Gå til innhold

[Løst] Ubuntu kollapset - Må hente ut bilder :(


Huffe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Da jeg installerte Ubuntu tidligere i år tror jeg at jeg har gjort en feil ifm størrelse på noen partisjoner som jeg antar er blitt fulle slik at det ikke gikk an å boote. Jeg orket ikke å sette meg inn i å endre dette så jeg tenkte å installere Ubuntu på nytt.

 

Men først trenger jeg å hente ut bilder fra disken.

 

Jeg trodde dette skulle gå greit ved å bruke Ubuntu fra USB før jeg installerte det for å hive over filene til ekstern lagring. Men jeg får altså ikke tilgang til bildene. Derimot er det andre filer og slikt som ligger tilgjengelig.

 

Er det noen som vet hva som er årsaken og har en løsning på dette?

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Da jeg installerte Ubuntu tidligere i år tror jeg at jeg har gjort en feil ifm størrelse på noen partisjoner som jeg antar er blitt fulle slik at det ikke gikk an å boote. Jeg orket ikke å sette meg inn i å endre dette så jeg tenkte å installere Ubuntu på nytt.

 

Men først trenger jeg å hente ut bilder fra disken.

 

Jeg trodde dette skulle gå greit ved å bruke Ubuntu fra USB før jeg installerte det for å hive over filene til ekstern lagring. Men jeg får altså ikke tilgang til bildene. Derimot er det andre filer og slikt som ligger tilgjengelig.

 

Er det noen som vet hva som er årsaken og har en løsning på dette?

 

Takk for hjelpen.

 

Bare boot opp i en LiveCD med Ubuntu eller annen Linux så kan du mounte partisjonene dine slik du vil, koble til en USB-disk og kopiere over filene dine.

 

Kjør lsblk for å se partisjonsoppsettet og bruk mount kommandoen for å mounte.

Lenke til kommentar

Det første er greit, men siste avsnittet forstod jeg ikke. Jeg søkte opp lsblk men fikk ikke opp noen alternativer å kjøre.

 

Når jeg prøver å åpne bildene og kopiere over på annen usb så får jeg "permission denied". Forrige installasjon hadde passordbeskyttet skrivebord når jeg slo på PCen. Er det dette som er årsaken?

Lenke til kommentar

Jeg har både markert dem, høyreklikket og valgt kopier, samt dratt dem over. Det går heller ikke ann å åpne blidene, altså dobbeltklikke.

Det kommer feilmelding om at jeg ikke har adgang til bildene.

 

Det rare er at andre dokumenter kan jeg gjøre hva jeg vil med (PDF og andre tekstfiler)

Lenke til kommentar

Jeg har både markert dem, høyreklikket og valgt kopier, samt dratt dem over. Det går heller ikke ann å åpne blidene, altså dobbeltklikke.

Det kommer feilmelding om at jeg ikke har adgang til bildene.

 

Det rare er at andre dokumenter kan jeg gjøre hva jeg vil med (PDF og andre tekstfiler)

 

åpne terminalen og kopier dem over som root (bruk sudo)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd samtlige forslag, men kommer ingen vei fordi jeg ikke har root-tilgang :(

 

 

Hvis du er bootet opp med et skrivebordsmiljø så åpne terminalen (eller trykk alt+f2) og skriv "gksu nautilus". Da skal du få opp en filbehandler (nautilus) med root-tilgang. gksu kan ses på som en grafisk variant av terminalens sudo knyttet opp mot skrivebordsmiljøet Gnome :)

 

nautilus gikk ikke an å installere, men jeg kjører liveCD.

 

Jeg får forsøke meg på å ta ut av HDDen og koble til den stasjonære PCen...selv om Samsung har gjort det rimelig komplisert å få åpnet lokket til laptopen...

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd samtlige forslag, men kommer ingen vei fordi jeg ikke har root-tilgang :(

 

 

 

Hvis du er bootet opp med et skrivebordsmiljø så åpne terminalen (eller trykk alt+f2) og skriv "gksu nautilus". Da skal du få opp en filbehandler (nautilus) med root-tilgang. gksu kan ses på som en grafisk variant av terminalens sudo knyttet opp mot skrivebordsmiljøet Gnome :)

nautilus gikk ikke an å installere, men jeg kjører liveCD.

 

Jeg får forsøke meg på å ta ut av HDDen og koble til den stasjonære PCen...selv om Samsung har gjort det rimelig komplisert å få åpnet lokket til laptopen...

Booter du opp i en LiveCD har du selvsagt root-tilgang...

Lenke til kommentar

Beklager sene svar, men det er travle dager naa i romjulen.

 

Jeg har root tilgang generelt ja naar jeg kjoerer liveCD, men det er tilgang til gammel installasjon jeg ikke har root paa vistnok.

 

Vises i foerste vedlagte bilde.

Jeg har ogsaa lagt ved bilder av feilmelding jeg faar opp samt info om bildefilen som viser at jeg ikke har root tilgang.

 

 

 

 

 

post-359410-0-12176400-1419711309_thumb.png

post-359410-0-88233700-1419711320_thumb.png

post-359410-0-33658500-1419711358_thumb.png

Lenke til kommentar

Hvis du gjør som jeg sa lenger opp vil du få opp en filbehandler med root-tilgang og du vil kunne hente ut bildene dine uten problemer :)

 

Jeg har gjort det men nautilus kan visst ikke brukes eller installeres med live cd

 

Jeg skal fors;ke aa ta ut hdd, men samsung har visst gjort lokket til hdd idiotsikkert aa aapne :hm:

 

post-359410-0-07684300-1419779123_thumb.png

Endret av Huffe
Lenke til kommentar

ubuntu@ubuntu:~$ sudo nautilus

(nautilus:5248): Gtk-WARNING **: Failed to register client: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.ServiceUnknown: The name org.gnome.SessionManager was not provided by any .service files
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

fffffffff**n

 

Jeg er hvertfall takknemlig for engasjementet deres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...