Gå til innhold

Tollgrensen 2015 - Noen som har testet ut?


Anbefalte innlegg

 

Jeg tenkte at jeg skulle handle for under 350 kr inkl frakt, og gjøre flere små-kjøp.

Feks 2.5 kg Heinz Ketchup koster på Amazon-UK £1, mens i Norge koster en flaske som er hva....400g eller noe slikt sikkert 30-ish kroner.

 

 

Da er det jo bare å holde prisen per pakke inkludert frakt under 350 kroner, så trenger du ikke å gjøre noe som helst, for det er ikke noe moms eller tollgebyr på pakker under 350 kroner.

(så lenge du ikke bestiller alkohol/tobakk).

 

Og hvor finner du 2.5 KG Heinz Ketchup til £1? Pass på at det ikke er varer som allerede har utgått på dato da.

 

Lurt også å sjekke ebay.co.uk for samme produkter.

 

Ps! fant den til under £1, men du ser at det koster nesten £9 i frakt da = 105 kroner i frakt. Og de selger jo vel 1 KG flasker her i Norge i alle fall.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg tenkte at jeg skulle handle for under 350 kr inkl frakt, og gjøre flere små-kjøp.

Feks 2.5 kg Heinz Ketchup koster på Amazon-UK £1, mens i Norge koster en flaske som er hva....400g eller noe slikt sikkert 30-ish kroner.

 

 

Da er det jo bare å holde prisen per pakke inkludert frakt under 350 kroner, så trenger du ikke å gjøre noe som helst, for det er ikke noe moms eller tollgebyr på pakker under 350 kroner.

(så lenge du ikke bestiller alkohol/tobakk).

 

Og hvor finner du 2.5 KG Heinz Ketchup til £1? Pass på at det ikke er varer som allerede har utgått på dato da.

 

Lurt også å sjekke ebay.co.uk for samme produkter.

 

 

 

Check it out

http://www.amazon.co.uk/Heinz-Tomato-Ketchup-2-55kg/dp/B00GAGT6DA/ref=sr_1_3?s=grocery&ie=UTF8&qid=1420573416&sr=1-3&keywords=heinz

 

:)

Lenke til kommentar

 

Check it out: (trykk på bildet for stor utgave)

 

060115frakt1.jpg

 

De som selger til den prisen selger ikke utenfor UK. Så du må velge en av de andre leverandørene, og som du ser da er prisen mye høyere. Da får du en frakt opptil over 200 kroner pluss prisen på varen. (edit: Faktisk over 400 kroner til Norge for en 2.55 KG flaske for leverandøren under den billigste, som kan sende til Norge)

Du er tydeligvis ny i Amazon verdenen. Samme gjelder Ebay.

Du må alltid sjekke om de sender til Norge (det gjør Ebay automatisk, og beregner riktig frakt automatisk).

 

Så du får neppe noen 2.55 KG ketchup flasker for en tier for å sli det slik.

Endret av myhken
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oh snap! :/

 

 

Så e-bay er bedre altså da? Ja, jeg er helt ny når det kommer til internet shopping :)

 

Bedre oversikt, du slipper å trykke deg inn på frakt rater, finne ut hvilken sone Norge tilhører osv, som du må på amazon. På Ebay ser samme flaske ut som dette:

 

060115frakt2.jpg

 

Ser du den øverste, har ikke frakt kalkulert, så de sender ikke til Norge.

Det gjør den neste, og frakten står da under prisen. Så er det bare å plusse prisen + frakten sammen så vet du hva det koster. (MYE).

 

Kan være Amazon gjør lignende om du har konto der, er registrert med adresse og land, og du er logget inn. Husker ikke Amazon passordet mitt, så gidder ikke å resette bare for å sjekke.

 

Jeg bruker Ebay masse til f.eks krydder, sjokolade og godterier som man ikke får her i Norge, elektronikk osv osv. Fin oversikt med at selgerene får karakterer fra kundene, så du ser hvor mange % fornøyde kunder de har. Har de 98-99 (eller 100%) fornøyde kunder og har solgt en god del varer, så er det nokså trygt å handle der. Og Ebay tilbyr også penger tilbake garanti på så og si alt, så om du blir lurt på en eller annen måte, så får du pengene tilbake. Det har jeg selv testet, fikk til og med pengene tilbake på et Netflix gavekort kjøpt for $20 som jeg egentlig 100% visste var fake, men kjøpe det likevel for å sjekke om det funka. Det gjorde det ikke, og jeg fikk igjen pengene mine fra Ebay. Genialt :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg ikke

 

 

Oh snap! :/

 

 

Så e-bay er bedre altså da? Ja, jeg er helt ny når det kommer til internet shopping :)

 

Bedre oversikt, du slipper å trykke deg inn på frakt rater, finne ut hvilken sone Norge tilhører osv, som du må på amazon. På Ebay ser samme flaske ut som dette:

 

060115frakt2.jpg

 

Ser du den øverste, har ikke frakt kalkulert, så de sender ikke til Norge.

Det gjør den neste, og frakten står da under prisen. Så er det bare å plusse prisen + frakten sammen så vet du hva det koster. (MYE).

 

Kan være Amazon gjør lignende om du har konto der, er registrert med adresse og land, og du er logget inn. Husker ikke Amazon passordet mitt, så gidder ikke å resette bare for å sjekke.

 

Jeg bruker Ebay masse til f.eks krydder, sjokolade og godterier som man ikke får her i Norge, elektronikk osv osv. Fin oversikt med at selgerene får karakterer fra kundene, så du ser hvor mange % fornøyde kunder de har. Har de 98-99 (eller 100%) fornøyde kunder og har solgt en god del varer, så er det nokså trygt å handle der. Og Ebay tilbyr også penger tilbake garanti på så og si alt, så om du blir lurt på en eller annen måte, så får du pengene tilbake. Det har jeg selv testet, fikk til og med pengene tilbake på et Netflix gavekort kjøpt for $20 som jeg egentlig 100% visste var fake, men kjøpe det likevel for å sjekke om det funka. Det gjorde det ikke, og jeg fikk igjen pengene mine fra Ebay. Genialt :D

 

 

 

Hvorfor har jeg ikke prøvd nett shopping før? :D

Tusen takk for gode råd :)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor har jeg ikke prøvd nett shopping før? :D

Tusen takk for gode råd :)

 

Ikke alltid lett å tenke på at det kan være veldig lurt å sjekke f.eks ebay etter ting som kan være vanskelig å få tak i Norge, eller ting som er billigere. (husk ved elektronikk osv er det ofte lurt å handle i Norge grunnet reklamasjonsrett osv, men små ting kan lønne seg fra utlandet).

 

F.eks har jeg nå i flere måneder sendt tanten min i India på jakt etter ulike Chili typer i butikker og markeder der de bor, men uheldigvis for både tanten min og meg, var ikke utvalget stort i den byen. (du finner sikker noen steder, men ikke der vestlige vanligvis går)

 

Sjekket for morroskyld ebay her om dagen, og nå er chilier for ca 1.000 kroner på vei fra England.

Se chilitråden min...bare for å vise hva man kan fikse på ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor har jeg ikke prøvd nett shopping før? :D

Tusen takk for gode råd :)

 

Ikke alltid lett å tenke på at det kan være veldig lurt å sjekke f.eks ebay etter ting som kan være vanskelig å få tak i Norge, eller ting som er billigere. (husk ved elektronikk osv er det ofte lurt å handle i Norge grunnet reklamasjonsrett osv, men små ting kan lønne seg fra utlandet).

 

F.eks har jeg nå i flere måneder sendt tanten min i India på jakt etter ulike Chili typer i butikker og markeder der de bor, men uheldigvis for både tanten min og meg, var ikke utvalget stort i den byen. (du finner sikker noen steder, men ikke der vestlige vanligvis går)

 

Sjekket for morroskyld ebay her om dagen, og nå er chilier for ca 1.000 kroner på vei fra England.

Se chilitråden min...bare for å vise hva man kan fikse på ebay.

 

 

 

*leser*

 

 

Jeg digger de chilibønnene Heinz har, har du noen gode oppskrifter på chilibønner så jeg kan lage selv? :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke kommet så langt. Er mer på gryter, pastaer osv der jeg kan bruke Chili. Chili con Carne f.eks er blitt en favoritt, og nå med nesten 20 ulike chilityper på vei, blir det nok Chili con carne en til to ganger i uken tenker jeg bare for å teste ut ulike typer.

 

Dette er bare et eksempel på hva netthandel er godt for.

 

Og alle pakkene jeg kjøpte, passet jeg på at lå på under 350 kroner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har fått noen interessante erfaringer enda?

 

bare som jeg nevnte i en av postene over at dette fungerer helt fint. Moms og tollgebyr er betalt.

Men, nå etter 1.1 har de ikke oppdatert til den nye 350 kroners grensen (i alle fall ikke sist jeg sjekket for noen dager siden), så da blir det jo tull.

Lenke til kommentar

Men, nå etter 1.1 har de ikke oppdatert til den nye 350 kroners grensen (i alle fall ikke sist jeg sjekket for noen dager siden), så da blir det jo tull.

 

Hva slags kilde har du på at de ikke har oppdatert? Det stemmer ikke helt. Hva slags tull snakker du om?

 

Jo. De har oppdatert. De har oppdater til kr 350. Fom. 1/1/2015 ble den nye grensen kr 350.

Hvis pakken din ankom tollen 31/12/2014 eller før gjaldt grensen på kr 200.

Hvis pakken din ankom tollen 1/1/2015 eller seinere gjelder den nye grensen på kr 350.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det har tatt litt tid. Rundt juleferien bestiller jeg alle produkter til foreldrene mine sin adresse, da jeg ikke alltid har mulighet til å hente innen fristen hvis jeg bestiller til min egen leilighet.


Da har jeg nettopp funnet ut følgende:


Begge pakkene gikk igjenom. Null stress.


Pakke 1: Produkt kr 243.94. Frakt kr 85,91. Totalt kr 329,85

Pakke 2: Produkt kr 243,94. Frakt kr 128,87. Totalt kr 372,81


Disse ankom forøvrig før kronekursen raste.


Ergo. klarer ikke tollen finne ut hva frakt er. De baserer seg på summen som står på toll skjema. I tollens øyne kostet begge disse pakkene 243,94

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en forsendelse som ankom Norge den 8/1 med en verdi på 320 inkl. frakt. Ikke noe problem :)

Ja, og så? Det har da aldri vært noe tvil om. Alle pakker som koster 350 kr eller mindre inklusiv frakt er jo fritatt, det har vi vært klar over hele tiden.

 

Problemstillingen var følgende:

Hva med pakker der frakten gjør at totalpris overgår 350.

F.eks 340 for produktet, og 100 for frakt.

 

Det viser seg at så lenge produktet koster under 350 spiller det ingen rolle hva frakt er.

Lenke til kommentar

 

Men, nå etter 1.1 har de ikke oppdatert til den nye 350 kroners grensen (i alle fall ikke sist jeg sjekket for noen dager siden), så da blir det jo tull.

 

Hva slags kilde har du på at de ikke har oppdatert? Det stemmer ikke helt. Hva slags tull snakker du om?

 

Jo. De har oppdatert. De har oppdater til kr 350. Fom. 1/1/2015 ble den nye grensen kr 350.

Hvis pakken din ankom tollen 31/12/2014 eller før gjaldt grensen på kr 200.

Hvis pakken din ankom tollen 1/1/2015 eller seinere gjelder den nye grensen på kr 350.

 

 

Beklger, rotet litt med tråden, siden vi sporet litt av lengre opp ang Ebay. For de innførte jo en Import charge for pakker til b.la Norge. Den avgiften kom på toppen av varen og frakt. Før nyttår stemte den helt, noen kroner +/- med det var med utgangspunkt i 200 kroners grensen.

Frem til nå nylig hadde ikke de oppdatert grensen på 350 kroner, så man måtte betale import charges på varer fra 200 og oppover.

Men ser nå at de har oppdatert sine satser også. Beklager så mye at jeg ikke var nøye nok med å si at det var ebay jeg snakket om, og ikke Tollen/posten her i Norge.

 

Ps! Fikk en pakke som var åpnet av posten/tollen der fakturaen lå inne i pakken, som viste at jeg hadde betalt over 400 kroner for pakken. 300 for selve varen, resten i frakt.

Det var et slikt rødt merke med avkrysning på pakken etter den var åpnet.

Likevel måtte jeg ikke betale noe ved uthentning. Men har hørt at man kan få regning i posten i etterkant.

 

Eller så kan det være de skjønte at jeg hadde bestilt i to omganger, og at det bare var selgeren som var lat og ikke gadd å høre på meg, som likevel sendte de to pakkene som en pakke, etter jeg hadde sendt epost og sagt at de måtte sendes hver for seg. Men da sparte vel han noen kroner i frakt. Men jeg risikerte(risikerer) en ekstra utgift på ca 50% av varens + fraktens verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...