Gå til innhold

PC til min 9 år gammle datter.


Anbefalte innlegg

Hei, det er mange år siden sist jeg var aktiv her inne og jeg er mildt sagt rusten når det gjelder å sette sammen en god datamaskin. Den jeg har nå er en overklokket Athlon 2500+ med x85+ pro vivo flashet til x800XT PE.. nøff sedd.

 

Det nærmer seg jul og og jeg ønsker å sette sammen en stasjonær maskin til min datter. Målet er å sette sammen en maskin hun skal kunne gjøre lekser på, se nrk nett tv etc. men også spill. Pr. i dag er det portal2 som samt noen flashbaserte "hestesimulatorer" :roll: som gjelder. Men jeg har godt håp om å etterhvert ( noen år?) få henne intresert i civ spillene eller at far sjøl kan sette seg ned og fyre opp "star citizen" når det blir aktuelt. :new_woot: (fordrer selvsagt ett eller flere skjermkort.)

 

Mål: Maskin som er satt sammen av komponenter som duger pr. i dag og ikke begrenser oppgraderinger senere.

 

Komponenter allerede i hus:

Nexus breeze kabinett med strømforsyning

tastatur og mus.

LAN punkt ved maskin(wifi unødvendig.)

 

Komponenter jeg ønsker tilbakemelding på: (OBS nytt oppsett under, rødt = første forslag.)

 

https://prisguiden.no/liste/151409

 

Intel Core i5 4690K

Asus Z97-A

Samsung LS24D340H

Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 8GB CL11 (2x4GB)

Kingston SSDNow V300 240GB OEM

 

Totalt 5706 NOK.

 

Ny liste etter hjelp fra Omnithunder:

Oppgraderingspakke fra Net-on-Net

 

Med ovenstående komponenter er budsjettet mer enn brukt desverre.

Er dette et fornuftig oppsett budsjett, mål og komponenter tatt i betraktning?

Takker på forhånd for hjelp.

AMF

Endret av AndréMF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis pc'n skal bli brukt til det du skriver om så er vel 2400mhz ram overkill. Med mindre det blir snakk om editing osv osv. SSD er vel strengt tatt et luksus som man kan klare seg uten hvis budsjettet ikke strekker til. Du kan også slippe unna med billigere HK hvis du ikke har tenkt å klokke 4690'n. hvis du har så vil jeg anbefale en aldri så liten CPU kjøler selv om 4690 har forsåvidt lave temperaturer. Jeg kjører personlig 4.7 ghz på den og den kommer aldri over 160w/60C.

Lenke til kommentar

Mener å huske at Zalman 9700 akkurat gikk inn, så rundt 140mm burde gå. Tror heller ikke 212 Evo får plass, men kan ikke bekrefte eller avkrefte dette.

 

Det kabinettet er laget mtp design og lavt støynivå. Man burde velge komponenter ift dette. Hvis TS skal bruke kabinettet en liten periode før oppgradering (for å utnytte den ulåste prosessoren, og sette inn skjermkort som utvikler mer varme) så er det jo OK, men hvis planen er å beholde dette kabinettet fremover, ville jeg sett på i3 eller i5 med lavere TDP, samt skjermkort med radialvifte.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

212 Evo er 159mm høy. ATX strømforsyningen (150mm bred) går nesten kant-i-kant mellom hovedkortbrett og sidepanel. I tillegg har kabinettet ingen cutout på hovedkortbrettet, slik at man må bruke litt høye stand-offs for å få plass til bakplata til kjøleren. Jeg tror man kan konkludere med at 212 Evo ikke vil få plass uten modifisering.

Lenke til kommentar

Overveldende respons gutter og jenter, tusen takk!! Jeg skal svare dere så godt og kort jeg kan:

 

Kan komme unna med en kjappere SSD med mindre plass, og heller ha snurredisk til øvrig lagring.

Absolutt, men jeg sammenlignet 120GB og 240GB versjonen og syntes ytelsesforskjellen rettferdiggjorde valget. 240 burde holde en stund fremover, mens 120GB ville medført en snurredisk nå med én gang. Kalkulerer derfor med at snurredisk blir bursdagsgave til sommeren.

 

Gode gamle Nexus Breeze .. Problemet med det kabinettet er at det kun har en vifte (120mm i bunn). All varme skal så dumpes ut av PSU. Du vil nok få problemer med å utnytte 4690K til det fulle med det kabinettet (og også siden du ikke har vurdert noen CPU kjøler).

Hvis pc'n skal bli brukt til det du skriver om så er vel 2400mhz ram overkill. Med mindre det blir snakk om editing osv osv. SSD er vel strengt tatt et luksus som man kan klare seg uten hvis budsjettet ikke strekker til. Du kan også slippe unna med billigere HK hvis du ikke har tenkt å klokke 4690'n. hvis du har så vil jeg anbefale en aldri så liten CPU kjøler selv om 4690 har forsåvidt lave temperaturer. Jeg kjører personlig 4.7 ghz på den og den kommer aldri over 160w/60C.

 

Godt poeng. Denne maskinen vil ikke bli presset nevnverdig det første året så vidt jeg kan se. Men SÅ skal ting tynes! Tanken er å oppgradere med GPU, CPUkjøler og kabinett etterhvert og da åpne opp for å overklokke i et håp om å forlenge levetiden noe. (XP2500+ ga meg mange år med hyggelig ytelse og varme på beina :love: )

 

Kabinett og psu?

Det er en av de tingene jeg har og som jeg håper duger for dagens behov. (Lekser, surfing, multimedia portal2 og litt dota2.) Men begge deler må oppgraderes etterhvert, liten tvil om det. Mulig jeg kan forlenge bruken noe med :dremel: og en ekstra 120mm i toppen, men det er trangt, og medfølgende PSU er vel neppe noe man kan regne som potensielt arvegods.

 

En ting til er at jeg ser du ikke lister opp noen GPU, har du dette? eller kanskje planlegger du å bruke 4600?

 

mvh

Håper å klare meg med 4600 første året eller så ja. Da er det jo ny jul med nye julegaver, og dermed noen oppgraderinger, og far :xmas: slipper å lure på hva datteren skal få i julegave :w00t:

 

 

Her var det mye bra! CPU kjøleren får jeg nok ikke plass til i dette kabinettet, men de andre komponentene var knallgode tips! Oppgraderingspakken alene sparer meg jo for nesten en tusenlapp på bekostning av noen MHz på minnet, men som Tommynecro nevnte er jo 2400MHz overkill pr. i dag uansett.

 

Kyrre S. har rett mtp. CPU kjøler som ikke passer, og ikke minst har han forstått tanken med oppsettet 100%, dvs. dette er et oppsett som er tenkt å kunne vokse med tiden.

 

Dere har virkelig belyst nye sider ved mitt oppsett og Omnithunder har også spart meg for noen grunker med direktelinker til gode tilbud/alternativ. Tusen takk. Regner med å vente til "Cyber monday" (i morgen) for å se om det vil være mulig å presse prisen ytterligere ned før jeg misbruker mastercardet.

 

Tusen takk atter en gang alle sammen!

Lenke til kommentar

Ønsker du å redusere prisen noe, og ikke trenger ATX hovedkort, så kan du gå for et rimeligere mATX, H97 http://www.prisjakt.no/product.php?p=2651050

Faktisk kan du gå for et hovedkort med B85 brikkesett også, gitt at det leveres med oppdatert BIOS (noe vi ser er tilfelle for tiden). B85 vil bli ennå rimeligere enn Z97 og H97.

 

Du vil like fullt kunne klokke CPU.

 

Sammen med 4690K og 2x4 GB minne lander du da på rundt 3K for de 3 komponentene.

 

Edit: Tok vekk forslag til minnebrikker, da jeg er usikker på om man kan klokke disse noe særlig på andre brikksett enn Z97. Virker som om 1600mhz er max på H97 (?)

 

 

 

Lykke til!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre S.: Tipset om chipsets som kunne flashes for å kunne overklokke etc. er noe som er helt i min ånd, men jeg heller allikevel til å gå for z97-a kortet grunnet forskjellige detaljer som jeg tror vil være kjekke å ha senere. RAID kontroller, litt nyere (bedre?) lydkrets, ALC892 vs ALC887 nettverkskontroller Intel I218V vs Realtek RTL8111G ++ flere USB 3.0 tilkoblinger. Men takk atter en gang :O)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...