Gå til innhold

Prøving av luftrom og forsvar


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal ikke Norge gjøre det samme?

 

Jeg lurer på hva de tjener på det.

 

Hva skulle Norge tjent på av å fly mot den russiske grensen? Gir det flere penger i statskassa? Gir det oss bedre skoler og sykehus?

 

Får Russland bedre skoler og sykehus av å fly mot norsk grense? Får Putin flere badebassenger fyllt med kaviar?

 

Jeg regner med Russland gjør dette for å observere hvor responsivt NATOs grense er. De vil vite hvor fritt de kan gjøre militære manøvrer. De vil teste styrken til NATO. Hvorfor det? De må jo være paranoide.

 

Når har Norge testet Sveriges styrke og responstid? Hva skulle vi tjent på å ha en mengde fly som provoserer rundt den svenske grensen? Vi vet at Sverige ikke (lenger) har interesse av å invadere Norge. Tror Russland at noe land i NATO ønsker å innvadere dem?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man leser stadig vekk at russiske fly setter kursen mot norsk grense og norske jagerfly går på vingene og skjærer dem av. Dette har foregått i flere tiår og er som "normalt" å regne for oss.

I perioder hyppigere enn andre.

 

men, hvorfor gjør ikke vi det samme tilbake? Er ikke dette såpass vanlig nå at det er nærmest å regne som en "vennlig gest"? Det er ikke nok trussel til at det meldes i media engang med mindre det er et nytt type fly eller noe slikt.

 

Hvorfor kan ikke vi bare sende 5 F16 mot russisk grense og se hva som skjer? Er det så veldig feil? Er ikke vi litt "bitch" hvis vi ikke svarer med samme mynt?

 

Jeg vil tro at Norge jevnlig sender fly nord av Kola-halvøya. Ikke for å "teste" beredskapen, men for å samle inn informasjon. Orion-flyenes rolle i fredstid er jo f.eks å drive etterretning og overvåking.

(Se: http://forsvaret.no/om-forsvaret/utstyrsfakta/luft/Sider/P-3-Orion.aspx)

DA-20 flyene er også plattformer som kan være egnet til dette formålet.

 

Skal også sies at ambisjonen til det norske forsvaret og det russiske har litt forskjellig utgangspunkt. For Norge er det å hevde suverenitet og forsvare landet. For Russland virker ambisjonen å være langt mer global.

 

Når man sender fly til andre lands havområder er det sjelden kun for å "teste" responsen (Selv om det selvsagt er en del av "spillet" som foregår). Som regel er det en hel del oppgaver som skal løses i løpet av en langtur. Innhenting av informasjon, trening på navigasjon, air-to-air refueling etc..

 

Ivar Rognmo sa det fint:

"At russerne flyr sørover langs norskekysten (utenfor 12-mils-grensa) burde ellers strengt tatt ikke overraske noen; vil de ut i atlanteren/sørover, så er det nesten den veien de må fly for ikke å krenke luftrommet til en drøss europeiske land."

Lenke til kommentar

Hvorfor vil de ut i atlanteren/sørover?

 

Vi har jo sett en nyhet om russiske fly som presser seg inn i svensk luftrom i øvelse for prøvebombing av sverige. Hvorfor gjør de det? Er sverige en trussel for russland?

 

Jeg tror det er den samme paranoiaen som gjorde soviet til et sykt diktatur som igjen forstyrrer tankegangen til russiske ledere.

 

Jeg lurer på om de får valuta for alle pengene som går til spille i dette spillet. Eller har de tenkt å kreve fortjeneste med den makt de har kjøpt?

Lenke til kommentar

Og det kan du selvsagt dokumentere? Jeg understreker at "på norsk territorie" i en slik sammenheng betyr innenfor 12-mils-grensa (nautiske mil; ca. 22km), ikke inne i norsk økonomisk sone.

Det har vært oppe i media en rekke ganger. Skjer flere ganger i året.

 

Sorry, jeg har misforstått. Det jeg sa stemmer ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har vært oppe i media en rekke ganger. Skjer flere ganger i året.

At vi sender opp norske jagere (lenge før de uidentifiserte flyene faktisk når grensa) for å identifisere/avskjære dem skjer en rekke ganger, faktisk bortimot 100, i løpet av året; at russerene svinger brått inn mot Bodø Hovedflystasjon i et simulert rakett/bombeangrep likeså, men jeg kan ikke huske å ha lest om et eneste tilfelle hvor de faktisk har vært inne i norsk territorialfarvann før de avbrøt "angrepet". Nåvel, det er ikke så vesentlig (for meg; for Forsvaret/Luftforsvaret og E-tjenesten er det sikkert det), så jeg gidder ikke diskutere det videre.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

 

 

Kanskje ikke med fly, men Marjata og etterkommeren er ingen konspirasjon.

 

Vi har dessuten også ettersom jeg vet 2 elektronisk krigføring og etterettningsfly som ser ut som noen privat jets, men hvor de flyr sine oppdrag vet jeg ikke noe om (og det er vel slik man vil ha det).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

Og det kan du selvsagt dokumentere? Jeg understreker at "på norsk territorie" i en slik sammenheng betyr innenfor 12-mils-grensa (nautiske mil; ca. 22km), ikke inne i norsk økonomisk sone.

Det har vært oppe i media en rekke ganger. Skjer flere ganger i året.
Skjer flere ganger i året at det er oppe i media, men likevel er det skralt med kilder som faktisk dokumenterer dette?
Lenke til kommentar

 

Vi har dessuten også ettersom jeg vet 2 elektronisk krigføring og etterettningsfly som ser ut som noen privat jets, men hvor de flyr sine oppdrag vet jeg ikke noe om (og det er vel slik man vil ha det).

da20falcon_forsvarettorbj%C3%B8rnkjosvol

 

De flyr alltid langt borte fra grensene til andre land (rundt Dovre som oftest), og lytter KUN på NRK. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

 

 

Kanskje ikke med fly, men Marjata og etterkommeren er ingen konspirasjon.

 

Vi har dessuten også ettersom jeg vet 2 elektronisk krigføring og etterettningsfly som ser ut som noen privat jets, men hvor de flyr sine oppdrag vet jeg ikke noe om (og det er vel slik man vil ha det).

 

 

At vi har utstyr til å gjør det (noe vi også faktisk har) betyr ikke nødvendigvis at vi gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

 

Kanskje ikke med fly, men Marjata og etterkommeren er ingen konspirasjon.

 

Vi har dessuten også ettersom jeg vet 2 elektronisk krigføring og etterettningsfly som ser ut som noen privat jets, men hvor de flyr sine oppdrag vet jeg ikke noe om (og det er vel slik man vil ha det).

At vi har utstyr til å gjør det (noe vi også faktisk har) betyr ikke nødvendigvis at vi gjør det.

Det er godt kjennt at Marjata stadig er ved russergrensa og sikkert også har vert over den flere ganger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

 

Kanskje ikke med fly, men Marjata og etterkommeren er ingen konspirasjon.

 

Vi har dessuten også ettersom jeg vet 2 elektronisk krigføring og etterettningsfly som ser ut som noen privat jets, men hvor de flyr sine oppdrag vet jeg ikke noe om (og det er vel slik man vil ha det).

At vi har utstyr til å gjør det (noe vi også faktisk har) betyr ikke nødvendigvis at vi gjør det.

Det er godt kjennt at Marjata stadig er ved russergrensa og sikkert også har vert over den flere ganger.

 

 

Siden dette er såpass godt kjent så har du sikkert flust i dokumentasjon på det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært oppe i media en rekke ganger. Skjer flere ganger i året.

 

Hvis det "skjer flere ganger i året", så har russerene nå 19 dager igjen av året på å gjøre det minst to ganger.

 

(Men) alle identifiseringene har skjedd i internasjonalt luftrom, hvor de russiske flyene har rett til å oppholde seg. Det har ikke forekommet noen krenkelse av norsk luftrom, understreker Stordal. (presse- og informasjonsoffiser Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter.)

 

 

http://www.an.no/__Russerne_har_ligget_i_et_flym_nster-5-4-1415.html

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Har det vært krenking av svensk luftrom? Har russiske ubåter vært i svensk farvann?

 

Er det fornuftig av russland å utføre øvelser av bombetokt mot svenske byer?

 

Tjener russland på denne adferden? Får de mer penger av det? Får de bedre samfunn?

 

Vi vet at Russland utmerket vel med viten og vilje kan finne på å skyte ned passasjerfly og drepe hundrevis av sivile dersom flyet skulle forville seg inn i russisk luftrom.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det har vært oppe i media en rekke ganger. Skjer flere ganger i året.

Hvis det "skjer flere ganger i året", så har russerene nå 19 dager igjen av året på å gjøre det minst to ganger.

(Men) alle identifiseringene har skjedd i internasjonalt luftrom, hvor de russiske flyene har rett til å oppholde seg. Det har ikke forekommet noen krenkelse av norsk luftrom, understreker Stordal. (presse- og informasjonsoffiser Brynjar Stordal ved Forsvarets operative hovedkvarter.)

http://www.an.no/__Russerne_har_ligget_i_et_flym_nster-5-4-1415.html

Jeg har åpenbart misforstått og gir meg på det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...