Gå til innhold

Tollgrensen 2015 - Noen som har testet ut?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da er offisielt den nye grensa for tollfri handel, på kr 350 inklusive frakt, trådt i kraft.

 

Jeg har ingen anelse hvordan de skal klare å håndheve dette mtp. det faktum at frakt nå skal inkluderes. Dette står ikke på tollskjema, dvs. den grønne klistrelappen, der står kun verdi uten frakt. De stedene jeg bestiller pleier ikke legge ved noe dokumentasjon innvendig i pakken på reelt totalbeløp inklusiv frakt.

 

Hvordan skal de finne det ut? Dikter de det opp? Eller går det rett gjennom som før?

 

Bestilte nettopp en pakke til ca 330, og en til ca 370. Men begge under grensa når frakt ikke regnes med. Blir spennende å se hva som skjer.

 

Noen andre som har rukket å teste det ut..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte selv noe igår til 337 kr (30 pund) inkl. frakt. Mener at frakt ofte står på mine bestillinger i kvitteringen, men ikke alltid. Om det ikke står kan de ikke dikte opp noe, de må enten la den gå eller be deg dokumentere fraktkostnader fra leverandøren. Kan tenke meg tollen blir mer streng på at fraktkostnad skal være med i kvitteringen fra nå av, hvis de kan bestemme sånt, da.

Lenke til kommentar

Venter også på noen pakker som verdien er over 350 ink frakt. Men som du nevner, pleier ikke de jeg bestiller fra å skrive på frakten heller, bare verdien på innholdet. Så kan bli spennende.

Ellers finnes det nok av leverandører på f.eks Ebay som er så vandt til Norske regler, at de setter en lavere pris på pakken uten at du spør om det.

Fikk f.eks i dag en pakke verdt nesten $145 der de hadde "tilfeldigvis" satt et punktum, så pakkens verdi ble $14.5. Og det var ikke noe jeg ba om.

Lenke til kommentar

Tollvesenet har ingenting med hva nettbutikker i USA, England osv. skal ha med på kvitteringen. Blir spennende å se hvordan de skal håndtere dette. Når jeg sender pakker fra USA til norske kunder så har jeg muligheten til å velge om fraktprisen skal vises eller ikke.

Lenke til kommentar

Bestilte selv noe igår til 337 kr (30 pund) inkl. frakt. Mener at frakt ofte står på mine bestillinger i kvitteringen, men ikke alltid. Om det ikke står kan de ikke dikte opp noe, de må enten la den gå eller be deg dokumentere fraktkostnader fra leverandøren. Kan tenke meg tollen blir mer streng på at fraktkostnad skal være med i kvitteringen fra nå av, hvis de kan bestemme sånt, da.

Problemet er at tollen i lille Norge ikke kan diktere hvordan resten av verden skal håndtere internasjonale sendinger. Tviler sterkt på at gjellende praksis vil endres, hvor kun beløpet på varen blir oppgitt. De kan ikke straffe forbrukeren for at skjemaer fylles ut på samme måte som det alltid har blitt gjort. De har heller ikke kapasitet til å åpne samtlige pakker, og mange pakker har uansett ikke noe kvitering invendig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis frakt ikke er oppgitt kan den som tolldeklarerer pakken kreve at du dokumenterer hva frakten er på. Eventuelt åpne pakken for å se om det ligger faktura på innsiden.

 

Dette er på samme måte som om pakken ikke har noen oppgitt verdi på utsiden i det hele tatt.

 

Jeg har mottatt pakker både uten oppgitt verdi, hvor de har spurt om dokumentasjon, og noen som bare har gått i gjennom uten problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får se da :)

 

Kommer til å poste her så snart jeg har motatt pakkene. Om noen andre skulle motta noe må dere gjerne poste hva resulatet ble. Er veldig interessert i å finne ut hva gjeldende praksis blir.

 

Alltid spennende med lover som er klin umulig å håndheve, tollvesenet går en utfordrende tid i møte :tease:

Lenke til kommentar

Hvis frakt ikke er oppgitt kan den som tolldeklarerer pakken kreve at du dokumenterer hva frakten er på. Eventuelt åpne pakken for å se om det ligger faktura på innsiden.

 

Dette er på samme måte som om pakken ikke har noen oppgitt verdi på utsiden i det hele tatt.

 

Jeg har mottatt pakker både uten oppgitt verdi, hvor de har spurt om dokumentasjon, og noen som bare har gått i gjennom uten problemer.

Ok. Skal de åpne samtlige pakker da? Og kontakte samtlige mottakere med tilhørende mail korespondanse med kviteringer etc? Det blir en umulig oppgave så snart volumet på pakker når et vist nivå...

 

Jeg har også mottat forespørsel om dokumentasjon, men det er snakk om stikkprøver her og der.

Lenke til kommentar

De åpnet ikke alle pakkene uten påskrevet verdi før, så de kommer neppe til å åpne alle pakkene nå heller. Dersom de ønsker bredere nedslagsfelt enn i dag, er kanskje en automatisering av dette enkleste løsning for dem på sikt. At alle som ikke har påskrevet frakt stopper opp. Første gangen blir du sendt et brev med en lenke der du må logge deg på og deklarere selv, neste gang sender de bare en epost. Og altså egendeklarasjon hver gang.

 

Det er altså en mulig løsning etterhvert, og ville vel medføre at de må utvide lagrene sine kraftig... Men kanskje ikke så mye ekstra manuelt arbeide.

 

Lurer forresten på om de kan kreve av fraktselskapet at de redegjør for fraktkostnader. Da får de adskillig færre å sloss med.

 

Jeg er interessert i å høre deres erfaringer. I forventning om at alt er forsinket så har jeg så langt valgt å holde meg under 200 kroner på verdi, under 350 inklusive frakt, men 200 kroner gir så lite i år...

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De åpnet ikke alle pakkene uten påskrevet verdi før, så de kommer neppe til å åpne alle pakkene nå heller. Dersom de ønsker bredere nedslagsfelt enn i dag, er kanskje en automatisering av dette enkleste løsning for dem på sikt. At alle som ikke har påskrevet frakt stopper opp. Første gangen blir du sendt et brev med en lenke der du må logge deg på og deklarere selv, neste gang sender de bare en epost. Og altså egendeklarasjon hver gang.

 

Det er altså en mulig løsning etterhvert, og ville vel medføre at de må utvide lagrene sine kraftig... Men kanskje ikke så mye ekstra manuelt arbeide.

 

Lurer forresten på om de kan kreve av fraktselskapet at de redegjør for fraktkostnader. Da får de adskillig færre å sloss med.

 

Jeg er interessert i å høre deres erfaringer. I forventning om at alt er forsinket så har jeg så langt valgt å holde meg under 200 kroner på verdi, under 350 inklusive frakt, men 200 kroner gir så lite i år...

En automatisert løsning hadde vært det aller beste, og det er faktisk det som frustrerer meg mest med dagens løsning. Problemet er dette fortollingsgebyret som lett kan komme opp i 150 kr...

Lenke til kommentar

Bort med fortollingsgebyret og bort med momsfritaket. Hovedårsaken for at det fantes ett momsfritak i utgangspunktet var nok fordi det ikke var lønnsomt å bruke masse tid på å kreve inn moms på småpakker. Med en automatisk løsning der importøren gjør arbeidet blir det heller mer kostbart (pga. forskjellsbehandlingen) å IKKE behandle det, og dersom man slipper fortollingsgebyret så tror jeg de aller fleste syntes det hadde vært greit å betale moms fra første krone. Da hadde hele problemstillingen med å sjekke tollverkets kurser og sky unna varer i prisklassen 197 til 300 kroner falt bort, mye enklere :g

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok hvis man måtte betalt 25% moms på alt man bestiller, så hadde nok mange droppet å kjøpt fra kina og ultlandet, og heller reiset dit å kjøpt det eller kjøpt ting i norge.

 

Er veldig dyrt å sende ting tilbake hvis det vises seg det enten går i stykker eller blir skadet på veien.

Lenke til kommentar

Haha, kan bli dyrt med manglende merking av pakkene med denne tillegsavgiften:

 

Innhenting av importdokumentasjon 164,00

 

 

WHAT.

 

Da antar jeg det blir noe sånn som dette:

Varens verdi: 49,-

Porto: 0,-

Forenklet fortolling: 0,-

MVA: 0,-

Innhenting av fortollingsdokumentasjon: 164,-

 

Jadda.

 

Men det vil nok fortsatt falle inn under

 

 

"Toll- og avgiftsfrie sendinger

 

Sendinger fra utlandet med verdi inklusive kostnader for transport og forsikring under NOK 350,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil NOK 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakk."

 

Så da er spørsmålet om denne setningen medfører gebyr eller ikke:

 

"Vær oppmerksom på at sendinger som inneholder både avgiftsfrie og avgiftspliktige varer, må være spesifisert på en faktura fra avsender, slik at det er mulig å gjøre en korrekt avgiftsberegning/fortolling."

 

Edit:

Dette er tilsynelatende ikke et nytt gebyr:

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=252415

 

Og det har aldri slått inn når jeg måtte sende inn vareverdi tidligere.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Tror nok hvis man måtte betalt 25% moms på alt man bestiller, så hadde nok mange droppet å kjøpt fra kina og ultlandet, og heller reiset dit å kjøpt det eller kjøpt ting i norge.

 

Er veldig dyrt å sende ting tilbake hvis det vises seg det enten går i stykker eller blir skadet på veien.

 

Nesjda,

 

en vare som koster 200 kroner vil da koste +50 kroner i MVA, det betaler folk lett i forhold til fortollingsgebyret på 140 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glimrende tråd, akkurat hva jeg var på jakt etter.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å være smart og økonomisk ved å handle mat via Amazon-UK, og spørsmålet er om det er lov å bestille flere sendinger slik at man unngår toll og mva?

 

Selvsagt er det lov å bestille så mange sendinger du ønsker. Er ikke noe problem så lenge pakken + frakt er verdt mindre enn 350 kroner.

Problemet oppstår jo når du kjøper noe som er verdt mer en 350 kroner ink frakt. Vanskelig å dele det opp i flere sendinger.

Slik har det jo vært i alle år. F.eks når jeg bestiller fra Ebay eller DealExtreme, og det er gratis frakt, fyller jeg en bestilling nær grensen på 200 (den gamle) nå 350 så bestiller jeg. Så fyller jeg opp en ny pakke, om det fortsatt er mer jeg ønsker. Loven omhandler per pakke/brev og de kan ikke si at, "jøss, her ligger det jo tre pakker til samme person fra samme firma, da slår vi sammen verdien på alle tre". :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Genialt!

 

Ok bare så jeg har det, jeg må sørge for at avsender skriver prisen på pakken slik at den ikke fortolles og dermed koster 164 kroner mer?

 

Du skal altså bestille noe som koster mer enn 350 kroner inkludert frakt?

Hvis ja, så kan du jo høre med avsender om det er noe de kan gjøre. Ikke alltid de vil, for de vet om de blir oppdaget, så blir alle pakkene fra det firmaet gått nøye gjennom av tollen en stund fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Genialt!

 

Ok bare så jeg har det, jeg må sørge for at avsender skriver prisen på pakken slik at den ikke fortolles og dermed koster 164 kroner mer?

 

Du skal altså bestille noe som koster mer enn 350 kroner inkludert frakt?

Hvis ja, så kan du jo høre med avsender om det er noe de kan gjøre. Ikke alltid de vil, for de vet om de blir oppdaget, så blir alle pakkene fra det firmaet gått nøye gjennom av tollen en stund fremover.

 

 

Jeg tenkte at jeg skulle handle for under 350 kr inkl frakt, og gjøre flere små-kjøp.

Feks 2.5 kg Heinz Ketchup koster på Amazon-UK £1, mens i Norge koster en flaske som er hva....400g eller noe slikt sikkert 30-ish kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...