Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beslaglagte varer i tollen - har jeg rett på refusjon?


steini777

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte større parti Disney Frozen artikler fra Kina, som jeg skulle selge på min nettside. Varene ble stoppet i tollen, og et firma som representerer Disney Enterprises Inc i Norge sendte brev om "krav om destruksjon av varer" - ettersom varene var fake Disney og dermed ulovlig å omsette.

 

Jeg har to spørsmål angående dette:

 

1. Har jeg rett til å få refusjon av selgeren i Kina, med tanke på at varene har blitt solgt til meg ulovlig? (varene ble kjøpt gjennom DHGate så ordrebeløpet er ennå ikke overført til selger)

 

2. Har jeg rett å slippe å betale import og MVA-avgift fra DHL, ettersom jeg aldri mottar varene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at piratkopier er ulovlig å selge i Kina, om det er det så er det i alle fall ingen som handhever regelverket.

Selgaren i Kina har med stor sannsynligheit ikkje brutt kinesisk lov.

 

I Norge er det ikkje forbudt å kjøpe piratvarer, men det er ulovlig å selge piratvarer.

 

Du kan ikkje bli straffa for å kjøpe piratkopierte Disney-produkt til personleg bruk, men du kan bli straffa for å ha kjøpt piratkopierte produkt med den hensikt å selge dei vidare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

piratprodukter generelt slås ganske hardt ned på rundt i verden. I Italia blir turister stoppet på flyplassen og får STORE bøter for å ha kjøpt vesker, sko, klokker etc som åpenbart er piratvarer. Det er for å avskrekke folk fra å støtte piratindustrien som er drevet av tunge kriminelle. Det blir også beslaglagt og destruert. Og nei, du får ikke pengene tilbake, men kanskje du kan stoppe transaksjonen.

Lenke til kommentar

1. Har jeg rett til å få refusjon av selgeren i Kina, med tanke på at varene har blitt solgt til meg ulovlig? (varene ble kjøpt gjennom DHGate så ordrebeløpet er ennå ikke overført til selger)

 

2. Har jeg rett å slippe å betale import og MVA-avgift fra DHL, ettersom jeg aldri mottar varene?

 

1. Det må i såfall gå på om han har solgt deg noe som viste seg å ha en mangel eller ikke være som beskrevet, men da i henhold til kinesisk lov eller retningslinjene til DHGate, du kommer neppe noen vei mot en kinesisk selger på en kinesisk netthandelsplass med norske lover.

Jeg vil tro at dersom annonsen sier det er "replica" eller prisen burde fortalt deg at det neppe er originalvarer så har du en tynn sak.

Du kan jo likevel prøve deg - du kan jo med rette si at varene ikke er mottatt, så da blir det vel opp til policy hos selger/DHGate hvorvidt dette er nok til at du skal slippe å betale.

 

2. Interessant spørsmål, jeg ville tro du ikke skulle bli belastet MVA siden varene faktisk ikke har blitt importert men ble stoppet som en del av importprosessen. Derimot kan det komme krav om behandlingen som i dette tilfellet ikke førte til at varene ble sendt videre til deg.

 

 

Skjønte du ikke at de var falske?

 

Skal bare legge til at import av falske varer er tillatt så lenge det ikke er for videre omsetning. I og med at dette var et parti så er det nok her det stoppet opp for trådstarter. Hadde han kun tatt inn én eller to figurer kunne det likevel ha blitt en forlenget behandling da Tollvesenet kunne tenke seg å undersøke nærmere mot rettighetshaver etc. men til slutt skal du da ha krav på å motta varene - men kun altså dersom du kan sannsynliggjøre at varen(e) er til deg personlig og ikke for videre omsetning.

 

Edit: ser andre kom meg i forkjøpet her - må lære meg å skrive raskere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

piratprodukter generelt slås ganske hardt ned på rundt i verden. I Italia blir turister stoppet på flyplassen og får STORE bøter for å ha kjøpt vesker, sko, klokker etc som åpenbart er piratvarer. Det er for å avskrekke folk fra å støtte piratindustrien som er drevet av tunge kriminelle. Det blir også beslaglagt og destruert. Og nei, du får ikke pengene tilbake, men kanskje du kan stoppe transaksjonen.

 

Vel, vi er i Norge og forholder oss til, og diskuterer, norsk lovgivning som (ihvertfall foreløpig) er vesentlig annerledes enn Italia sin på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du sa pengene har ikke blitt overført enda. Da er det vel mulig å stoppe det i banken ellernoe.

 

Ikke blitt overført til selger, var det han skrev.

Men de er nok overført FRA trådstarter, og befinner seg 'escrow' hos DHGate.

Som jeg skrev over kan trådstarter fortelle DHGate at varene ikke er mottatt, men samtidig antar jeg varene er sendt rekommandert og/eller med tracking og da vil jeg tro DHGate kan gå inn og se at varene er beslaglagt av norske myndigheter (har aldri hendt meg, men jeg vil tro det vil komme fram av trackingen?).

DHGate vil vel kanskje da konkludere med at dette er utenfor selgers kontroll, og snarere noe kjøper burde ha undersøkt på forhånd, og at selger derfor vil motta pengene fra DHGate.

Men det blir mine spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at piratkopier er ulovlig å selge i Kina, om det er det så er det i alle fall ingen som handhever regelverket.

Piratkopier er ulovlige i Kina, og loven blir i alle fall av og til håndhevet.

 

http://www.theregister.co.uk/2014/01/24/china_piracy_crackdown_arrests/

 

 

 

steini777, har dere avtalt noe om hvilke lover/regler som skal gjelde?

Lenke til kommentar

 

Men de er nok overført FRA trådstarter, og befinner seg 'escrow' hos DHGate.

 

Stemmer!

 

 

 

steini777, har dere avtalt noe om hvilke lover/regler som skal gjelde?

 

Vi har ikke avtalt noe nei.

 

 

Jeg skal prøve å kontakte DHgate kundesupport og se hva dem mener :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

1) Spørsmålet her er om avtalen er ugyldig mellom dere. Dette er et spørsmål om tingen er mangelfull på grunn av tredjemanns immaterialrettigheter i tingen, se kjøpsloven § 41 første og fjerde ledd. Her må du se på hva avtalen mellom dere sier - mest sannsynlig sier denne at det er ditt problem, og i så tilfelle finnes det ingen mangel og dermed heller ikke noe grunnlag for å holde tilbake penger.

 

2) Etter mval. § 10-7 kan man kreve refundert mva. for en vare som ikke blir levert som avtalt dersom varen gjenutføres fra landet eller destrueres. Jeg er usikker på om denne gjelder for tilfeller der det er tollvesenet som av eget tiltak destruerer varen, men du kan spørre tollvesenet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2) Etter mval. § 10-7 kan man kreve refundert mva. for en vare som ikke blir levert som avtalt dersom varen gjenutføres fra landet eller destrueres. Jeg er usikker på om denne gjelder for tilfeller der det er tollvesenet som av eget tiltak destruerer varen, men du kan spørre tollvesenet.

 

Takk for denne, skal kontakte DHL i morgen. Tollvesenet mente jeg skulle få slippe å betale, men jeg måtte høre med DHL siden det var dem som styrte dette. :)

Endret av steini777
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...