Gå til innhold

[Løst] Er det vits å overklokke?


Olez

Anbefalte innlegg

Hei!


Lurer på om jeg skal prøve å overklokke for første gang, men det kommer an på hvor mye forskjell det utgjør (føler ikke 2-3 fps mer er verdt bryet).

Har også bygd riggen min for å være stille.


Spillene som det går i er: CS-GO, WoW, Dragon Age og Hardline når det kommer neste år. Det går som regel i 1080p på 144hz skjermenen, men også 4k på TVn innimellom. Har ikke prøvd Dragon age i 4K enda, men tipper det blir ganske tungt da det ikke er supersmoothe på ultra akkurat..


Riggen er som følger:



Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II

Asus Z97-PRO WiFi AC

Intel Core i5 4690K

Crucial MX100 SSD 512GB

Corsair HX750I

Kingston HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB CL10 (2x8GB)

Corsair Carbide 330R

Noctua NH-U12S

Samsung SH-224DB



Er CPU flaskehals her? eller burde jeg hatt et skjermkort til for å få noe mer trøkk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En OK klokket 4690K bør gi rundt 10 FPS ekstra i BF ift stock.

Det var svært konservativt. Har opplevd 40-50 fps mer ganske lett.

 

 

Opptil 40-50 fps mer bare på cpu-klokking? Hva for gpu har du da? Innstillinger?

 

Da jeg overklokket Sandy Bridge med 7970 ble det null økning i fps for eksempel, i enkelte spill.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

 

En OK klokket 4690K bør gi rundt 10 FPS ekstra i BF ift stock.

Det var svært konservativt. Har opplevd 40-50 fps mer ganske lett.

 

 

Nå er jo 4690k ganske høyt klokket på stock da, altså 3,9ghz turbo. 4690k overklokker jo ikkje noe mere enn andre haswell. Altså man kan forvente 4500-4800mhz max 24/7 overklokk. Det er greitt å tro på :xmas: , men man trenger jo ikkje å ta helt av da...

 

Minimumfps kan fort komme en god del høyere i veldig cpukrevende spill som FC4 og BF4 (MP).

 

Jeg har også merket ekstreme forskjeller mellom stock haswell vs høyt overklokket cpu (4800mhz) + høyt overklokket minne i Battlefield 3. Stock var 63fps (på toppen av hotellet på "sharki") VS overklokket så bikket jeg 100fps. Dette er dog den MEST krevende plassen for cpu i BF3 multiplayer :green:

 

Hadde vært kult om andre kunne gjøre slike tester å legge ut her på forumet.

 

Her er en test da jeg testet 1333mzh minne VS 2666mhz minne i Bf3 på Sharki brettet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514887&p=20783473

 

Finner ikkje igjen bildet med alt på stock, men da er altså fps på 63fps på eksakt samme plassen.

------

 

For å svare på topic:

Ja det er ALLTID vits i å overklokke :cool:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er CPU flaskehals her? eller burde jeg hatt et skjermkort til for å få noe mer trøkk.

 

Ikke med ett 970 kort. Mulig minimum fps vil øke nok til at du vil merke litt forskjell om du overklokker din CPU til ca ~4.2 GHz. Eller gå for et rundt tall som 4.0 Ghz bare på så lav volt den er stabil på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble en smule utsatt men fikk endelig brukt søndagen til noe nyttig, altså overklokking :)

 

Ga meg på på 102 Mhz x 44 (4.5Ghz) med en spenning på 1.249 V. Etter 10 min med Aida64 var peak temp ca. 82 ºC for alle kjerner.

 

Har lest at 1.25 V bør være max på luft, og at 82 ºC kanskje er for høyt? et firestrike run ga max 76 ºC.

 

Synes ikke dette utgjorde mye forskjell i firestrike-score fra stock hvertfall (200 mer), Med stock ga Aida64 max 68 ºC for alle kjerner).

Gjør jeg noe galt eller er prosessoren ikkesåbra? eventuelt har jeg gjort noe fuckup med kjølingen?

 

Testet firestrike hos en kompis (stock AMD Phenom II X6 1100T, 212 EVO) der han makset på 36ºC...

Lenke til kommentar

Ble en smule utsatt men fikk endelig brukt søndagen til noe nyttig, altså overklokking :)

 

Ga meg på på 102 Mhz x 44 (4.5Ghz) med en spenning på 1.249 V. Etter 10 min med Aida64 var peak temp ca. 82 ºC for alle kjerner.

 

Har lest at 1.25 V bør være max på luft, og at 82 ºC kanskje er for høyt? et firestrike run ga max 76 ºC.

 

Synes ikke dette utgjorde mye forskjell i firestrike-score fra stock hvertfall (200 mer), Med stock ga Aida64 max 68 ºC for alle kjerner).

Gjør jeg noe galt eller er prosessoren ikkesåbra? eventuelt har jeg gjort noe fuckup med kjølingen?

 

Testet firestrike hos en kompis (stock AMD Phenom II X6 1100T, 212 EVO) der han makset på 36ºC...

 

Det er vel litt forskjell mellom cpu arkitektur og kjøleløsning i forhold til den temperaturen du vil oppnå.

Men ja, de temperaturene på over 80C er ikke sunt for den cpu'en. Her må du enten kjøpe en bedre kjøleløsning eller klokke ned.

 

Intel ekspertene vil sikkert kunne fortelle deg hva som er grei temperatur , men det er også viktig å huske hvilket bruksmønster du har, bruker du ofte cpu'en mye og belaster den opp mot maks så vil du utvilbart ha behov for å kunne kjøle den ekstra godt for å unngå de høye temperaturene.

 

Min Amd FX 8350 blir fort varm når den er overklokket på 4.5 (Maks 4.9/5 på luft) og når derfor opp mot 70C-80C i prime95 (som er ekstremt belastende for cpu'ene) , klokker jeg ned og får justert på Vcore til anstendige 1.36ish så synker temperaturen fort med opp til 20C i samme program og viser dermed at dette er ideel overklokk for meg på luft (og ja, den blir i perioder belastet mye).

Lenke til kommentar

Ble en smule utsatt men fikk endelig brukt søndagen til noe nyttig, altså overklokking :)

 

Ga meg på på 102 Mhz x 44 (4.5Ghz) med en spenning på 1.249 V. Etter 10 min med Aida64 var peak temp ca. 82 ºC for alle kjerner.

 

Har lest at 1.25 V bør være max på luft, og at 82 ºC kanskje er for høyt? et firestrike run ga max 76 ºC.

 

Synes ikke dette utgjorde mye forskjell i firestrike-score fra stock hvertfall (200 mer), Med stock ga Aida64 max 68 ºC for alle kjerner).

Gjør jeg noe galt eller er prosessoren ikkesåbra? eventuelt har jeg gjort noe fuckup med kjølingen?

 

Testet firestrike hos en kompis (stock AMD Phenom II X6 1100T, 212 EVO) der han makset på 36ºC...

 

Det ble litt varmt det der. Prøv heller 100 x 44. Sikt etter 75 grader som max. 10 min testing er ingenting. 2 timer bør du klare/gjøre.

Lenke til kommentar

Blir ikke klok på CPUen min...

 

Hadde en mistanke om at kanskje det var litt dårlig installering av cpu vifte(påføring av kjølepasta).

Jeg fjernet den gamle og tok på ny, for å så prøve ny stress test med 0 overklokk.

 

Riktig nok gikk jeg ned 4 ºC på alle kjerner etter like lang testtid som tidligere (15min) og makset på 65 ºC.

 

Prøvde deretter med samme overklokk som tidligere 102x44 og tror du ikke jeg fikk enda høyere temperaturer enn før! HWmonitor(som kanskje overmåler litt?) hadde den ene kjernen oppe på 90 ºC ved et tidspunkt.. Kjørte også like lenge nå. Romtempen var heller ikke høyere enn på søndag :)

 

Prøvde også 100x44 og endte opp med maks på rett over 80 ºC.

 

Firestrike scorer jo minimalt høyere med disse overklokkingene, så ser ut til at jeg dropper det :closedeyes:

Å klokke opp skjermkortet ga derimot 800 mer score

 

Visste ikke at jeg skulle bli så opptatt av 3DMark... skulle kanskje kjøpt en i7-4790K :hmm:

Lenke til kommentar

Olez : Du trenger med andre ord en langt bedre kjøleløsning.

Får kabinettet ditt rikelig med frisk luft og sirkulerer den optimalt?

Av det jeg leste om NH-U12S skal vel den holde mål?

 

Kan kjøre litt tester med åpent kabinett, burde vel gi svar på sirkuleringen..

 

Kjøpte inn deler for at det skulle være musestille, gikk ikke helt for rå kjøling akkurat :o

Lenke til kommentar

Mye volt satt du?

 

Prøv 100 x 42 for 4200 MHz @ 1.15v eller noe sånt.

satt 1.2 og prøvde 100 x 46 først, var visstnok noe man gjorde for å skille klinten fra hveten.

Gikk rett vest så endte opp på 102x44 med 1.25. (som sagt første gang jeg prøver det her)

 

Har nå kommet hjem og kjører AIDA64 atm, max temp så langt er 50ºC med stock clock

Kan ta den Bachelorgraden min i Elkraft og hive ut ruta tenker jeg.. CPU vifta var originalt montert så den stod å blåste luft på kjøleribba, har jo selvsagt oversett dette som den idioten jeg er :)

 

Kommer tilbake med temps på 100x45 senere :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke bruk 102 Mhz baseclock, ha den på 100. For det andre så burde du sette vcore manuellt og ikke ha den på auto. Ikke sikkert du trenger så mye som 1.288v ved 4500 Mhz. Er du i tvil, så finnes det sikkert overklokkings guider for akkurat ditt hovedkort og CPU på nettet, sånn at du får stilt inn ting enda bedre.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...