Gå til innhold

Hjelp til valg av NAS


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en vanlig stasjonær PC med Windows som en slags "server" for lagring av data og lokal streaming, men kunne tenke meg å gå over til noe mer sikrere og raskere, med mer muligheter for ekstern tilkobling og nedlasting osv. (og ikke minst mindre enn en stasjonær PC).

 

Jeg har derfor begynt å titte litt på NAS servere, men har liten erfaring med dette fra før av og kunne derfor trengt litt input til valget. Jeg har greit budsjett, men vil ikke gå for overkill som jeg noen ganger har en tendens til.

 

Jeg har i dag 5x2TB disker (bruker ca. halvparten av denne plassen) som jeg vil flytte over i en eventuell NAS server, med kanskje en ekstra disk siden jeg regner med noe ekstra vil gå med i et RAID setup. Jeg har på disse lagret alt fra bilder til musikk, serier, filmer, programmer og dokumenter.

 

Det viktigste for meg er at serveren er enkelt å administrere, at jeg kan streame film og musikk lokalt og at jeg kan få (kryptert) tilgang til serveren og inholdet utenfor det loakle nettet (dokumenter/bilder o.l.). Jeg kunne også tenke meg å kunne ha mulighet for flere brukerkontoer med dedikert plass for familie til å laste opp bilder osv.

 

Av det jeg har sett på til nå er det Asustor, Synology og QNAP som ser ut til å ha de beste alternativene, men kanskje dere har noen forslag og erfaringer å dele som kan hjelpe meg på veien? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vurderte QNAP og Synology men valgte Synology 1813+ på grunn av DSM (operativsystemet til Synology). Kjempefornøyd, svært stillegående og har fått plass i stereobenken sammen med vinylspilleren...

 

 

Ser Synology har kommet med en som heter DS1815+. Den ser lovende ut. Regner med dette er en nyere versjon av DS1813+. Hvordan er den å sette opp? Kan man "stappe inn" disker som allerede har data, eller må de være tomme når man først skal sette den opp første gang?

 

Hvordan er det forresten når det slippes ny versjoner av operativsystemet? Vil det oppgraderes automatisk?

Lenke til kommentar

 

Vurderte QNAP og Synology men valgte Synology 1813+ på grunn av DSM (operativsystemet til Synology). Kjempefornøyd, svært stillegående og har fått plass i stereobenken sammen med vinylspilleren...

 

 

Ser Synology har kommet med en som heter DS1815+. Den ser lovende ut. Regner med dette er en nyere versjon av DS1813+. Hvordan er den å sette opp? Kan man "stappe inn" disker som allerede har data, eller må de være tomme når man først skal sette den opp første gang?

 

Hvordan er det forresten når det slippes ny versjoner av operativsystemet? Vil det oppgraderes automatisk?

 

Diskene må være tomme når man bygger raid systemet første gang. Oppdateringer av operativsystemet varsles og du kan la de installeres automatisk. Anbefaler at du kjører live demonstrasjon her : https://www.synology.com/en-global/dsm/5.1/live_demo

Lenke til kommentar

Jeg ville titta på å bygge en whitebox og legge inn FreeNas. Har selv et Synology NAS, men HW er begrenset så sliter med f.eks streaming av HD film.

Da er det noe alvorlig feil hos deg. Har null problem med å streame HD material fra mine Netgear bokser og de er endog tregere enn Synologyene som er på markedete nå.

 

Freenas er for spesielt interesserte med langt over snittet interesse for softwaretukling,

Lenke til kommentar

 

Freenas er for spesielt interesserte med langt over snittet interesse for softwaretukling,

Spesielt interesserte for softwaretukling?

Ikke helt enig i den påstanden.

 

Wait what? Hvor kommer software utvikling inn i bildet? Fungerer på samme måte -> webgui med "Klikk her for å installere plugin" Det vil automatisk være litt dyrere fordi du må kjøpe eget HW, men imo får du mer for pengene.

 

Til OP:

F.eks https://prisguiden.no/produkt/hp-proliant-microserver-gen8-g1610t-179458#anchor-prices (eller en dyrere versjon med mer minne og bedre prosessor)

 

Bare plass til 4 disker internt, men 4stk 4TB disker eller noe sånt burde holde i massevis.

Endret av fjs
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ville titta på å bygge en whitebox og legge inn FreeNas. Har selv et Synology NAS, men HW er begrenset så sliter med f.eks streaming av HD film.

Da er det noe alvorlig feil hos deg. Har null problem med å streame HD material fra mine Netgear bokser og de er endog tregere enn Synologyene som er på markedete nå.

 

Freenas er for spesielt interesserte med langt over snittet interesse for softwaretukling,

Hvor i all verden er parallellen mellom freeNAS og softwareutviklig?

 

Det er da bare et operativsystem på linje med de som NAS leveres med, den største forskjellen er at det er basert på freeBSD fremfor en variant av linux samt at det har støtte for flere avanserte funksjoner.

 

Fortrinn freeNAS har over en boks med produsent sitt eget OS er blant annet det at du har fritt valg innen hardware og du kan f.eks. slenge inn en CPU med litt mer kraft å kjøre plex på boksen uten å slite med flaskehalser en generisk NAS boks har, du er også ganske safe mht fremtidige oppdateringer da det er et open source prosjekt så uansett hva som skjer er kildekoden åpent ute på nett slik at videre oppdatering og patching vil skje i motsetning til mange produsenter sine småsære løsninger hvor deler av kildekode er propietært og betraktelig vanskeligere for en tredjepart å oppdatere om man nå f.eks. skal si at synology gikk konkurs.

Lenke til kommentar

@weebi og fjs

 

Anbefaler dere å ta en tur til optikeren etter nyttår. Øya deres er tydeligvis ikke som de var.

 

Jeg skreiv tukling, ikke utvikling.

 

Jeg med tusenvis av andre har testet freenas og funnet det for ustabilt å bruke.

Jeg sier ikke at det er ubrukelig, men det drepte alle familiebildene/videoene mine 3 ganger før jeg ga opp dritten og kjøpte et standardnas.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

@weebi og fjs

 

Anbefaler dere å ta en tur til optikeren etter nyttår. Øya deres er tydeligvis ikke som de var.

 

Jeg skreiv tukling, ikke utvikling.

 

Jeg med tusenvis av andre har testet freenas og funnet det for ustabilt å bruke.

Jeg sier ikke at det er ubrukelig, men det drepte alle familiebildene/videoene mine 3 ganger før jeg ga opp dritten og kjøpte et standardnas.

Sry my bad, alt går skal gå så fort veitu så leser de første 70% av ordene så "gjetter" jeg meg frem til resten ^^

Lenke til kommentar

Brukerfeil og ikke akkurat filsystemets feil eller freenas sin feil.

Om en kjører nas og kjører raid5 eller 6 må en jo alltid ha backup av innholdet lagret et annet sted.

 

Dette gjelder uansett hva slags system din nas kjører på.

 

Att ikke all hardware støttes i enkelte open source nas varianter må en ta høyde for og sjekke før en setter i gang.

Lenke til kommentar

Mange som ikke leser manualen og som benytter FreeNAS + ZFS uten ECC RAM på systemet sitt... åsså opplever dem fubar volume etter en tid. Ikke FreeNAS sin skyld. Det er pebkac. :)

 

Har forøvrig kjørt FreeNAS på to systemer siden 2012 og er imponert over stabiliteten uten at jeg verken trenger utvikle eller tukle med softwaren..

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Har hatt en QNAP 239 som har surret og gått siden 2009 med to disker som speiles.

Har hatt to disker som har avgått med døden i den, har bytta dem sømløst uten tap av data.

Har også brukt denne til NFS storage server for en ESXi server siden 2011 uten problemer.

 

Freenas fungerer utmerket, men man må ha ECC minne i hardware oppsettet for å unngå problemer som vidarkri nevner. Det kan gå bra lenge uten ECC, men man lever farlig, særlig om man bruker den som storage for en virtualiseringsserver.

 

For typiske hjemmeservere som brukes til nedlasting av nzb og torrent nedlasting av video med tilhørende streaming til klienter, ville jeg definitivt bygget en server som dekker behover for både storage og mediatjenestene.

 

Men, da må man ha over snittet kunnskaper eller interesse for å google seg fram til det man trenger.

 

Skulle jeg bygget nå hadde jeg gått for en headless linux server med snapraid og docker containers for de ulike tjenestene for nedlasting og streaming.

 

De som er interesserte kan ta en titt på denne bloggen. (ikke min :-)

Endret av pipati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...