Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en VW golf 1,6L highline som har gått 190 000 km. Problemet med bilen er at den ikke har skiftet registerreim i hele sitt liv siden 2002. Den er nylig EU-godkjent og servicehefte medfølger. Jeg skal selv bytte reimen om jeg kjøper den, men spørsmålet er om det kan være for sent? Prisen er 35 000 kr. Vil dette være et dumt kjøp?

 

Takker på forhånd. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vet ingenting om bilen..

For sent å bytte reima er det først når den hopper over/ryker, og da er du på kostnaden av ny (brukt) motor i verste fall.

 

Jeg ville ikke kjørt den bilen lenger enn høyst nødvendig uten å bytte reim.

  • Liker 1
Skrevet

Du kommer til å merke det med en gang når det er for sent å bytte reim.

 

Hvordan ser serviceheftet ut ellers? For meg er det et dårlig tegn med tanke på vedlikehold at registerreim aldri har vært byttet.

Skrevet

Rart han sier at bilen er mye påkostet i forbindelse med kontrollen, men at regreim ikke er byttet er jo merkelig i seg selv. Ville jo anta at verkstedet ville ha sagt ifra om dette i årenes løp med servicer.

Skrevet

Det er vel en vesentlig stor forskjell på "anbefalte servicer fra produsent er fulgt" og "servicehefte medfølger". Heftet kan jo strengt tatt være tomt.

Skrevet

Hør med VW hvor langt de anbefaler før bytte. Jeg bytter ofte, men en kompis som hadde golf nevnte at VW hadde overaskende lang tid mello bytter.

 

Uansett så er registerreim slik at det går veldig bra helt til det går veldig dårlig. Alt etter om det er intereference motor eller ikke.

  • Liker 1
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Rart han sier at bilen er mye påkostet i forbindelse med kontrollen, men at regreim ikke er byttet er jo merkelig i seg selv.

EU-sjekker bryr seg ikke om registerremmen er byttet eller ikke. EU-sjekken er, i motsetning til hva mange tror, ikke noe kvalitetsstempel på bilens kvalitet eller vedlikehold, bare at bilen oppfyller minstekrav til sikkerhet.

 

Mener denne generasjon Golf har skiftintervall på 6 år / 90.000 km, så den bør byttes ASAP.

Skrevet

 

Rart han sier at bilen er mye påkostet i forbindelse med kontrollen, men at regreim ikke er byttet er jo merkelig i seg selv.

EU-sjekker bryr seg ikke om registerremmen er byttet eller ikke. EU-sjekken er, i motsetning til hva mange tror, ikke noe kvalitetsstempel på bilens kvalitet eller vedlikehold, bare at bilen oppfyller minstekrav til sikkerhet.

 

Mener denne generasjon Golf har skiftintervall på 6 år / 90.000 km, så den bør byttes ASAP.

 

Tenkte med i retning årlig service, om bilen har vært på dette, men som nomore sier, det er ikke sikkert det serviceheftet inneholder noe.

På min octavia som har samme motor som 1.9Golf mener jeg på reg reimen skal byttes på 110 og 220 osv.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Her er det snakk om en 1.6 bensin, 8V med TBI, som er en gammel konstruksjon, derfor gjetter jeg på at det er 6 år / 90.000 på denne. Det var det på min gamle Golf 3 med omtrent samme motor.

Skrevet

Her er det snakk om en 1.6 bensin, 8V med TBI, som er en gammel konstruksjon, derfor gjetter jeg på at det er 6 år / 90.000 på denne. Det var det på min gamle Golf 3 med omtrent samme motor.

 

Er du sikker? Selger oppgir effekten til å være 105hk, som også er den oppgitte effekten til 1,6 16v.

 

http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/volkswagen/golf-iv-1998/?section=good

 

1.4 16v and 1.6 16v engines have plastic timing belt pulleys which can shatter after about 40,000 miles, throwing off the belt, now failing regularly, though fortunately the belts are rarely flung off when this happens. (Led to advice from VAG to change timing belts and tensioners and pulleys at 4 years or 40k miles). Alarming number of water pump failures on 1.4s leading to timing belt failure as early as 4 years and 37,000 miles.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Svjv: 1.6 8V har 102-105 hk avhengig av modell, 1.6 16V har 115 hk.

Skrevet

Uansett, så lenge resten er i orden har ikke regreima noe å si. Den blir først ett problem når den ryker, og frem til da gjør den ingen skade.

Men som andre sier, kan det si noe om det generelle vedlikeholde på bilen. Men det er en bil kjørt 190.000km, så allverdens er det jo ikke å forvente.

  • Liker 1
Skrevet

Svjv: 1.6 8V har 102-105 hk avhengig av modell, 1.6 16V har 115 hk.

 

1,6 8V: 99/101hk

1,6 16V: 103hk

1,6 16V FSI: 115hk

 

Litt snodig at det er så marginal forskjell mellom 8V og 16V.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Googlet litt, og ser at du har rett.

 

Her er 1.6-motorene som ble brukt i Golf 4, med år fra-til:

1.6 8V/101 hk: 1997-2003
1.6 16V/105 hk: 2000-03
1.6 16V FSI/110 hk: 2002-03
Det ser ut til at FSI hadde 110 hk i Golf 4, mens den fikk 115 i Golf 5.
Man bør ha motorkoden for i finne hvilken motor det er i bilen. Uansett, det kan godt være at det er andre skiftintervaller på 16V enn på 8V, eller om den kanskje har registerkjede?
Skrevet

Jeg mener å huske at det var overraskende lange intervaller for reimskift på den A3en jeg hadde innom for et par år siden.

Det var en 1,6, 101hk mener jeg den var oppgitt å ha.

-99 modell.

Skrevet

1,6 16V har reim, og tilsynelatende kortere intervall enn 8V.

 

Som jeg siterte tidligere:

 

1.4 16v and 1.6 16v engines have plastic timing belt pulleys which can shatter after about 40,000 miles, throwing off the belt, now failing regularly, though fortunately the belts are rarely flung off when this happens. (Led to advice from VAG to change timing belts and tensioners and pulleys at 4 years or 40k miles). Alarming number of water pump failures on 1.4s leading to timing belt failure as early as 4 years and 37,000 miles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...