Gå til innhold

støy i skygge områder ved iso 100-200


Anbefalte innlegg

Det du skriver er tull. Iallefall noen av punktene. Selvfølgelig skal han se på bildene i 100%, Ikke hele tiden.. det skjønner jo alle.. men av og til. Jeg gjør det. Og har alltid gjort det.

 

Når du redigerer .. ser du ikke på bildet i 100 % da? Er det skjermstørrelsen som er viktig? Eller papirstørrelsen?

 

Du skriver som om du prøver lage et poeng utav noe, uten at jeg finner ut av hva det er.

Poenget er å ikke bekymre seg over støy og artifakter som kun sees i 100% crop, og som ikke sees etter skalering og/eller utskrift av bildet. Og dette er faktisk et veldig godt poeng.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er og var også fult klar over at canon yter dårligere i skygge/mørke partier enn nikon når jeg kjøpte canon 6d, MEN jeg hadde forventet vesentlig bedre resultater en canon 60d ved iso 100-200( i skygge områder og ved lange eksponeringer). Så langt, så har de resultatene uteblitt. Det er selvsagt en forskjell, men ikke noe å "skryte" av, for å si det på den måten.

 

I følge undersøkelser, så er jo canon 6d 3 trinn bedre en 60d, men dette gjelder vell kanskje bare ved høy iso eller jpg og/eller ikke i undereksponerte/mørke områder? Hvis det er noen som har noe god forklaring på dette, så er jeg takknemlig for det.!?

 

Under normale eksponerte bilder(raw)så er derimot min erfarng at 6d bare er 2 trinn bedre en 60d og dette står vell litt i samsvar med dpreview sine resultater(raw), hvor iso 800 på 60d er omtrent som iso 3200 på 6d, og iso 1600 på 60d er omtrent som iso 6400 på 6d. Ta en titt selv:

 

http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/24

 

Og nå sies det at 7d mk2 er omtrent 1-2 stopp bedre en 7d(60d), så hva er det jeg ikke har skjønt? Gjelder alle disse "fantastiske" iso egenskapene kun i jpg med høy iso reduksjon aktivert i kameraet?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Det gjelder stort sett på høy ISO i både Jpeg og råformat.

 

Sammenlign med DxOMark - Dynamic range. På lave ISO er Canon jevnt over dårlig (rundt 12 Ev) og det er liten forskjell mellom kameraene, inkludert mellom 1,6x crop og fullformat. Andre kameramerker har typisk 13-14 Ev, altså 1-2 blendertrinn bedre på støy i skyggeområder, på ISO 100.

 

På høy ISO er det som sagt en annen historie.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...