Gå til innhold

Hun her sladrer til morra di


Anbefalte innlegg

Hva er så din løsning? at menn først ser på hvem de forholder seg til før de i full emosjonell irritasjon (under nettspill f.eks) slenger med leppa?

Alle reagerer forskjellig ut fra kjønn, seksuell tilnærming, kulturell bakgrunn, funksjons tilstand, alder osv, så hva er da det neste? at vi kategoriserer gruppene i menn, kvinner, homoseksuelle, vestlige og ikke vestlige innvandrere (som er mer tempererte når det gjelder leppeslenging som omhandler familie), alder osv, så vi lettere kan uttrykke en "ikke fornærmende" utbrudd?

Jeg tror du skjønner at løsningen er å la være å slenge med leppa. Og, ja, jeg mener at når du er blant fremmede skal du ikke bruke samme grove humor/sjargong/ekle kommentarer som de som kanskje er greie i kompisgjengen. Og nei, jeg mener så klart ikke det overdrevne eksempelet ditt er rett, men du prøvde kanskje å vise et poeng.

 

Det du nevner, minner meg om hvordan folk forholder seg til vold mellom kvinner og menn. Er det mannen som utøver vold, slås det hardt ned på (som hør og bør), men er aggressoren kvinne, synes folk det er mindre "farlig" fordi hun er den svakere kjønn:

Sett den videoen før og den overrasker ikke. Fortidens diskriminering har en tendens til å bli litt overdreven. Ferguson-saken kan være et eksempel på det i forhold til diskrimering overfor afro-amerikanere tidligere uten at jeg tar noen stilling til om det som skjedde fra politiets side der var galt eller ikke.

 

Du bør vite at jeg som deg, vil veldig gjerne at det skal være forskjeller mellom kvinner og menn, det er derfor jeg er så forbaska glad i dem (fordi vi er forskjellige altså), men dagens antall voksende feminister gjør det ikke lett.

Du nevner at "de fleste oppegående feminister mener det er forskjeller", men de gjør dessverre ikke det, de godtar ikke disse forskjellene, og her snakker jeg fra erfaring da jeg har vært i flørt med ei et par år tilbake.

Da får du heller tolke henne som oppegående og så får jeg fortsatt ha mine erfaringer som er motsatt av dine.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror du skjønner at løsningen er å la være å slenge med leppa. Og, ja, jeg mener at når du er blant fremmede skal du ikke bruke samme grove humor/sjargong/ekle kommentarer som de som kanskje er greie i kompisgjengen. Og nei, jeg mener så klart ikke det overdrevne eksempelet ditt er rett, men du prøvde kanskje å vise et poeng.

 

 

hehe, men herre min hatt da, var ikke dette et av de første argumentene jeg skrev da?

Her, jeg kan klippe og lime det inn for deg:

 

 

Jo, for all del, man er fri for å ta ting så personlig som man ønsker, alt jeg prøver å fremme at dette er ikke en kvinne problem, dette er en ukultur i nett og spill forum, og spesielt hvis man spiller mot noen og evt taper grusomt (take your pick: https://www.youtube....ry=angry gamers).

 

Men selvfølgelig skal alt handle om "hvordan menn hater kvinner" og gamergate eller hva enn nå annet tullball det skulle være, som ikke burde ha fått rom i media.

 

Igjen, jeg har ingenting imot om slikt tas opp i media, så lenge det hele debatteres saklig og ikke ensidig. Men noe sier meg at det aldri kommer til å skje, da denne saken har gått verden over og alle damene har gått helt av skaftet.

Endret av aras2
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du skjønner at løsningen er å la være å slenge med leppa. Og, ja, jeg mener at når du er blant fremmede skal du ikke bruke samme grove humor/sjargong/ekle kommentarer som de som kanskje er greie i kompisgjengen. Og nei, jeg mener så klart ikke det overdrevne eksempelet ditt er rett, men du prøvde kanskje å vise et poeng.

hehe, men herre min hatt da, var ikke dette et av de første argumentene jeg skrev da?

Her, jeg kan klippe og lime det inn for deg:

 

 

Jo, for all del, man er fri for å ta ting så personlig som man ønsker, alt jeg prøver å fremme at dette er ikke en kvinne problem, dette er en ukultur i nett og spill forum, og spesielt hvis man spiller mot noen og evt taper grusomt (take your pick: https://www.youtube....ry=angry gamers).

 

Men selvfølgelig skal alt handle om "hvordan menn hater kvinner" og gamergate eller hva enn nå annet tullball det skulle være, som ikke burde ha fått rom i media.

 

Igjen, jeg har ingenting imot om slikt tas opp i media, så lenge det hele debatteres saklig og ikke ensidig. Men noe sier meg at det aldri kommer til å skje, da denne saken har gått verden over og alle damene har gått helt av skaftet.

 

Nå henger jeg ikke helt med her. Hva mener du egentlig er sammenhengen her?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hører du ikke etter? kvinnene ønsker likestilling, ikke særbehandling. Uttalelser som dette sier meg at du er for å redde kvinner og barn først fremfor menn i en brennende bygning, bankran, eller kanskje en synkende skip, som om menn er immune mot ild, skudd og drukning. Jeg og hadde vært for det, hadde ikke feministene overbevist meg til det motsatte.

Skjønner ikke helt hva du har klart å mistolke her. Likestilling handler for øvrig ikke om lik behandling, men om rettferdighet. Ettersom den kvinnelige kropp er påvist å ha lavere forutsetninger for styrke, utholdenhet osv. kjemper derfor ikke akkurat feministene for å fjerne forskjellene i krav i kroppsøvingsfaget på skolen. Det å behandle forskjellige mennesker ulikt er ikke særbehandling, det er sunn fornuft at vi er forskjellige. Kultur og alder gjør oss forskjellige fra hverandre akkurat som kjønn gjør.

 

Noen virker til å tro at det beste for likestilling ville vært om vi fjernet kjønnsinndelingen helt. Det gjør meg oppgitt.

 

Nå snakker du plutselig om noe helt annet her. Vi diskuterer ikke her kvinnenes styrkeevne, men det faktum at du synes det er mindre farlig å sjikanere menn fremfor kvinner i spillforum og at man bør ta hensyn til slikt, som om de er et svakere kjønn og ikke vil takle slikt. Hvorfor synes du det?

 

Hvis du forøvrig forteller en feminist det du ovenfor nevnte om at kvinner og menn er forskjellige, bør jeg advare deg at det vil oppstå hysteri.

 

Du kan gjerne slutte å legge ord i munnen på deg om du ønsker en konstruktiv diskusjon.

 

Jeg synes ikke det er mindre farlig, men jeg har sagt at jeg tror det er forskjell på hva kvinner og hva menn oppfatter som støtende. Ta en kjapp spørreundersøkelse om du vil på 10 menn og 10 kvinner og spør hvordan de ville oppfattet en slik trussel fra en kompis. Eller bare forestill deg hva du tror er det logiske svaret.

 

De fleste oppegående feminister mener det er forskjeller på folk om man er kvinne eller mann.

 

Hva er så din løsning? at menn først ser på hvem de forholder seg til før de i full emosjonell irritasjon (under nettspill f.eks) slenger med leppa?

Alle reagerer forskjellig ut fra kjønn, seksuell tilnærming, kulturell bakgrunn, funksjons tilstand, alder osv, så hva er da det neste? at vi kategoriserer gruppene i menn, kvinner, homoseksuelle, vestlige og ikke vestlige innvandrere (som er mer tempererte når det gjelder leppeslenging som omhandler familie), alder osv, så vi lettere kan uttrykke en "ikke fornærmende" utbrudd?

 

Det du nevner, minner meg om hvordan folk forholder seg til vold mellom kvinner og menn. Er det mannen som utøver vold, slås det hardt ned på (som hør og bør), men er aggressoren kvinne, synes folk det er mindre "farlig" fordi hun er den svakere kjønn:

 

Du bør vite at jeg som deg, vil veldig gjerne at det skal være forskjeller mellom kvinner og menn, det er derfor jeg er så forbaska glad i dem (fordi vi er forskjellige altså), men dagens antall voksende feminister gjør det ikke lett.

Du nevner at "de fleste oppegående feminister mener det er forskjeller", men de gjør dessverre ikke det, de godtar ikke disse forskjellene, og her snakker jeg fra erfaring da jeg har vært i flørt med ei et par år tilbake.

 

 

Tror en del feminister ikke har fått med seg at likestilling er like rettigheter for alle. Ikke at alle skal tvinges til å være like.... da selvfølgelig like til en norm satt av feministene. Menn og kvinner er jo forskjellige, ikke slik at menn skal få mer lønn, men på andre områder. Likevel vil mange feminister at alle skal bli like.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og ifølge https://twitter.com/Charalanahzard/status/539673192449986560 så virker det som Phido78 har rett.

 

Takk for tips!

Kan jeg bare påpeke at Gamergate jobber for kvinnerettigheter? Det gamergate er imot er ekstreme feminister og korrupt spillbransje. Gamergate støtter kvinner og likestilling. De er imot ekstreme feminister, akkurat som alle er imot ekstreme hva det nå en skal være. Men fordi kvinnerettigheter er som det er og mediene hater spill, så skriver alle mainstream medier om det ekstreme feminister sier, og viser et bildet av at Gamergate er dårlig.

 

Jeg trodde gamer.no ikke var av de spillnettsidene som kritiserte gamergate og mente de var anti-feministiske? Burde dere ikke skrive i artikkelen at Gamergate ikke har noe å gjøre med hat av kvinner, snarere motsatt? Hvis det bare gjelder manglende info om gamergate kan jeg gjerne dele litt, men hvis gamer.no driver å sprer misinformasjon som dette, tror jeg nok jeg må finne andre nettsider. De ekstreme feministene gamergate kjemper mot, som er alliert med de store spillnettsidene går jo ut og sier at alle menn hater kvinner når det kommer til spill, spillkulturen er undertrykkende osv. Så hvis gamer.no faktisk skal være et nettsted for spillinteresserte burde dere virkelig ta med at gamergate er en god organisasjon som prøver å beskjempe all misinformasjonen som forsøkes å bli spredd om stort kvinnehat, som ikke stemmer. Svertekampanje mot spilling, å støtte gamergate er å støtte spill.

Hei, Tkongen!

 

Artikkelen du har lest befinner seg på Teknofil.no, ikke Gamer.no.

 

Ha en fortsatt strålende dag! :)

 

- Niklas

Den var linket fra gamer.no, men ser at det sto teknofil på saken hos gamer.no, og ser at den absolutt er postet på teknofil.no. Likevel skader det jo ikke å skrive litt kritisk om innblandingen av Gamergate på noen måte her, virker som om du er ganske optatt av å skrive slik at det hun mente med tweeten kommer riktig ut (noe som er bra :) )

Lenke til kommentar

I motsetning til alle som ikke liker den slags oppførsel på nett, men som ikke gjør noe, og som klager når en dame faktisk gjør noe med det - så ja, gjør hun noe. Det er lett å stå på sidelinjen og bare "det er sånn internett er, ikke ta det personlig lol" og "det skal alltid handle om menn som hater kvinner lol". Om du faktisk mener denne slags oppførsel er uakseptabelt - hvorfor er du passiv og bare sier "det er sånn det er", når det tydeligvis plager deg?

 

Plusspoeng til å sende melding med hjem. Uansett hvem som gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen burde fortelle disse damene som er så fine av seg at dette er realiteten i nett trolling innad i spillverdenen,

Man skal lese mye rart!

 

Å få voldteksttrusler slengt etter seg er ikke akkurat det samme som å få litt skitt under neglene! Og det er en stor forskjell mellom å sende personlige voldtekstrusler til en kvinne eller en mann. Det er skikkelig usselt å gjøre slikt mot menn også, men det er enda verre å gjøre det mot kvinner all den tid disse fortsatt lever under et konstant trusselbilde som ikke vi egentlig vet hvordan føles på kroppen.

 

Jeg tror kjepphestene dine blinder deg, om ikke visuelt, så blinder de for din evne for å leve seg inn i andres følelsesliv.

Lenke til kommentar

Mannfolk blir hetset like mye hele jævla tiden, men dessverre er ikke det så viktig å det bare kult å gjøre som mannfolk alltid gjør. Overbeskytte kvinnfolk, og gjøre som de vil bare de tryggler om litt sympati eller feller en tåre. Dumme dyr som de/vi er. Drittlei av dette feminist jævelskapet.

Det er tydelig at du er veldig lei ja. Om det dukker opp en artikkel som handler om dataspill og kvinner så er du der og skriver bitre og sinte innlegg. Det er ikke det at det plager meg, og det er bedre at du får det ut enn at du bare holder det inne, men jeg tror at det sunneste for deg er å finne en mer konstruktiv måte å fokusere sinnet/frustrasjonen/hatet ditt på. Jeg skriver sinne/frustrasjon/hat fordi jeg jo selvfølgelig ikke vet hva du egentlig føler, det vet du vel best selv. Hat er sikkert en overdrivelse fra min side, men det virker som om du har en høne å plukke med noen, feminister og deres "støttespillere"?

 

Hvis noe av dette stemmer så vil jeg anbefale deg å bruke dette til noe positivt. Ta kontakt med noen av dem du er uenig i, skriv hva du synes er urettferdig, hva du mener de tar feil i, etc. Kanskje dere kan få en god diskusjon ut av det som alle kan vokse på? I dag er det jo så mange forskjellige arenaer man kan bruke til å fremme politiske budskap og spre dem, skape diskusjon, ta kontakt med folk osv.

 

Men om du faktisk ønsker å påvirke andre så burde du moderere språkbruken din litt. Fornærmelser og fiendebilder skaper ingen forståelse eller vilje til det hos motparten.

Lenke til kommentar

 

,,, men jeg vil påstå det er verre å sende en melding til ei jente om at du skal voldta henne kontra en mann.

 

Hører du ikke etter? kvinnene ønsker likestilling, ikke særbehandling. Uttalelser som dette sier meg at du er for å redde kvinner og barn først fremfor menn i en brennende bygning, bankran, eller kanskje en synkende skip, som om menn er immune mot ild, skudd og drukning. Jeg og hadde vært for det, hadde ikke feministene overbevist meg til det motsatte.

Om jeg skjønner deg riktig så er du for en nidkjær og drakonisk form for likestilling, kun på trass?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hører du ikke etter? kvinnene ønsker likestilling, ikke særbehandling. Uttalelser som dette sier meg at du er for å redde kvinner og barn først fremfor menn i en brennende bygning, bankran, eller kanskje en synkende skip, som om menn er immune mot ild, skudd og drukning. Jeg og hadde vært for det, hadde ikke feministene overbevist meg til det motsatte.

Skjønner ikke helt hva du har klart å mistolke her. Likestilling handler for øvrig ikke om lik behandling, men om rettferdighet. Ettersom den kvinnelige kropp er påvist å ha lavere forutsetninger for styrke, utholdenhet osv. kjemper derfor ikke akkurat feministene for å fjerne forskjellene i krav i kroppsøvingsfaget på skolen. Det å behandle forskjellige mennesker ulikt er ikke særbehandling, det er sunn fornuft at vi er forskjellige. Kultur og alder gjør oss forskjellige fra hverandre akkurat som kjønn gjør.

 

Noen virker til å tro at det beste for likestilling ville vært om vi fjernet kjønnsinndelingen helt. Det gjør meg oppgitt.

Nå snakker du plutselig om noe helt annet her. Vi diskuterer ikke her kvinnenes styrkeevne, men det faktum at du synes det er mindre farlig å sjikanere menn fremfor kvinner i spillforum og at man bør ta hensyn til slikt, som om de er et svakere kjønn og ikke vil takle slikt. Hvorfor synes du det?

 

Hvis du forøvrig forteller en feminist det du ovenfor nevnte om at kvinner og menn er forskjellige, bør jeg advare deg at det vil oppstå hysteri.

Sjikane av både menn og kvinner er i utgangspunktet like ille. Det er jeg enig med deg i. Men det er en god del av den sjikanen som kvinner ganske hyppig utsettes for som menn sjelden utsettes for og det er den som truer med seksuell vold. Dette er også enda verre når det blir brukt mot kvinner fordi seksuell vold er en helt reel trussel som mange kvinner lever i frykt for daglig. (Merk at jeg med seksuell vold mener faktisk seksuell vold som voldtekt, drap med seksuelle overtoner og mindre fysiske krenkelser. Ikke ting som ikke er vold som ofte blir omdefinert som vold av feminister.)

 

Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne med for at du skal skjønne det. Det er litt som at band lager låter som handler om drap av kristne. Det er ganske så smakløst og forkastelig, men allikevel vanlig i en viss sjanger. Men om noen band skulle skrive sanger som handler om drap på jøder så er det etter min mening verre, dette fordi dette dreier om en minoritet som har blitt forfulgt lenge, fortsatt blir det og som fortsatt med jevne mellomrom blir drept fordi de er jøder.

 

Dette er ikke tilfelle når det gjelder kristne, i vår verdensdel ihvertfall. Det er fortsatt like ille om en jøde eller kristen blir drept, men trusler om dette er enda verre\skumlere når det gjelder jøder.

 

Ser du forskjellen eller er du fortsatt uenig?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hører du ikke etter? kvinnene ønsker likestilling, ikke særbehandling. Uttalelser som dette sier meg at du er for å redde kvinner og barn først fremfor menn i en brennende bygning, bankran, eller kanskje en synkende skip, som om menn er immune mot ild, skudd og drukning. Jeg og hadde vært for det, hadde ikke feministene overbevist meg til det motsatte.

Skjønner ikke helt hva du har klart å mistolke her. Likestilling handler for øvrig ikke om lik behandling, men om rettferdighet. Ettersom den kvinnelige kropp er påvist å ha lavere forutsetninger for styrke, utholdenhet osv. kjemper derfor ikke akkurat feministene for å fjerne forskjellene i krav i kroppsøvingsfaget på skolen. Det å behandle forskjellige mennesker ulikt er ikke særbehandling, det er sunn fornuft at vi er forskjellige. Kultur og alder gjør oss forskjellige fra hverandre akkurat som kjønn gjør.

 

Noen virker til å tro at det beste for likestilling ville vært om vi fjernet kjønnsinndelingen helt. Det gjør meg oppgitt.

Nå snakker du plutselig om noe helt annet her. Vi diskuterer ikke her kvinnenes styrkeevne, men det faktum at du synes det er mindre farlig å sjikanere menn fremfor kvinner i spillforum og at man bør ta hensyn til slikt, som om de er et svakere kjønn og ikke vil takle slikt. Hvorfor synes du det?

 

Hvis du forøvrig forteller en feminist det du ovenfor nevnte om at kvinner og menn er forskjellige, bør jeg advare deg at det vil oppstå hysteri.

Sjikane av både menn og kvinner er i utgangspunktet like ille. Det er jeg enig med deg i. Men det er en god del av den sjikanen som kvinner ganske hyppig utsettes for som menn sjelden utsettes for og det er den som truer med seksuell vold. Dette er også enda verre når det blir brukt mot kvinner fordi seksuell vold er en helt reel trussel som mange kvinner lever i frykt for daglig. (Merk at jeg med seksuell vold mener faktisk seksuell vold som voldtekt, drap med seksuelle overtoner og mindre fysiske krenkelser. Ikke ting som ikke er vold som ofte blir omdefinert som vold av feminister.)

 

Jeg vet ikke hva jeg skal sammenligne med for at du skal skjønne det. Det er litt som at band lager låter som handler om drap av kristne. Det er ganske så smakløst og forkastelig, men allikevel vanlig i en viss sjanger. Men om noen band skulle skrive sanger som handler om drap på jøder så er det etter min mening verre, dette fordi dette dreier om en minoritet som har blitt forfulgt lenge, fortsatt blir det og som fortsatt med jevne mellomrom blir drept fordi de er jøder.

 

Dette er ikke tilfelle når det gjelder kristne, i vår verdensdel ihvertfall. Det er fortsatt like ille om en jøde eller kristen blir drept, men trusler om dette er enda verre\skumlere når det gjelder jøder.

 

Ser du forskjellen eller er du fortsatt uenig?

 

å kjøss meg bak med dette pisspreiket ditt om kristne og jøder eller hva enn nå annet det skulle være, vold mot majoritet eller minoritet spiller fint lite rolle og er like ille.

nei, voldtekt er en forferdelig greie, ikke skal det godtas og ikke har jeg noe sted skrevet at det er helt i orden eller greit, så når du påpeker det er totalt idiotisk, det som dog skal vites om voldtekt (siden du drar opp tema så godt) er at dette er en av de mest populære sexfantasiene en kvinne dessverre har (dette visste du ikke tipper jeg), og dog noen av disse voldtektene er det som betegnes "blindt voldtekt", er majoritetene av voldtektssakene de som er begått av en eller annen fjott kvinnen treffer på en fest, og rammene for samtykket sex er uklare. Faktisk er dette blitt såpass til et problem at et lovforslag om felles skriftlig samtykke skal kreves før noen kan ha samleie. Her er et utdrag fra artikkelen:

 

 

Min kronikk var et innlegg mot et konkret forslag til utvidelse av voldtektsbestemmelsen i straffeloven, som nå er til vurdering i Justisdepartementet. Det går kort fortalt ut på å innføre såkalt samtykkeregulering, det vil si at manglende samtykke til seksuell omgang gjøres til et selvstendig vilkår for å dømme noen for voldtekt.

Helt utrolig hva? slapp av, dette er bare et lovforslag som ventes avstemning, men i beste fall unngår vi slikt!

 

Du skrev:

 

Dette er også enda verre når det blir brukt mot kvinner fordi seksuell vold er en helt reel trussel som mange kvinner lever i frykt for daglig.

det er utsagn som dette som får alle menn til å virke som voldtektsmenn, dette er et sykt utsagn og jeg er lei av å lese om det.

 

Nei, la meg gjøre meg forstått her, voldtekt er FY FY, på lik linje med blindvold og slagsmål på byen om ikke mer, og godt var det for denne jenta og ta dette opp med mødrene til disse tassene, dog hadde historien bare stoppet der hadde jeg vært meget fornøyd og syntes dette hadde vært god måte å løse problemet på uavhengig av hennes kjønn, men grunnen til at jeg drar inn feminismen og mine kommentarer generelt (merk feminismen, og ikke voldtekt slik du fremmer det hele) er fordi hun påpeker følgende:

 

Pearce hevder at det hun opplever som kvinnelig spillanmelder er direkte knyttet til Gamergate, i alle fall hvis du regner kvinnehets som en del av denne debatten.

og her råder jeg dere til å lese dere opp på gamergate og hvorfor dette er et hett tema i spillverdenen.

 

 

Av og til skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder...

Endret av aras2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik oppførsel er ikke greit, og det er bra det får ihvertfall noen konsekvenser. Man ser slik personfokus og trusselsnakk mange steder på nettet, og det er forsøplende, uansett om man tar det personlig eller ikke.

 

Og hvorfor all denne sutringen om at dette skjer med andre enn kvinner også? Joda, det gjør det, sett i gang og gjør noe med det, hva er liksom problemet med at noen forsøker å gjøre noe med sin lille del av saken? Er det folks normale reaksjon "du prøver å løse et problem, men det finnes større/andre problemer i verden, så du burde heller la være"?

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var da en grei måte å ordne opp på.

Jeg er ikke helt enig i at det bør være noen diskusjon om å hvem som er påvirket mest av trusler. Dette er individuelt og trenger ikke nødvendigvis ha noe med hvilken "gruppe" man tilhører.

F.eks har jeg møtt i mitt yrke menn som har ptsd etter de ble utsatt for seksuelle overgrep og voldtekt i barndommen. De ville følt en voldtektstrussel fra en annen mann som verre enn jeg ville opplevd det ettersom jeg heldigvis aldri har vært utsatt for noe sånt.

 

Det er umulig å vite hvordan noen vil reagere, og da burde det naturlige valget være å holde kjeft i stedet for å slenge om seg med trusler.

Det er også stor forskjell på trusler fra fremmede og usmakelige vitser blant kamerater. Nettopp fordi man kjenner sine venner, i de fleste tilfeller i hvert fall.

 

Uansett så vil jeg berømme denne kvinnen for å faktisk gjøre noe. Skjønner ikke hvorfor det ble en så opphetet diskusjon om feminister ut av dette. Hun gjorde da ikke noe galt. Ikke skyldte hun på alle menn heller.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...