Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kronisk PTSD


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ca 20-30% av de som bruker cannabis får panikkanfall og sterk angst. Den kan henge igjen i lang tid etter at rusen har gått ut.

Det er økt risiko for å utvikle bipolar lidelse ved å bruke cannabis.

De som er disponert for det har dobbelt så stor risiko for å utvikle psykose om de bruker cannabis.

Risikoen er doseavhengig, dva at jo mer du røyker jo farligere er det for psyken din.

 

Det er synd det ikke finnes god nok helsehjelp for dem som sliter med kronisk PTSD, men det er ikke cannabis en trenger hvis en allerede er ute av vater pga psykiske påkjenninger.

 

Psykisk og adferdsmessig forstyrrelse grunnet cannabismisbruk er en egen psykiatrisk sykdom. ICD-10 F12. http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2015/en#

Lenke til kommentar

Ca 20-30% av de som bruker cannabis får panikkanfall og sterk angst. Den kan henge igjen i lang tid etter at rusen har gått ut.

 

 

Det tallet vil jeg påstå er alt for høyt når det handler om vanlig cannabis. At man opplever noia når man er nybegynner, er et kjent fenomen. Men få sliter med og røyke rev. Når vi snakker om Skunk er det nok langt flere som får seg en overraskelse. Fordi Skunk er langt sterkere og rusen blir mer intens. Man må huske på å skille mellom de ulike typene. Slik vi også gjør med alkohol.

Lenke til kommentar

 

Ca 20-30% av de som bruker cannabis får panikkanfall og sterk angst. Den kan henge igjen i lang tid etter at rusen har gått ut.

Det tallet vil jeg påstå er alt for høyt når det handler om vanlig cannabis. At man opplever noia når man er nybegynner, er et kjent fenomen.

 

Noia må kunne sies være en form for panikkanfall eller sterk angst.

 

https://yourlogicalfallacyis.com/no-true-scotsman

Lenke til kommentar

Det finnes statistike metoder for å beregne mørketall. Det er et dårlig argument for å diskvalifisere noen av verdens ledende forskningsmiljøene, Buffy.

 

Det er all grunn til å advare mot å bruke cannabis som medisin mot PTSD.

Jeg har tidligere i tråden skrevet hva jeg synes om at friske og oppegående bruker cannabis til rekreasjon og nytelse. Det er ikke dem jeg sikter til her.

 

Selv om det kan være mye vi ikke klarer å behandle, så er det viktig at folk som er nede for telling ikke får helseråd som gjør livet vanskeligere og gir dem flere problem.

 

Ed. Typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Med så store mørketall av cannabisbrukere så er jo statestikken nærmest ubrukelig.

De har nok tenkt grundig på dette når de laget statistikken. Man trenger ikke å telle alle personer i hele verden for å lage et prosenttall. Det er det samme som med seertall for tv: de sitter ikke hjemme hos hver enkelt tv-seer for å sjekke hva de ser på. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Med så store mørketall av cannabisbrukere så er jo statestikken nærmest ubrukelig.

Tenk om flere kunne forstått akkurat det du her skriver. Ingen vet hvor mange som røyker cannabis. Det vi vet er at det er ufattelig mange. Jeg kjenner en del som selger og 10 kilo er vekk i løpet av en uke. Det i en by med under 50 tusen mennesker. Så ingen har noen ide om tallene. Derfor må alle statistikker tas med ei klype salt.

Lenke til kommentar

 

Med så store mørketall av cannabisbrukere så er jo statestikken nærmest ubrukelig.

De har nok tenkt grundig på dette når de laget statistikken. Man trenger ikke å telle alle personer i hele verden for å lage et prosenttall. Det er det samme som med seertall for tv: de sitter ikke hjemme hos hver enkelt tv-seer for å sjekke hva de ser på.

 

Problemet med slike tall. Er at vi oftest ikke snakker om reine brukere av kun cannabis. Jeg jobber selv i rus og psykiatrien. Det vi ser er at alle som sliter med psykose er brukere av flere rusmidler. På mine 25 år har jeg kun vært borti et par reine cannabis brukere.

Lenke til kommentar

Når man prøver å kartlegge noe som folk kan bli straffet hardt for å gjøre så jo.. det vil være store mørketall. Det sier seg selv egentlig.

Skjønner du egentlig betydningen av ordet prosent? Det holder at de tester en gruppe personer - f.eks. 50, 100 eller 500 stk. Hvor mange som røyker totalt i verden har ingenting med tallet til Dag å gjøre. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Når man prøver å kartlegge noe som folk kan bli straffet hardt for å gjøre så jo.. det vil være store mørketall. Det sier seg selv egentlig.

Skjønner du egentlig betydningen av ordet prosent? Det holder at de tester en gruppe personer - f.eks. 50, 100 eller 500 stk. Hvor mange som røyker totalt i verden har ingenting med tallet til Dag å gjøre.

 

Jo det har det.

 

Påstanden er at 20-30% av de som røyker cannabis, altså da prøver de å påsta at 20-30% av ALLE som røyker cannabis får panikkanfall og angst. Den prosenten er kanskje korrekt for de 50 -500 personene de spurte, men det er på ingen måte represantiv for ALLE cannabisrøykere da det er ulovlig å eie og innta i flere land. Det er garantert flere cannabisbrukere enn det vi kan forestille oss, for vi MERKER ikke at de er cannabisbrukere. De er normale mennesker som meg og deg. Mange kan også finne på å LYVE om de bruker cannabis eller ei på grunn av nettopp overnevnte grunn..

 

Derfor blir den statestikken ubrukelig. Det er som om jeg skal sette meg ved E6 og telle hvor mange røde biler det er kontra blå (og fargen kan ikke lyve heller, som mennesker gjerne gjør om ulovlige rusmidler). Uansett hva mitt resultat blir så kan jeg ikke påstå at det gjelder ALLE bileiere i hele verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ta dette veeeeldg langsomt: Forskere har funnet ut at ca 20-30% av de som ble undersøkt fikk sterk angst og panikkanfall. Det er stor fare for å bli psykotisk og det er økt risiko for å bli deprimert, Hukommelsen svekkes og en blir ofte umotivert etter en stund.

Ut over disse psykiske bivirkningene er det en rekke kroppslige bivirkninger, men det er ikke tema her.

 

Mørketall er ikke tatt med. Det er en påstand fra Buffy for å trekke tallene i tvil, og som Tåkelur så fint har påpekt; en måte å flytte fokus vekk fra tema.

Igjen vil jeg minne om at det er noen av de skarpeste hjernene i verden som står bak denne forskningen, og jeg er lytter heller til dem enn en tilfeldig person på et diskusjonsforum.

 

I denne diskusjonen, som i mange andre, så vil en del helst tro det de tror. Det må de gjerne, men, som jeg har sagt tidligere, det er ikke riktig å anbefale skadelige stoff til personer som sliter og har det vanskelig. Det viktigste vi kan gjøre noen ganger er å ikke gjøre situasjonen verre for den som er plaget.

 

Det finnes statistiske metoder for å beregne mørketall, men det er ikke disse antatte størrelsene jeg sikter til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...