Gå til innhold

4k-Tv Hvordan se 4k vanlig tv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4K er ikke et "voksent" nok system til at du får utnyttet 4K-tv'en din enda. Det finnes ikke avspillere (Blu-ray) med 4K, TV-sendinger er ikke i 4K, Netflix sender 4K, som KimWhinesAlot sier, men med lav bitrate osv... Du kan koble PC'en til TV'en din om du har et skjermkort som støtter 4K, men fortsatt må man finne innhold som har denne oppløsningen.

 

"Alt" er i dag i beste fall 1080p, kanskje 720p eller 1080i også. Men fordelen med en 4K TV er at den vil skalere opp signalet den får inn til 4K. Det blir ikke ekte 4K, men er TV'en din flink til å skalere opp, vil resultatet fra 1080p til 4K bli bedre enn vanlig 1080p.

 

Det var samme problemet når HD-tv'ene kom. Det var ingen kilder som utnyttet teknologien. TV'ene har altså vært lengre fremme i utviklingen enn kildene, og det er for så vidt helt naturlig. Ingen ønsker å lage eller sende 4K-innhold eller lage kildeavspillere med 4K-innhold om ingen har TV'er som kan vise det. Jo flere som får 4K-TV'er, jo mer interessant blir det å lage media i 4K også.

 

Og du har en TV som er klargjort for dette, så du slipper å kjøpe ny TV når dette innholdet blir klart. Også er du også delaktig i å drive utviklingen fremover, ettersom du er en av den statistikken som gjør det interessant å tilby 4K-innhold :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alt" er i dag i beste fall 1080p, kanskje 720p eller 1080i også. Men fordelen med en 4K TV er at den vil skalere opp signalet den får inn til 4K. Det blir ikke ekte 4K, men er TV'en din flink til å skalere opp, vil resultatet fra 1080p til 4K bli bedre enn vanlig 1080p.

 

 

Hva legger du til grunn for at TVen kan gjøre bildet bedre enn det egentlig er ved oppskalering internt? Det eneste TVen gjør er å se på nærliggende piksler, og kopiere de.

 

Det blir ikke tilføyet noe ny informasjon om bildet, i bestefall blir bildet identisk etter oppskaleringen med det har jeg tilgode å se TVen sin oppskalerer gjøre, som regel blir det dårligere.

Lenke til kommentar

Hva legger du til grunn for at TVen kan gjøre bildet bedre enn det egentlig er ved oppskalering internt? Det eneste TVen gjør er å se på nærliggende piksler, og kopiere de.

 

Det blir ikke tilføyet noe ny informasjon om bildet, i bestefall blir bildet identisk etter oppskaleringen med det har jeg tilgode å se TVen sin oppskalerer gjøre, som regel blir det dårligere.

Jeg burde kanskje spesifisert at jeg snakker om interpolering. Beklager.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...