Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk PTSD


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

 

Igjen vil jeg minne om at det er noen av de skarpeste hjernene i verden som står bak denne forskningen, og jeg er lytter heller til dem enn en tilfeldig person på et diskusjonsforum.

 

 

Her avslører du deg. Din klokketro på forskning innenfor rus sier at du ikke har arbeidet i feltet lenge. Alle med erfaring innenfor faget rus, vet at forskning og politikk ofte går hånd i hånd. Det eksisterer en masse forskning på rus og spesielt cannabis. Så vær skeptisk til alt du leser. Ikke legg deg flat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Derfor blir den statestikken ubrukelig. Det er som om jeg skal sette meg ved E6 og telle hvor mange røde biler det er kontra blå (og fargen kan ikke lyve heller, som mennesker gjerne gjør om ulovlige rusmidler). Uansett hva mitt resultat blir så kan jeg ikke påstå at det gjelder ALLE bileiere i hele verden.

 

 

 

 

Slike statistikker må tas for hva de er. Ennå et ledd i politikk og forskning. Problemet til forskning på feltet er at man nesten aldri får kontakt med dem som kun bruker cannabis og dem er det flest av. Ingen innrømmer bruk av et ulovlig middel. Så må man se miljøbetingelser. Noe de ofte ikke gjør. Så tallet på 20-30 % er alt for høyt. Det kan jeg si med rimelig stor sikkerhet, ved og se på egen erfaring gjennom over 20 år i feltet, samt forskning. Men forskerne skal ha for forsøket, de får faktisk mange til og tro på dem og det er målet. Men som fagmann, er man skeptisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derfor blir den statestikken ubrukelig. Det er som om jeg skal sette meg ved E6 og telle hvor mange røde biler det er kontra blå (og fargen kan ikke lyve heller, som mennesker gjerne gjør om ulovlige rusmidler). Uansett hva mitt resultat blir så kan jeg ikke påstå at det gjelder ALLE bileiere i hele verden.

Du kan påstå at når du korrigerer for alder, inntekt, kjønn, bosted og utdanning at det er et mer nøyaktig estimat enn å kun basere estimatet ditt på din og dine venners personlige erfaring.

 

Dess større utvalg, dess bedre er mulighetene for å generalisere resultatet. Om du har et utvalg på 500 - eller 10000 fra E6 er det mer riktig å påstå at dette tallet gjelder hele verden enn om du har et utvalg på 10 naboer og påstår at det gjelder hele verden (som er det du gjør).

 

Uansett kan dette undersøkes på minst to måter:

1. Gi utvalgte frivillige cannabis.

2. Spørre folk.

 

Spørreundersøkelser om sensitive og ulovlige temaer bruker å være anonymisert for å hindre den effekten at folk nekter for å bruke cannabis, være homofil, etc... Man blir ikke straffet av å innrømme rusmiddelbruk fordi ingen vet hvem man er.

 

De har også gitt CBD og THC til frivillige i undersøkelser. Da gjelder ikke argumentet om mørketall.

 

For å få tak i lovlig cannabis må man reise til utlandet og til en fremmed doktor og satse på at han er snill. Er man i stand til det når man har et veritabelt utvalg av angstdempende hos sin vanlige behandler lurer jeg på hvor mye angst man egentlig har.

Lenke til kommentar

Ad hominem. Trist måte å argumentere på.



Jeg er som sagt langt mer skeptisk til anekdoter fra anonyme personer på et diskusjonsforum. Og jeg vil igjen advare mot at mennesker med PTSD følger helserådene som kommer frem i tråden. Det innebærer en betydelig helserisiko å bruke cannabis ved denne eller andre psykiske tilstander.



At noen velger å tro på det de tror på hører med i et åpent og liberalt samfunn.



Jeg kommet dit at det kun blir å repetere meg selv, og det ser jeg ingen mening i, og takker for meg i denne omgang.


  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ad hominem. Trist måte å argumentere på.

Jeg er som sagt langt mer skeptisk til anekdoter fra anonyme personer på et diskusjonsforum. Og jeg vil igjen advare mot at mennesker med PTSD følger helserådene som kommer frem i tråden. Det innebærer en betydelig helserisiko å bruke cannabis ved denne eller andre psykiske tilstander.

At noen velger å tro på det de tror på hører med i et åpent og liberalt samfunn.

Jeg kommet dit at det kun blir å repetere meg selv, og det ser jeg ingen mening i, og takker for meg i denne omgang.

 

Det mest triste i hele tråden, er at du tror at folk starter med cannabis ved å lese her, om de lider at posttraumatisk stressyndrom. Vi diskuterer, vi deler ikke ut medisiner.

 

Skal man starte med cannabis pga. denne lidelsen, så kontakter man selvsagt lege. I dag er cannabis kjent som medisin mot denne lidelsen og den har meget god effekt. At du liksom ikke har fått dette med deg, forteller at du ikke følger med i timen. Fortell gjerne om hva som er så farlig om man bruker cannabis ved denne og andre psykiske lidelser. Regner med at du kommer med de vanlige fordommer og myter vi har hørt de siste 30 årene. Muligens på tide å oppdatere sin kunnskap og forstå kampen mot cannabis og på hvilken måte den påvirker det vi kaller forskning og ikke minst hvor mye penger og autoritet det ligger i forbudet. Les mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er artig at enkelte synes at 50-500 individer representerer 7 milliarder mennesker.

Som sagt. Ikke stol på slike statistikker. Ikke stol på forskning på rus. Den er som regel farget politisk. En jeg vil anbefale av norske forskere, er Hans Olav Fekjær. Han forholder seg ikke til myter og fordommer. Men beskriver de ulike rusmidler slik de faktisk er. Han stiller store spørsmål ved psykose av cannabis og sentralstimulerende. I psykiatrien tar vi psykose som en selvfølgelighet ved bruk av rusmidler. Men er det egentlig rusmidlenes feil? Mest sannsynlig ikke. Man må se større på det. Miljøbetingelsene spiller inn, som igjen henger sammen med forbudet.

 

Mange brukere kan oppleve panikk, ikke pga. hasjen, men pga. forbudet. I Nederland har man forsket på nettopp dette. Dessverre har jeg ikke link til den, men har det i papir. Her ser man på betingelsene brukere lever under ved bruk av ulike rusmidler. I Norge og mange andre land, ser man lite til betingelser. Man ser heller ikke på hvor mange ulike rusmidler en person bruker. Derfor blir som regle de fleste undersøkelser av cannabis brukere meget feil. Men de tas til inntekt for hvor farlig dette «stoffet» er. Det man må huske på er, cannabis er brukt i flere tusen år. Det er kun her det er noe nytt, selv om vi har hatt det siden 60 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Han stiller store spørsmål ved psykose av cannabis og sentralstimulerende.

Mener du at det er andre ting man putter i seg som kan utløse psykose? Eller at psykose aldri kommer av ting man har spist?

 

Vi skulle muligens diskutert begrepet psykose og hva psykose egentlig er. Men det vet vi faktisk ikke. Det er mange diskusjoner og stor uenighet om hva psykose er. Selv om den medisinske sykdomsmodellen enes, så har man mange andre aktører som har noe annerledes syn på hva psykose egentlig er.

 

Men diskusjonen handler her om cannabis og psykose. I følge en stor Engelsk forskning på Skunk. Så mener man at ca. 2 % av dem som bruker Skunk opplever symptomer på psykose. På vanlig hasj er tallet langt lavere. Mange hevder cannabis fremskyver psykose på sårbare mennesker. Cannabisen er ikke selve årsaken, den utløser noe som uansett ville kommet.

 

Ser man på andre rusmidler som amfetamin, så må man se miljøbetingelsene disse misbrukerne lever under. For det er kun dem som får psykose problematikk i størst grad. Ikke uvanlig kan disse menneskene holde på i 1 uke eller mer. Lite mat og ingen søvn i et hektisk svært tøft miljø. Mange hevder at psykosen skyldes dette og ikke rusmidlet i seg selv. Vanlige mennesker som bruker amfetamin har små problemer med rusen. Og husk, det er et stort flertall av kun vanlige brukere på alle rusmidler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er artig at enkelte synes at 50-500 individer representerer 7 milliarder mennesker.

Sier meg enig med deg.

Når det kommer til statistikk, viser jeg sunn skepsis. Som jeg gjør til det meste vi får servert av politikk og forskning etc. Det er aldri noen som har spurt meg hva jeg synes ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Hva er weed? Jeg har ptsd og føler at vival kan dempe angst og anspenthet til en viss grad, men samtidig ønsker jeg ikke å bruke disse tablettene i lengden da jeg heller ikke føler det er grunnleggende hjelp i dem. Jeg er nysgjerrig på hva weed er grunnet at jeg leser flere har virkelig hjelp av dette

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

PTSD kan være svært vanskelig å medisinere. Og det finnes ingen gode som direkte virker mot det. Men det brukes ofte antidepressiva og andre som kan hjelpe å lindre medvirkende lidelser, og gjøre din PTSD mer overkommelig. Man kan også undersøke om noe Seroquel kan hjelpe på kveldstid. Man blir søvnig og hodet sløves gjerne litt ned. 

Det finnes noen radikale behandlinger som er på tidlig stadia, men dette kan ta litt tid før det kan bli anvendt. 

Dessverre er EMDR og kognitiv terapi det beste de fleste behandlingssteder kan tilby. Men det finnes enkelte steder med mer omfattende behandling enn andre. 

Endret av dDork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...