX 960M så spiller nok GPU lite for intel sin del.

 

Lurer mest på batterilevetiden om det er mulig å få høyere batterilevetid ved stanby.

DDR4 er vel ikke før skylake.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er nok heller skylake vi venter mest på.

 

Synd det var bare for laptoper foreløpig, hadde vært gøy med i5 5690k eller i7 5770k.

Men gleder meg mest til testene kommer, selv om jeg vil anta det kun er 10% bedre cpu ytelse, og kanskje 10-25% bedre GPU ytelse sammenlignet med intel HD 4600.

 

Når nvidia kommer med GTX 960M så spiller nok GPU lite for intel sin del.

 

Lurer mest på batterilevetiden om det er mulig å få høyere batterilevetid ved stanby.

DDR4 er vel ikke før skylake.

 

 

Ut ifra det Anandtech skriver så ser det ikke ut som CPU-ytelsen er så alt for mye å skryte av. Virker vel ikke som den er noe særlig forbedret kontra Haswell klokk-for-klokk i det hele og store? Fordelen her, spesielt for ULV-variantene som listes her er at krymping til 14nm gjør at de kan pushe klokkefrekvenser endel høyere innenfor samme TDP som tidligere. Ikke har Intel minket TDP kontra Haswell ULV heller så det kan vel neppe være så fryktelig mye å hente på batteri/strømeffektivitet heller. Men vi vil få endel økt ytelse iform av endel høyere klokkefrekvenser innenfor samme TDP sammenlignet med Haswell.

 

Det virker ikke som skjermkortytelsen blir allverden heller, en 20-25% bedre kontra Intel HD 4400 / 4600, men Intel HD 5000 og 5100 var begrenset av minnebåndbredde og i og med at Intel fremdeles reserverer eDRAM for kremmodellene også med Broadwell, altså kun de som blir levert med Intel HD 6200 så vil nok ytterst få maskiner se noe til denne og i og med at den leveres med de mindre strømeffektive CPU-ene så blir nok det forbeholdt til større modeller og ikke ultrabooks, noe som er synd da det er først og fremst disse som hadde dratt god nytte av god integrert løsning da de større maskinene har et godt utvalg av NVIDIA 900-serie skjermkort med god strømeffektivitet denne generasjonen.

 

 

Hvorfor Intel skal bry seg om GTX 960M forstår jeg ikke, det er ikke en modell som er strømeffektiv nok til at den er en reell erstatter for de integrerte løsningene på modeller som sikter seg inn på portabilitet, batteri og lav varmeutvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen nye xeon?

 

Desktop og server / workstation SKU er vel utsatt til Q2-Q3 2015?

 

 

Xeon E3 pleier å komme omtrent samtidig som i7, dvs. at den er forsinket. Xeon E5 pleier å komme ca. et år etter E3. For eks. ble Xeon E5 basert på Haswell sluppet nå i oktober. Jeg tipper at Broadwell Xeon E5 IKKE forsinkes, og komme til høst\vinter samtidig som Skylake kommer ut for desktop.

Lenke til kommentar
Det virker ikke som skjermkortytelsen blir allverden heller, en 20-25% bedre kontra Intel HD 4400 / 4600, men Intel HD 5000 og 5100 var begrenset av minnebåndbredde og i og med at Intel fremdeles reserverer eDRAM for kremmodellene også med Broadwell, altså kun de som blir levert med Intel HD 6200 så vil nok ytterst få maskiner se noe til denne og i og med at den leveres med de mindre strømeffektive CPU-ene så blir nok det forbeholdt til større modeller og ikke ultrabooks, noe som er synd da det er først og fremst disse som hadde dratt god nytte av god integrert løsning da de større maskinene har et godt utvalg av NVIDIA 900-serie skjermkort med god strømeffektivitet denne generasjonen.

 

 

Hvorfor Intel skal bry seg om GTX 960M forstår jeg ikke, det er ikke en modell som er strømeffektiv nok til at den er en reell erstatter for de integrerte løsningene på modeller som sikter seg inn på portabilitet, batteri og lav varmeutvikling.

 

Nå kommer jo AMD med

AMD Mobile “Carrizo”

Så tror nok det kan bli en god utfordrer til intel (Iris pro 5300). Tror nok de støtter HDMI v2, Mantle API samt DX 11.1 så tror amd vil komme bedre ut en intel.

Synd på cpu ytelse så er AMD milevis bak.

Lenke til kommentar

Hvis du snakker om i3 370M laptop eller tilsvarende er ikke det så gammelt.

Har selv Core2 Duo P9600 @ 2.53GHz i min laptop og det er en del eldre.

 

Begge cpuene er nok utdatert, men funger greit nok til det meste ennå. bortsett fra spilling og videoredigering er vel begrensingene ligger. Samt også dårligere batterilevetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...