Gå til innhold

Videoredigering: er minnet flaskehalsen?


Tokolosh81

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en ASUS i5 2,5Ghz 64bit bærbar PC med SSD harddisk og 4GB ram. Jeg forsøker meg på videoredigering for første gang, og merker det går ganske sakte. PCen er tre år gammel, så jeg ønsker helst ikke å bruke for mye penger på den, men er det sannsynlig at redigeringen vil gå mye kjappere med mer minne? (At det er verdt ekstrautgiften?)

 

16gb ekstra kanskje? Håper på tips, hilsen n00b.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoredigering kan være litt avhengig av programvaren som er skrevet for å dra nytte av det du har i pcen , men hovedsakelig :

 

*Økt hastighet på Cpu gir avkastning i litt bedre ytelse , om du fortsatt har standard hastighet på cpu'en kan du jo investere i en bedre kjøler til ca 500kr og overklokke cpu'en for å kanskje få opp til +25% ytelse.

 

*Raskt minne med lave timings gir også utslag , Det optimale når det gjelder pris ytelse er vell 4x4GB DDR3 1866Mhz brikker

 

*Om programmet kan ta nytte av skjermkortet vil dette også spille inn , lurt å sjekke om det kan aktiveres i programmet eller om det støttes out of the box. Kan være en oppgradering her vil gi deg svært god ytelseøkning.

Lenke til kommentar

Videoredigering kan være litt avhengig av programvaren som er skrevet for å dra nytte av det du har i pcen , men hovedsakelig :

 

*Økt hastighet på Cpu gir avkastning i litt bedre ytelse , om du fortsatt har standard hastighet på cpu'en kan du jo investere i en bedre kjøler til ca 500kr og overklokke cpu'en for å kanskje få opp til +25% ytelse.

 

*Raskt minne med lave timings gir også utslag , Det optimale når det gjelder pris ytelse er vell 4x4GB DDR3 1866Mhz brikker

 

*Om programmet kan ta nytte av skjermkortet vil dette også spille inn , lurt å sjekke om det kan aktiveres i programmet eller om det støttes out of the box. Kan være en oppgradering her vil gi deg svært god ytelseøkning.

 

 

Jeg har ikke tenkt å satse på seriøs videoredigering, men skal redigere noen timer med video etter sommerferien. Er PCen min virkelig så ille? Jeg har kikket på PCer som selges i dag, er fortsatt svært mange pcer som fortsatt selges med i5 og 4 eller 8GB minne..

 

Jeg vurderer å bare sette inn meir minne, siden det krever minst innsats, men skal vurdere CPU overklokking. Mener å huske at minnet kreves mest i selve redigeringen, og CPU for "ferdigstillingen" av filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...