Gå til innhold

Bygge stasjonær PC til redigering


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å bygge PC. Jeg skal bruke den hovedsakelig til redigering av video i Premiere Pro, After Effects og av bilder i Photoshop. Kanskje det blir litt spilling innimellom også.

 

Jeg har satt sammen en liste av hva jeg tror skal funke bra til dette, men jeg er ikke helt sikker. Her er listen: https://prisguiden.no/liste/151887

 

Jeg har også lagt inn en CD-brenner og en SD-kortleser fordi jeg treger dette for å overføre filer enkelt fra kamera til PC (fant ikke så veldig mange alternativ, så kom gjerne med tips)

 

SD-kortleseren kom ikke på listen, så har er link: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=RZ068&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=RZ068

 

Jeg trenger også tips til en skjerm som passer fint til dette, men at den passer perfekt er ikke så veldig viktig. Maks 1500kr, helst litt under.

 

Totalt: ca. 10 000 kroner

 

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser greit ut det der, men viss du skal redigere mye, kanskje gå ned ett hakk på skjermkort og dermed gå opp til 4790 så du får ht. Men viss spilling er ett større krav ville jeg gått for den som sånn den er. Kanskje bytte ut psu da cx serien ikke har fått sterkest kritikk.

 

Ps anbefaler ikke deal.no da de driver med mye tull og har hovedbase i frankrike. Tror pixmania eier de.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Endret listen litt: https://prisguiden.no/liste/151908

Ny strømforsyning, skjermkort og prossessor :D

 

Det var to forskjellige 4790 prossessorer. En i7 4790 og en i7 4790k. Det er noen hundrelapper forskjell på prisen og litt forskjell på klokkefrekvensen. Er det noe å bry seg om?

 

Hva mener du med ht?

Endret av Zernomic
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Endret listen litt: https://prisguiden.no/liste/151908

Ny strømforsyning, skjermkort og prossessor :D

 

Det var to forskjellige 4790 prossessorer. En i7 4790 og en i7 4790k. Det er noen hundrelapper forskjell på prisen og litt forskjell på klokkefrekvensen. Er det noe å bry seg om?

 

Hva mener du med ht?

K versionen er unlocked som betyr at du kan over clocke den.

Mvh

Lenke til kommentar

Det ser greit ut det der, men viss du skal redigere mye, kanskje gå ned ett hakk på skjermkort og dermed gå opp til 4790 så du får ht. Men viss spilling er ett større krav ville jeg gått for den som sånn den er. Kanskje bytte ut psu da cx serien ikke har fått sterkest kritikk.

 

Ps anbefaler ikke deal.no da de driver med mye tull og har hovedbase i frankrike. Tror pixmania eier de.

 

Mvh

Du dikter opp mye rart, du!

Deal.no er ok om du ikke må ha ting fort og drives fra Norge, aner ikke hvor du fikk Frankrike fra...

Lenke til kommentar

 

Det ser greit ut det der, men viss du skal redigere mye, kanskje gå ned ett hakk på skjermkort og dermed gå opp til 4790 så du får ht. Men viss spilling er ett større krav ville jeg gått for den som sånn den er. Kanskje bytte ut psu da cx serien ikke har fått sterkest kritikk.

 

Ps anbefaler ikke deal.no da de driver med mye tull og har hovedbase i frankrike. Tror pixmania eier de.

 

Mvh

Du dikter opp mye rart, du!

Deal.no er ok om du ikke må ha ting fort og drives fra Norge, aner ikke hvor du fikk Frankrike fra...

 

Hørte på onkel om det der. Han jobbet innenfor it og sa at deal var eid av pixmania, jeg tok hans ord og sjekket aldri opp i det. :p Må kanskje gjørde det fra nå av...

Beklager for feil info, om deal ts.

Mvh

Lenke til kommentar

Til ts

Viss du går opp fra gtx 770 til r9 290 eller 280x eller 770 for du ytelse som varer lengre. 290 er kraftigst og ligger ute til 2.4k hos dustin sist jeg sjekket.

 

Hyper threating er noe som cpuen bruker.

viss du har 2 tråder per cores eller mere har du hyper threating.

Video redigerings programmer og stadig flere spill benytter hyper threatihing, så på en måte kan man si det er litt mere "future proof".

Mvh

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar

Du bør oppgradere til minst 16 gb ram. 8 gb vil fort bli i minste laget når du jobber med prosjekter i premiere og after effects. Hvis du skal spille mye er gtx 760 ok, men er det noe du kommer til å bruke lite tid på ville jeg heller brukt mindre penger på gpu'en og mer på en god skjerm. på komplett har de flere skjermer fra benQ som koster litt i underkant av 1500. Disse kan gi et ganske ok bilde når de kalibreres skikkelig. Men ikke forvent Eizo nivåer...

Lenke til kommentar

Til ts

Viss du går opp fra gtx 770 til r9 290 eller 280x eller 770 for du ytelse som varer lengre. 290 er kraftigst og ligger ute til 2.4k hos dustin sist jeg sjekket.

 

Hyper threating er noe som cpuen bruker.

viss du har 2 tråder per cores eller mere har du hyper threating.

Video redigerings programmer og stadig flere spill benytter hyper threatihing, så på en måte kan man si det er litt mere "future proof".

Mvh

*Hyper-threading

Jeg ville gått for 970, som burde gå relativt lett an å få inn i budsjettet, men først og fremst, så ville jeg gått for X99 og 5820K

Lenke til kommentar

 

 

Til ts

Viss du går opp fra gtx 770 til r9 290 eller 280x eller 770 for du ytelse som varer lengre. 290 er kraftigst og ligger ute til 2.4k hos dustin sist jeg sjekket.

 

Hyper threating er noe som cpuen bruker.

viss du har 2 tråder per cores eller mere har du hyper threating.

Video redigerings programmer og stadig flere spill benytter hyper threatihing, så på en måte kan man si det er litt mere "future proof".

Mvh

*Hyper-threading

Jeg ville gått for 970, som burde gå relativt lett an å få inn i budsjettet, men først og fremst, så ville jeg gått for X99 og 5820K

Hvordan får du x99 5820k gtx 970 til 10k?

Lenke til kommentar

Det er viktig å se på budsjettet her, x99 er utelukket til dette bygget her. med 10k kan man få en ok maskin til redigering, men vanskelig å gå for det nyeste når budsjettet er så lavt. Heller bedre å gå for litt eldre maskinvare som yter bra, og som totalt sett vil gi en bedre opplevelse enn å bruke store deler av budsjettet på deler som yter kjempe, mens resten av pcen ikke henger med.

Lenke til kommentar

 

 

Til ts

Viss du går opp fra gtx 770 til r9 290 eller 280x eller 770 for du ytelse som varer lengre. 290 er kraftigst og ligger ute til 2.4k hos dustin sist jeg sjekket.

 

Hyper threating er noe som cpuen bruker.

viss du har 2 tråder per cores eller mere har du hyper threating.

Video redigerings programmer og stadig flere spill benytter hyper threatihing, så på en måte kan man si det er litt mere "future proof".

Mvh

*Hyper-threading

Jeg ville gått for 970, som burde gå relativt lett an å få inn i budsjettet, men først og fremst, så ville jeg gått for X99 og 5820K

Hvordan får du x99 5820k gtx 970 til 10k?

 

970+5820K+X99 HK = 7744 for det billigste totalt, så dersom han kjøper en brukt 780/770 istedet, så går det fint og TS får en langt raskere maskin til redigering evnt. ett R9 290, dersom alle programmene støtter OpenCL

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

 

 

 

Til ts

Viss du går opp fra gtx 770 til r9 290 eller 280x eller 770 for du ytelse som varer lengre. 290 er kraftigst og ligger ute til 2.4k hos dustin sist jeg sjekket.

 

Hyper threating er noe som cpuen bruker.

viss du har 2 tråder per cores eller mere har du hyper threating.

Video redigerings programmer og stadig flere spill benytter hyper threatihing, så på en måte kan man si det er litt mere "future proof".

Mvh

*Hyper-threading

Jeg ville gått for 970, som burde gå relativt lett an å få inn i budsjettet, men først og fremst, så ville jeg gått for X99 og 5820K

Hvordan får du x99 5820k gtx 970 til 10k?

 

970+5820K+X99 HK = 7744 for det billigste totalt, så dersom han kjøper en brukt 780/770 istedet, så går det fint og TS får en langt raskere maskin til redigering

 

kabinett ram osv? viss du skal ha kvalitet på det bikker det over 10k fortsatt

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjøpe dyrere hovedkort, prossessor og grafikkort + 16gb RAM...

 

Og ikke tenk på spilling når du finner deler... Regner med at en pc som er god til redigering kan kjøre noen enkle spill uansett :D Den skal først og fremst være god i Redigering.

 

En annen viktig ting er jo HDD. Ingen har sagt noe på den, så regner med at den er rask nok til å redigere.

Endret av Zernomic
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kjøpe dyrere hovedkort, prossessor og grafikkort + 16gb RAM...

 

Og ikke tenk på spilling når du finner deler... Regner med at en pc som er god til redigering kan kjøre noen enkle spill uansett :D Den skal først og fremst være god i Redigering.

 

En annen viktig ting er jo HDD. Ingen har sagt noe på den, så regner med at den er rask nok til å redigere.

nei, en maskin som er god til redigering er nødvendig vis ikke god til spilling, sånn som nvidia quatro eller no, er god til rendring og redigering, men ikke god til spilling.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke kjøpe dyrere hovedkort, prossessor og grafikkort + 16gb RAM...

 

Og ikke tenk på spilling når du finner deler... Regner med at en pc som er god til redigering kan kjøre noen enkle spill uansett :D Den skal først og fremst være god i Redigering.

 

En annen viktig ting er jo HDD. Ingen har sagt noe på den, så regner med at den er rask nok til å redigere.

nei, en maskin som er god til redigering er nødvendig vis ikke god til spilling, sånn som nvidia quatro eller no, er god til rendring og redigering, men ikke god til spilling.

 

Ok, men jeg skal ha en som er god til redigering :D Har en berbar HP til 4k nå, den er super treg, må vente i timesvis på et en video skal rendre :p

Lenke til kommentar

For nå er oppsettet med HDD greit, men ville på sikt utnyttet muligheten for raid 0 som er på HK og brukt 2 SSD'er som scratch disker. Du kommer etterhvert til å få bruk for flere harddisker, men det er det bare å kjøpe ved behov.

du trenger ikke å gå for dyrere hk, prosessor eller grafikkkort enn det du har valgt nå. Ifht budsjettet ditt så er det god komponenter som vil yte godt sammen. Men jeg ville fått klemt inn tot. 16 gb med ram, 8gb er alt for lite idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...