Gå til innhold

Frukt til frokostblanding


Hazelhart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes banan og jordbær (hver for seg, eller sammen) er veldig godt i de fleste frokostblandinger.

Banan er ganske søtt, så du kan redusere litt på sukkeret.

Har ikke prøvd bringebær, men det burde fungere fint, bare ikke del de i for små biter, da de har lett for å smuldre opp.

 

Det er ekstra godt hvis du har tid til å la bær og/eller frukten ligge litt i melken før du spiser det, da avgir bær/frukt smak i melken.

 

Eple og pære er for "hardt" å ha i frokostblandingen synes jeg. Da bør de skrelles først ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hvilken type frokostblanding bruker dere frukten til? Og er det noe annet dere tilsetter?

Jeg har kun prøvd meg på to typer: havrefras, og Crusli med nøtter. De er er de eneste typene som ser fristende ut. De er greie å spise.

Jeg tror jeg holder meg unna tørket frukt, jeg tenker heller på noe saftig å ha i blandingen.

Lenke til kommentar

Banan, eple, rosin og 4-korn er en flott frokostkombinasjon.

 

Dette produktet, altså:

axa-4_korn.jpg

 

Husk å skjære banan- og eplebitene i små nok biter, ellers blir de for dominerende.

Å strø sukker over dette er etter mitt syn unødvendig.

 

 

Både billigst og sunnest ifølge denne linken:

http://www.klikk.no/helse/kosthold/tester/article697022.ece

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg bruker lettkokte havregryn. Det er usukret, så man kan ha oppi mye snadder uten at det blir for søtt/usunt.

 

Ikke en frukt, men en bønne: kakaobønnen. I form av o'boy. ;) Sjokolademelk og havregryn blir bra.

 

M (peanøtter med sjokoladetrekk) er også godt å ha oppi. Nøtter gir mye protein og fett, og kakao er fullt av antioksidanter.

 

Nøtteblanding med peanøtter, cashewnøtter og litt rosiner er godt å ha oppi. Men da bruker jeg litt honning eller syltetøy i tillegg for å få litt søtt over alt.

Lenke til kommentar

Det er usukret, så man kan ha oppi mye snadder uten at det blir for søtt/usunt.

en bønne: kakaobønnen. I form av o'boy. ;)Sjokolademelk og havregryn blir bra.

 

M (peanøtter med sjokoladetrekk) er også godt å ha oppi.

 

litt honning eller syltetøy i tillegg

 

Ok.

 

Svar på OT: Banan eller blåbær om jeg måtte velge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du hadde noen anelse om hvor mye sukker som er i enkelte blandinger... To teskjeer oboy blir rene helsekosten. Man trenger heller ikke mer enn en teskje honning når den er flytende, for den kan fordeles utover.

 

TS nevner Havrefras og Crusli med nøtter (jeg regner med at det er crusli 4 nøtter). Disse inneholder 11g og 21g sukker per 100g resp.

 

Havregryn inneholder 0g sukker per 100g. Nå har jeg vært på kjøkkenet og målt, og jeg trenger ca 3 gram oboy til 30 gram havregryn. Dette gir et sukkerinnhold på 8 gram per 100g. Altså langt under halvparten av crusli med nøtter - før noe er puttet oppi den!

 

Havregryn er også mye billigere.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Hvis du hadde noen anelse om hvor mye sukker som er i enkelte blandinger... To teskjeer oboy blir rene helsekosten. Man trenger heller ikke mer enn en teskje honning når den er flytende, for den kan fordeles utover.

 

TS nevner Havrefras og Crusli med nøtter (jeg regner med at det er crusli 4 nøtter). Disse inneholder 11g og 21g sukker per 100g resp.

 

Havregryn inneholder 0g sukker per 100g. Nå har jeg vært på kjøkkenet og målt, og jeg trenger ca 3 gram oboy til 30 gram havregryn. Dette gir et sukkerinnhold på 8 gram per 100g. Altså langt under halvparten av crusli med nøtter - før noe er puttet oppi den!

 

Havregryn er også mye billigere.

Mitt tips er å bruke soya sjokodrikk, skikkelig god sjokoladesmak, og kanskje spe den ut med vanlig melk for at den skal vare lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...