Gå til innhold

Tips til kort og billig reise for to?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en kjæreste som er redd for å fly. Ikke fordi hun har hatt noen dårlig opplevelse, men fordi hun aldri har prøvd. Derfor tenkte jeg å finne en kort og billig flytur til et sted, slik at hun kan prøve for første gang. Og i verste fall om hun ikke vil, så er det ikke all verdens penger.

 

Men da kunne jo reisen samtidig vært litt koselig/spennende også. Tenkte kanskje København en helg, for eksempel? Er jo koselig gågate og spisesteder der? Selv om hun ikke liker fornøyelsesparker er det jo hyggelig med en gåtur i Tivoli også.

 

Ellers? Forslag? Kom gjerne med spesifikke pakkereiser så vi har flytur og overnatting. Og i verstefall mulighet til å ta tog (eller lignende) tilbake hvis hun plutselig ikke vil fly tilbake.

Endret av Jesse Pinkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt lengre vekke enn København, men Amsterdam eller Berlin? Har ikke vært i Berlin personlig, men hørt veldig mye positivt. Er også veldig billig å dra dit med f.eks. Ryanair (pass på å ikke ha for mye bagasje). Begge byer har åpenbart mye å gjøre. Amsterdam er veldig fint. Jeg var der om sommeren, dog.

Ellers har du jo London, 2 timers flytur fra Bergen, blir vel ca. 3 timer fra Oslo. Litt verre å komme seg hjem med tog..

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Tar rundt 2 timer til London (Gatwick) fra Oslo Gardermoen, Norwegian skriver 2t20, men har som regel tatt et par timer for meg, ikke 3 Sitronsaft.. Jeg tenker også at København eller et sted i Sverige er en bedre idé. I værste fall kan man ta båt/tog hjem.

 

Ellers er jo det å ta båten ned og fly hjem igjen en god idé..

Endret av Trouble
Lenke til kommentar

Tallinn og resten av Estland er et sted jeg personlig liker veldig godt. Billig, og ikke langt unna. Jeg fikk tur-retur-billett fra Rygge med Ryanair for 500 kroner i fjor. Om flyturen ikke faller i smak overhodet går det båt Tallinn-Stockholm, og deretter tog til Oslo. Litt kronglete og smådyrt, men fullt mulig. Kan ikke si noe om hotellene der, jeg bodde kun på hostel, men har hørt det finnes flere bra steder like utenfor gamlebyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Danskebåten?

Nå er jo liksom poenget med turen at hun skal få prøve å fly. Men om vi velger Danmark er jo danskebåten en fin måte å komme hjem på om hun ikke tør å fly tilbake, om det var det du mente.

 

Ellers mye fine forslag her. Har vært i London før, er fint der, men kan fort bli dyrt. Nå tenker jeg bare en kjapp helgetur eller lignende. Noe som ligger på et par tusen kanskje? Da for fly og hotell.

Lenke til kommentar

 

Danskebåten?

Nå er jo liksom poenget med turen at hun skal få prøve å fly. Men om vi velger Danmark er jo danskebåten en fin måte å komme hjem på om hun ikke tør å fly tilbake, om det var det du mente.

 

Ellers mye fine forslag her. Har vært i London før, er fint der, men kan fort bli dyrt. Nå tenker jeg bare en kjapp helgetur eller lignende. Noe som ligger på et par tusen kanskje? Da for fly og hotell.

 

Berlin med fly / Kiel-fergen til Color Line tilbake er et alternativ.

 

Billigste er kanskje (hvis det er utenfor høysesong) å få gratiscruise t/r Oslo-Kiel. Disse "hives" etter dem som handlet over en viss sum hos GMax (som har samme eiere som Color Line). Eventuelt søk på finn.no etter noen som selger sitt gavekort rimelig. Da kan du la være å bruke returreisen på cruiset og i stedet bestile tog Kiel-Berlin. Så tar dere fly hjem fra Berlin.

www.colorline.no

www.bahn.de

 

budsjett

gavekort 200 kr

tog 450 kr

fly 1200 kr

 

Gavekort kan sikkert kjøpes billigere. Noen prøver selge til oppskrudde priser. Men de får til gjengjeld ikke solgt.Tog for 2 er gjerne 49€ for de 3,5 timene på toget. Jernbanen i Kiel er plassert der man stiger i land fra Kielfergen. Fly Berlin . Rygge med RyanAIr er ned mot 6-700 kr inkludert en koffert. Med en som har flyskrekk er et "jallaselskap" som RyanAir ikke å anbefale. Det er ikke selskapet de fleste assosierer med trygghet. Og da er det likegyldig om det er grunnlag for å føle noe slikt. Flyskrekk som sådan er heller ikke rasjonelt med tanke på hvor trygt det er å fly.

 

Berlin er et eldorado for billig overnatting. En langhelg T/R på denne måten vil fint kunne gjennomføres på 2.500 kr i transport, overnatting på fergen og 2 netter i Berlin via www.airbnb.com eller lignende. Så kommer mat etc utenom.

Lenke til kommentar

Hei,

 

 

Gdansk i Polen kunne jo ha vært noe en helg? :hmm:

Men prisene kommer ann på hvor i landet du bor? Så ja hva er din næmeste flyplass? :wee:

 

 

Vil anbefale Gdansk om du skal ta en helgtur, var mange norske der vertfall.

Er billig og handle der å hotell 3 netter kostet bare 1200 kr ca.

 

Mvh

Neton

Endret av Neton
Lenke til kommentar

Kjære TS; ikke fall for fristelsen å kjøpe 76,- billetter med Ryanair fra Rygge. Det å bli stua inn som kyr i en gulblå ryanairkabin m/utenlandske piloter hjelper ikke akkurat på den lille redd-for-å-fly skrekken til kjæresten din.

 

Hmmm...

 

2t25m Oslo/OSL - Paris/CDG for 499,- pr vei med SAS.

1t35m Oslo/OSL - Berlin-Schönefeld/SXF 199,- pr vei med Norwegian.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Finn et reisemål som hun kan være interessert i å dra til. De fleste jenter er glade i shopping, og da er London et godt alternativ. Dersom hun har andre interesser, finnes andre muligheter, og valget er avhengig av når på året dere skal reise. Nødløsning med båt hjem kan være en ide, men det kan også være lurt å ikke ha andre alternativer enn å fly hjem.

 

Jeg flyr mye selv, av og til med bekjente som har flyskrekk, og opplever at forberedelsene er viktig. Har hun klaustrofobi eller høydeskrekk? Spesielle hensyn som må tas før/under/etter flyturen? Hvis ikke, er det som å kjøre buss eller tog.

 

Ikke vær redd for Ryanair, du får ofte utenlandske piloter/besetning med SAS og Norwegian også. Rygge er en liten og veldig oversiktlig flyplass, mye roligere enn Gardermoen, noe som kan gi en mer avslappet start på turen. For Ryanair, som for alle andre selskaper, er det viktig å lese betingelsene nøye for å unngå ekstra kostnader. Reis med håndbagasje, sjekk inn på nett en uke før reisen og skriv ut boardingpass (ev ha dem i appen på mobilen, Ryanair-appen på iPhone støtter PassBook). Enig i at fargevalget i kabinen kunne vært bedre, men det er nye og fine fly, og de er ikke trangere enn konkurrentene.

Lenke til kommentar

Kjære TS; ikke fall for fristelsen å kjøpe 76,- billetter med Ryanair fra Rygge. Det å bli stua inn som kyr i en gulblå ryanairkabin m/utenlandske piloter hjelper ikke akkurat på den lille redd-for-å-fly skrekken til kjæresten din.

 

Jeg vet det er in å hate Ryanair, men jeg har seriøst aldri opplevd noen problemer med dem. Jeg tør faktisk påstå det er et av de bedre flyselskapene jeg har flydd med. Å si at det å fly med Ryanair bidrar til flyskrekk synes jeg er et rart argument, kabinen er prikk lik alle andre selskaper sine, bare med andre farger, og har det egentlig noe å si at piloten er utenlandsk? De har vel akkurat den samme utdanningen som de norske pilotene? Bare å fly med Ryanair hvis du spør meg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke flyskrekk. Hvis en som har flyskrekk er likegyldig til om flyselskapet er SAS eller RyanAir er jo det flott. Men tviler på at en som har flyskrekk vurderer risiko etc rasjonelt i første omgang. Da ville skrekken vært større for å kjøre bil, bli bitt av veps eller gå på byen en lørdag kveld.

 

I mine øyne er RyanAir et "jallaselskap". Og det er fair enough. Hvis prisen er lav nok og det faller seg slik flyr jeg gjerne med dem igjen. Valgte Norwegian fremfor RyanAir senest i dag. 4 billetter i sommerferien. RyanAir var billigst.

Lenke til kommentar

Siden man ikke nevner interesser eller tenkt timing, hva med Køln i karnevalstiden ?

 

(Finn Askeonsdag på kalenderen: Karnevalet er en knapp uke, og slutter ved midnatt der askeonsdag starter (Hovedtiden begynner torsdag før askeonsdag.)... Bestillinger av hotell og lignende må påregnes, det folkelivet blir "tett"...)

 

Informasjoner på engelsk på "www.cologne.de" ("Cologne" er det engelske/franske navnet på Køln.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...