Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk PTSD


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Finnes det ingen medisiner å ta (ikke valium, sobril osv det vi jeg ikke) som kan forhindre tilbakefall med kronisk ptsd. Er bra i perioder, men blir det stress, så pang kommer det tilbake for fullt.
Dette ødelegger selvfølgelig livskvaliteten, går utover familie og jobb, og jeg frykter dette kan bli helt ødeleggende for meg på sikt om man ikke får bukt med det.
Har gått i kognativ terapi og prøvd EMDR, men den klarer tydeligvis ikke ta bort tilbakefallene som kommer utløst av stress.


Anonymous poster hash: c5ddc...bb3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forsiktig med cannabis. Kan gi sterk angst og utløse psykose.

 

Båe kognitiv terapi og EMDR sies å ha effekt på PTSD, men om de hjelper ved kroniske tilstander er jeg usikker på. Snakk med legen din.

Nå er det veldig sjeldent vanlig cannabis, hasj gir psykoser eller angst. Da snakker vi mer om Skunk. Cannabis gir god effekt på posttraumatisk stressyndrom og man kan få slik behandling her i landet. Men man må ut av landet for å kjøpe medisinen.

Lenke til kommentar

Vær yderst forsiktig med cannabis. Du risikerer å gjøre det værre.

Er mye rart i omløp og du har ingen aning om hva du får.

Dette er ikke riktig. Cannabis gjør ingen verre. Her forholder du deg til fordommer og myter som dessverre mye av forskningen her i landet gjør, for og legitimere overgrep og forbudet. Du vet stort sett veldig godt hva du får. Det du snakker om er Skunk. Du må skille mellom Skunk og vanlig cannabis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er det som er problemet med det illegale markedet. Det er helt uregulert og profittdrevet noe som gjør at det som selges gir høy risiko for kjøper.

Men løsningen er da å lovliggjøre det så vi får bedre kontroll, ikke be folk om å ikke prøve noe som kan hjelpe enormt (benzo er jo på ett helt annet nivå og sterk vanedannende).

 

For å være 100% ærlig, hvis legen slenger sobril o.l etter deg så BURDE du helst skaffe weed på en eller annen måte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok slik at mange tåler cannabis godt, og at forbudet her til lands i mange tilfeller er unødvendig. Jeg har ingenting mot en oppmykning av narkotikalovgivingen.

 

Men det en del i tråden ikke skiller mellom er at det er en vesentlig forskjell på å bruke cannabis til nytelse og avslapning, på linje med et glass vin eller liknende - og å anbefale cannabis som medisin mot en komplisert psykiatrisk tilstand.

Cannabis senker terskelen for angst, depresjon og psykose hos personer som er disponert for slike plager. De som hevder motsatt er kunnskapsløse og har satt seg selv utenfor debatten.

PTSD er å forstå som en slik predisposisjon. Derfor bør personer med PTSD ikke bruke cannabis.

 

Og på generelt grunnlag bør ingen følge spesifikke helseråd de får av anonyme personer på nettet.

TS må gå til sin lege og be om råd, og så selv vurdere om de er noe å ta til etterretning eller ei.

Lenke til kommentar

Virkelig Dag??? Har du tatt benzo mot panikkanfall eller angst som følger an PTSD?? De fungerer EN TIME etter at du har inntatt dem, så egentlig så burde ikke pasienter med PTSD få angstdempende medisiner da de IKKE vil fungere der og da. Når de først fungerer så føler du deg som en zombie og ligger der i halvsøvne resten av døgnet, og sliter med å komme deg opp på do fordi hele deg føles nesten for tung til å bære, så du sliter med å komme deg opp. Hele dagen går i dass. Tar jeg meg en joint så farter jeg rundt og får ting gjort, i en lykkerus av varme og tilfredsstillelse. JEG vil anbefale dette til andre folk med lignende problemer, da jeg genuint tror at det redder liv og øker livskvaliteten, og ikke vil jeg stoppe med det fordi det er ulovlig på grunn av maktsultne folk som heller vil at du skal gi dem mer penger.
Disse pillene er sterkt vanedannende og veldig farlige når de ikke er i de riktige hender.

Edit:
Ville gjerne sett en sammenligning av hvor mange som DØR av benzo preparater hvert år kontra folk som har dødd av å røyke weed, du vet at resultatet ikke hadde vært overraskende overhode.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om benzo.

Men siden du bringer det på bane, så er det heller ikke noe godt alternativ ved PTSD, selv om skadepotensialet ved benzo er annerledes enn ved cannabis.

PTSD kan føre med seg angst og panikk og det er derfor gjerne noe man får hvis man er blitt diagnosert med PTSD og sliter veldig med det. (jeg fikk og ble tilbudt enda mer ett par uker senere, jeg hadde fått en pakke med 30 stk, hadde kun tatt noen få for å prøve..)

 

Sliter man med PTSD, at ting kommer tilbake, at ting er ekstra vanskelig, så vil jeg si at JA, jeg vil anbefale weed.

Man må også huske at innen weed er det forskjellige typer weed, og du har to ''hovedgrupper'', en som vil gi deg en RUS og som vil gjøre deg veeeeldig fjern og rusa, også har du den andre typen som virker beroligende og som kan hjelpe deg medisinsk. Jeg tror at hvis vi hadde gjort det lovlig og sørget for at vi VET hva vi får når vi kjøper weed (ved at det blir lovlig og dermed kontrollert på alle mulige måter) så hadde bruken av mye medisin vært overflødig, og tilfellene hvor folk får utløst psykoser o.l vil også bli redusert.

 

Man kan si at terapi er den beste veien å gå, men realiteten er at terapi ikke fungerer for alle. Det er jævlig kjipt å sitte der etter utallige vurderinger fra psykologer som diagnoserer deg med både det ene og andre men ikke hjelper sånn egentlig i lengden. Vi må innse at enkelte ganger så trenger folk bare å slappe av, å ta ett skritt tilbake, prøve å se annerledes på ting, og dette hjelper weed deg med å oppnå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...