Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stereoanlegg maks 10 000


Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter et alright stereoanlegg. Anlegget skal kobles til TVen men musikk er det som er viktigst. Veldig glad i detaljert lydbilde fremfor bass.

 

Har sunst litt rundt men vet helt ærlig ikke hva jeg burde gå for. Om man får mest lyd av et passivt eller aktivt anlegg i den prisklassen.

 

Ellers er det veldig greit om det går an å streame musikk rett fra telefonen (android) slik at jeg slipper å gå gjennom TVen

 

Kanskje ikke den beste beskrivelsen men jeg vet helt ærlig ikke hvor jeg burde begynne å lete. Det er forøvrig ikke noe must å bruke hele budsjettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så dumt. Er ofte litt kritisk til hva de i butikken sier, men kanskje slike steder som hifiklubben og sånt er gode steder å få råd...

Det er stor variasjon på hifiklubben butikker. Drammen har fantastiske medarbeider med dyp kunnskap, som er opptatt av dine behov ikke salg med mest provisjon (enkelte har faktisk tro på å gjøre kunde happy og at i det lange løp blir det bedre for butikken); Sandvika og Oslo (Grensen) er jeg mindre imponert over. Andre steder i landet kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Føler du har litt motstridene ønsker , detaljert lyd for så og bruke telefonen som kilde .

 

Ønsker du deg et rent Stereo anlegg eller noe mere avansert som kan kjøre bildekilder gjennom og opp til tven ? ønsker du trådløse løsninger til telefonen ? Flere kanaler en 2 til film ol ? størrelse på høytalerene ?

 

når det kommer til aktivt passivt så er det enten typiske data anlegg eller PA systemer som har dette , eller om du har veldig trangt om plasen så finne det løsninger for dette .

 

 

dette kan muligens være en løsning for deg https://www.hifiklubben.no/streaming/sonos/sonos-connectamp--argon-6340-tradlost-musikkanlegg/

du er dog begrenset til analoge lydkilder så tven må ha coacial eller phono ut for og få lyd fra den

Lenke til kommentar

Hei takk for tilbakemeldingene.

Hadde genetlig vært greit med en reciver som jeg kan kjøre alt gjennom, men hvis jeg har fortsått riktig får man mere lyd for pengene ved en ren forsterker?

Noe trådløs løsning hadde uansett vært veldig praktisk.

 

Angående støresle er jeg nesten nødt til å gå for noen stativhøyttalere.

 

Sjekket ut anlegget du linke Mato, det virket egentlig veldig greit. får man mye mer lyd ved å gå opp noen tusen i pris, da dette lå godt innenfor budsjettet?

Lenke til kommentar

Er ofte litt kritisk til hva de i butikken sier, men kanskje slike steder som hifiklubben og sånt er gode steder å få råd...

 

Det er bra å tenke slik, men forskjellen på Elkjøp/Expert og mer dedikerte hifi butikker er at sistnevnte vil ha deg som kunde fremover, mens førstnevnte vil selge deg det de ønsker og tjener mest på der og da, og tenker ikke så mye hva du gjør neste gang, da kundestrømmen dems uansett er stor nok til at de ikke bryr seg som mye om hver enkelte.

 

Men det sagt, man får mye bra hjelp fra Elkjøp også, men man bør nok være litt informert før man går inn, så vet man når man møter en som ikke kan så mye.

Lenke til kommentar

Hei takk for tilbakemeldingene.

Hadde genetlig vært greit med en reciver som jeg kan kjøre alt gjennom, men hvis jeg har fortsått riktig får man mere lyd for pengene ved en ren forsterker?

Noe trådløs løsning hadde uansett vært veldig praktisk.

 

Angående støresle er jeg nesten nødt til å gå for noen stativhøyttalere.

 

Sjekket ut anlegget du linke Mato, det virket egentlig veldig greit. får man mye mer lyd ved å gå opp noen tusen i pris, da dette lå godt innenfor budsjettet?

det er jo mulig og oppgradere med bedre høytalere om ønsket .

 

 

 

om du skal ha en reciver med hdmi for lyd så blir det en souround sak og da ender du opp med flere kanaler og funksjoner en du gjerne trenger ( jeg et sått oppsett selv men bruker kun stereo så det funker jo) og må betale mere for reciveren . fordelen er jo at du kan koble allt via reciveren og ha tven på 1 kanal hele tiden , ulempen er jo om du bruker en smart tv så må du være mere krevativ med kobling igjen.

Lenke til kommentar

Hva med en HK 3770 fra soundgarden til 4.495,- / 4.190,- fra komplett.no ?

- Den er oppgitt til å ha både DAC, Bluetooth, nettverkstilkobling, DLNA, internettradio, USB, hodetelefonutgang og platespillerinngang samt line out for subwoofer. Ser ikke ut til at den støtter aptX over Bluetooth, though. Miniomtale hos lydogbilde.no, review hos avforums.com. surround.no har en del pakker med denne forsterkeren (receiveren) og høyttalere men da gulvstående. Sidenote: Vet flere som har valgt seg ut mindre/stativhøyttalere, kommet hjem og blitt skuffet over totalopplevelsen. Da har det ofte vært pga. lite punch i den lavere delen av registeret (bass-mid.) Med HK 3770 kan du koble til en aktiv sub og bedre opplevelsen men mellomregisteret vil ikke det hjelpe så mye på.

 

Hvis avspilling fra mobil er viktig for TS men valgt stereo/surround receiver ikke har det, kan f. eks. en Sony BM10 være et tips (review.) Bluetooth med aptX, lang rekkevidde.

Lenke til kommentar

Dra til en filial og forklar behovet ditt så får du høre på alternativene før du kjøper.

Det er dine ører som bestemmer dette, ikke mine råd og preferanser.

 

De har flere pakkeløsninger men det er ikke sikkert at det er rett for deg, så ut på tur og la øra bestemme.

 

Dessverre er ikke det helt sant... mange selgere pusher sine produkter med mest og best avanse og her kommer det en placiboeffekt inn som gjør at anbefalte anlegge faktisk høres bedre ut enn hva de er, også etter egne preferanser.

 

Ett fint sted å starte er faktisk å få anbefalinger til ett utvalg av gode anlegg...

Lenke til kommentar

Sjekket ut linkene dine Nasciboy, det blir jo litt dyrere enn tenkt men kanskje ikke så dumt å legge litt penger i det så man får noen med litt trøkk i?

 

Med den forsterkeren, er det en god idè å leggge til løsningen NoBo linket, for trådløs streaming?

 

Hvordan er det å legge til en sub også? er dette viktig eller trenger man nesten ikke dette med slike høyttalere?

Lenke til kommentar

Denne kombinasjonen fungerer kjempebra hos en kompis, men krever litt plass å boltre seg på:

 

Fin receiver å bruke som base:

https://www.komplett.no/onkyo-tx-nr636-receiver/816469 3990,-

Test: http://www.lydogbilde.no/test/onkyo-tx-nr636

Har BT og Spotify Connect, men ikke airplay.

 

Høytalere:

https://www.komplett.no/klipsch-rf-82-mk1-sortgulvstende-1-par/783145#reviews 5555,-

kanskje ikke en 100% match for ditt krav, men spiller overraskende bra på lavt volum og rokker grunnmuren når du drar på. Funker bra til både musikk og film. Trenger litt plass å boltre seg på så de passer dårlig på et lite rom.

 

Finnes sikkert noen mindre høytalere om du må inn med i bokhyllestørrelse, og ville sjekket f.eks. tilbudstorget til HiFi klubben, https://www.hifiklubben.no/tilbudstorget/

eller bruktmarkedet til HiFiSentralen, http://www.hifisentralen.no/forumet/torget

Kanskje det finnes noe i nabolaget ditt.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Sjekket ut linkene dine Nasciboy, det blir jo litt dyrere enn tenkt men kanskje ikke så dumt å legge litt penger i det så man får noen med litt trøkk i?

 

Med den forsterkeren, er det en god idè å leggge til løsningen NoBo linket, for trådløs streaming?

 

Hvordan er det å legge til en sub også? er dette viktig eller trenger man nesten ikke dette med slike høyttalere?

 

Les hva jeg skriver :wee:

 

Edit : Feiltolket innlegget ditt litt

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

 

Hei takk for tilbakemeldingene.

Hadde genetlig vært greit med en reciver som jeg kan kjøre alt gjennom, men hvis jeg har fortsått riktig får man mere lyd for pengene ved en ren forsterker?

Noe trådløs løsning hadde uansett vært veldig praktisk.

 

Angående støresle er jeg nesten nødt til å gå for noen stativhøyttalere.

 

Sjekket ut anlegget du linke Mato, det virket egentlig veldig greit. får man mye mer lyd ved å gå opp noen tusen i pris, da dette lå godt innenfor budsjettet?

ordelen er jo at du kan koble allt via reciveren og ha tven på 1 kanal hele tiden , ulempen er jo om du bruker en smart tv så må du være mere krevativ med kobling igjen.

 

 

Hvorfor mer kreativ med koblingen?

 

De fleste Smart-TVer og receivere man kjøper i dag har ARC, og man trenger kun HDMI kabelen man allerede har i mellom TV og receiver, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Sjekket ut linkene dine Nasciboy, det blir jo litt dyrere enn tenkt men kanskje ikke så dumt å legge litt penger i det så man får noen med litt trøkk i?

 

Med den forsterkeren, er det en god idè å leggge til løsningen NoBo linket, for trådløs streaming?

 

Hvordan er det å legge til en sub også? er dette viktig eller trenger man nesten ikke dette med slike høyttalere?

 

Slike løsninger trenger du ikke tenke på før anlegget er på plass men er kanskje ikke dumt.

 

Med tipset mitt får du kanskje ikke størst trykk og dypest bass selv om det er mer enn nok skal du se... MEN du får en lydkvalitet som er vanskelig å matche i prisklassen vil jeg påstå.

 

Gå en tur å anlegget demonstrert... tror du vil bli overbevist!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...