Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av brukt BMW X3


CaZpeR

Anbefalte innlegg

tenkte bare å forhøre meg med forumet om et bilkjøp jeg vurderer.

Har en eldre Passat stv. Som bil nr. 2. Har en elbil som bil nr 1 som blir brukt mest. Bil nr. Brukes til og fra barnehage og hyttetur på ca. 60mil per gang.

 

Har lenge vært på leting etter en bil hvor jeg kan sitte høyt og har bedre belysning. Dette fordi store deler av veien til hytta er helt mørklagt og har de siste årene rett og slett kjent på ubehaget ved å kjøre denne veien når det er mørkt med passaten.

 

Nå har passaten passert 283000km og motor har begynt å fuske. Derfor føler jeg mer for å gå til innkjøp av en nyere bil, med bedre lys og hvor jeg kan sitte høyere. I tillegg har økonomien min endret seg siden jeg kjøpte passaten og har derfor muligheten til å legge litt mer penger i potten denne gangen.

 

Har kikket og ringt rundt på mange biler. Har falt litt for tre bilsorter som er innenfor mitt budsjett. Volvo xc70, honda crv og bmw x3.

 

Har funnet en spesiell bil av sistnevnte som har gått ca. 200000km, er helt strøken og en utstyrspakke som overgår alle de andre bilene jeg har sett på.

 

Den selges fra en forhandler på andre siden av landet og det er derfor ikke mulig for meg å få dratt å sett på bilen og hente den. Det passer rett og slett ikke inn i tidsskjemaet mitt. Men magefølelsen min sier at dette er mye bil for pengene. Har lest en del bruktbiltester på akkurat denne modellen og motorutgaven og den får mye skryt for veldig få feil. Har også sjekket med Dekra sin oversikt og den får veldig gode omtaler der og.

 

Denne er ikke lagt ut riktig enda, og selger sier den kommer til å gå med en gang det skjer (forstår salgstriks, men tror det er tilfellet i denne situasjonen). Forhandleren er en ren bmw forhandler og de har gått over bilen og nylig eu godkjent den og skiftet ut alle bremser på bilen (dette er det eneste som bla.a. Broom sin bruktbilguide tar frem som noe som blir slitt).

 

Magefølelsen min sier at jeg skal kline til, kjøpe den usett/uprøvd og bestille biltransport for å få den sendt til meg. Hodet mitt og fornuften holder dette litt tilbake.

 

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU-godkjenning sier ikke nødvendigvis veldig mye om bilens tilstand. Jeg ville hvertfall fått forhandler til å ta en komplett bruktbiltest hos NAF. Den er ganske mye mer omfattende enn en EU-kontroll.

Kan selvfølgelig få til det. Ser jo også at verkstedet deres blir litt partisk i forhold til den gjennomgangen de har tatt på bilen.

Lenke til kommentar

Droppet å kjøpe usett og tar flyturen ned for å se og prøve. Så da får jeg ta vurderingen på mandag.

Noen med erfaringer på denne type bil og hvilken sjekkpunkter jeg bør være innom når jeg besiktiger den?

Har lest på noen bruktbilguider som sier at motoren er veldig stabil og med få vesentlige mangler, men at understell, fjæringer og bremser er noe som slites på bilen. Dette er derimot byttet nylig på bilen og det følger med dokumentasjon fra verksted på dette. I tillegg har bilen gjennomgått alle intervall-servicene og dette kan dokumenteres.



Lenke til kommentar

Du kan risikere å bruke mye på vedlikehold på en så gammel bil, så prisen er nok litt høyere enn det man betaler i første omgang. Har du litt mer detaljer på bilen? Motor? Modell?

Er klar over dette. Og er også noe jeg har hatt med den forrige bilen. Det er jo alltid gambling å kjøpe brukt bil som i tillegg har gått langt og er gammel. Men ser i statistikken at denne utpeker seg som en bil som holder seg veldig godt på denne kjørelengden og de feil og mangler som dukker opp er enkle å reparere.

 

Men over til bilen. Det er en 2005 modell BMW X3 2.0d. Gått 200.000km, nylig skiftet fjæring og bremser på verksted. Den har en 2.0 liters diesel-motor med manuell girkasse. Den har en M47-TU2D20-motor. Alle servicer fulgt på merkeverksted.

 

 

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

har du SÅ lyst på x3?

 

Har solgt MANGE BMW de siste årene og vil bare råde deg til å sette av penger. Greit at bilen sikkert er godt holdt osv, men du må begynne å forvente problemer når du kjøper en med denne km.stand. Ting vil måtte byttes ut.

 

Nå er det ikke motorproblemer BMW er mest kjent for, men bilen (chassi, karosseri, elektrikk, seter osv) har likevel rullet snart 10 år og 200.000km.

 

Med de erfaringene jeg / vi har opparbeidet oss, er dette en bil jeg aldri ville solgt fra egen butikk, men solgt billig til en oppkjøper.

Lenke til kommentar

Har funnet en spesiell bil av sistnevnte som har gått ca. 200000km, er helt strøken

OMG. Dette er det som er feil. Et helt sinnsykt misbrukt ord.

En del biler er knapt verdt det ordet når de går fabrikkny ut fra forhandler med lakk defekter osv.

Og 10 år gammel bil gått 200 tusen, strøken? Og BMW? Nei. Bare nei.

Lenke til kommentar

 

Har funnet en spesiell bil av sistnevnte som har gått ca. 200000km, er helt strøken

 

OMG. Dette er det som er feil. Et helt sinnsykt misbrukt ord.

En del biler er knapt verdt det ordet når de går fabrikkny ut fra forhandler med lakk defekter osv.

Og 10 år gammel bil gått 200 tusen, strøken? Og BMW? Nei. Bare nei.

 

 

Hvis ordet strøken er brukt av selger så har man gode rettigheter hvis noe er slitt eller ødelagt.

 

Strøken, som ny, rustfri, 100% teknisk stand, etc er ord man ikke vil bruke som selger av bruktbil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...