Gå til innhold

[Løst] Er det vits å overklokke?


Olez

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp fra 3.2Ghz til 4.2Ghz på min Intel Pentium g3258, fikk en økning fra stabilt 45fps til stabilt 65fps, gtx 760 GPU.

Man kan ikke forvente 40-50 fps mer, men er CPU en bottleneck (som hos meg) eller man mangler noen fps til stabilt 120 eller 144fps så vil jeg anbefale det. Egentlig anbefaler jeg det uansett, gratis oppgradering hvis noe skjer :p

Endret av Winnetou2012
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokket fra 3.4Ghz til 4.75Ghz, Også klokket jeg ``cache/uncore`` fra 3Ghz til 4.5Ghz, Totalt en 45% increase i Cinebench ihvertfall!

 

Alltid klokk, om du blir dreven kan du bruke flere tusen på kun kjølingen :p

Får du noe utbytte av å overclock cache?

ble nevnt i tråden her at det ikke hjalp stort..

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide-with-statistics#post_20437604

Se "Ring Bus Doesn't Matter [Evidence]"

Prøvde meg på 1.22V 100x45 i går, gikk fint gjennom 20 min med AIDA64, men trengs det lengre tid? Leser flere steder at AIDA64 pusher mer enn man noensinne vil oppleve (PCn brukes nesten bare til gaming).

Tenkte prøve pushe spenningen lengre ned i dag :) er også 6 ºC diff mellom varmeste(73 ºC) og kaldeste cpu core, normalt?

Takker for help så langt! :)

Lenke til kommentar

Du tjener lite på å overklokke cache/uncore, men bortkastet er det ikke.

 

20 min stresstest er ikke nok. 2 timer Battlefield 4 spilling på en 64player server eller 2 timer med Asus Realbench er det minste du bør gjøre. Eventuellt la den stå mens du sover om natta. Du kan laste ned Asus Realbench her.

 

Ja det er normalt at CPU kjernene har ulik temp. Sørg for at du holder deg under 80 grader max iallefall.

Lenke til kommentar

Syntes det ble litt varmt med 1.225 V og 4.5 Ghz så har bestilt ny kjølepasta og cleangreier, får se om jeg prøver meg igjen på 4.5 når jeg får bytta ut kjølepasta og forhåpentligvis får lavere temps!

 

Enn så lenge ble kjører jeg 4.4 Ghz på 1.200 V(Prøvde 1.190 men ble bsod i BF4), satt Realbench i stresstest på 16gb minne og 4 timer og den kom seg fint igjennom, max temp 77 ºC på ene kjernen.

 

Er det akseptabelt?

Lenke til kommentar

Jaaa...det går jo an det, men du ligger helt på grensen. Klart at BF4 vil ikke varme CPU like mye som Realbench igjen gjør. Hvis du får noen få grader lavere med ny kjølepasta så kan jo 4.4 Ghz være din 24/7 setting, men du får jo se da. Skjønner godt at du vil ha 4.5 Ghz, men man merker ikke forskjell på 100 Mhz da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...