Gå til innhold

FEATURE: – iMacen min spiser denne maskinen til frokost


Anbefalte innlegg

Det er brukerens problem sånn jeg ser det, det er helt idiotisk at man skal ha to knapper som gjør det samme, hadde det i alle program vært mulig å tvinge lukke til å faktisk være lukke, eller overstyre det på OS-nivå, så kunne jeg kanskje tolerert det, det er ikke tilfellet i dag.

Det er sånn du ser det, men det betyr ikke at det er et reelt problem for mange selv om de ikke er klar over det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke et møkkadesign, det er brukere som ikke forstår at f.eks. Skype ikke kan ta i mot samtaler når det ikke kjører.

Hva med de som ikke skjønner at Skype ikke kan ta imot samtaler når man skrur av maskinen? Ting blir for dumt når man skal legge til rette alt for de som er absolutt nederst på kunnskapsstigen. Når det er sagt, finnes noe av det samme problemet i feks. Skype for windows, men mener at det er mulig å konfigurere bort. Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Det er ikke et møkkadesign, det er brukere som ikke forstår at f.eks. Skype ikke kan ta i mot samtaler når det ikke kjører.

Hva med de som ikke skjønner at Skype ikke kan ta imot samtaler når man skrur av maskinen? Ting blir for dumt når man skal legge til rette alt for de som er absolutt nederst på kunnskapsstigen. Når det er sagt, finnes noe av det samme problemet i feks. Skype for windows, men mener at det er mulig å konfigurere bort.

 

Ja, ting blir fort for dumt hvis man skal legge seg nederst, jeg sier ikke imot det.

Dessverre er det veldig mange brukere der, så er må lista ligge. Dette er et problem Windows har. Jeg håper disse brukerne blir lei Windows og flytter over til Mac, så kan OS X slite med dem.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke et møkkadesign, det er brukere som ikke forstår at f.eks. Skype ikke kan ta i mot samtaler når det ikke kjører.

Hva med de som ikke skjønner at Skype ikke kan ta imot samtaler når man skrur av maskinen? Ting blir for dumt når man skal legge til rette alt for de som er absolutt nederst på kunnskapsstigen. Når det er sagt, finnes noe av det samme problemet i feks. Skype for windows, men mener at det er mulig å konfigurere bort.

 

 

Det er windows jeg snakker om, det er dustete med denne overstyringen av lukkeknappen, man kan ofte ikke gjøre noe med det engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

At Windows er rævdårlig på å huske vinduplassering- og størrelse er noe som irriterer meg veldig ofte også, det er en hel bunke med programmer som ser ut til å blankt ignorere vindustørrelse og plassering for hver gang jeg lukker programmet, eventuelt gjør en omstart av maskinen.. Noe som er irriterende da jeg ofte ønsker å maksimere bruk på 24" 16:10 og 27" 16:9 skjerm og dermed plasserer vinduer strategisk utover skjermen slik jeg ønsker det. Tar ikke lange tiden å få ordnet dette på nytt, men er jo irriterende når man til stadighet må gjøre dette litt vel ofte.

 

Verste er når Modern UI kommer inn i bildet, om jeg er så uheldig at jeg klarer å dra et vindu slik at det plutselig åpner seg i "Split View" eller hva det heter i Modern UI så er jo alt på styr, for når jeg da lukker det igjen og dermed går tilbake til vanlig skrivebordsmodus så er alt forskjøvet etter hvordan vindustørrelsen ble halvert ved "Split View" eller hva de kaller det og det er jo ikke snakk om at Windows faktisk skal klare å legge vinduer og applikasjoner tilbake til sin opprinnelige posisjon i etterkant. Det samme opplever jeg med flerskjermoppsett i Windows 8.1, noe jeg aldri slet med i Windows 7 hvorav når jeg skrur av ene skjermen så behandler Windows den som frakoblet og da glemmer den alt som jeg har dratt over til skjerm nummer to så når jeg da skrur på skjerm nummer to og åpner et program som jeg alltid kjører på skjerm nummer to så er vi tilbake til at den skal åpne seg på skjerm nummer en igjen, osv..

 

 

 

Og ja, Windows 8 / 8.1 er fryktelig masete, og de første gangene du åpner noe som helst så får du stadige valg om du vil åpne ting i "Applikasjon X = desktop" eller "Applikasjon Y = Modern UI", du har i bunn og grunn dobbelt sett av applikasjoner for nesten alt i hele systemet og det blir fort veldig masete og keitete, spesielt for mindre tekniskbegavede brukere å måtte forholde seg til dette når de egentlig ikke har peiling på hva de burde velge her.

 

Det at applikasjoner har null kommunikasjon mellom sin desktop variant og Modern UI variant er også helt på jordet, du kan jo prøve å ha Skype for desktop og Skype for Modern UI logget inn på samme systemet og se hvilket virvar av dobbelt sett med varslinger og alt mulig rart du får... At Microsoft klarer å kjøre to så tilsynelatende isolerte systemer i en og samme pakke på en så lite elegant måte er ganske så utrolig.

 

 

 

Men sett bort ifra hele Modern UI biten, og det at Windows er fryktelig dårlig på å memorere vindustørrelser og plassering (det er jo Windows 7 også) og det faktum at du må ta i overkant mange valg mellom vil du sette X, Y eller Z som standardapplikasjon rett ut av esken så liker jeg Windows 8.1 svært godt og det er mange ting jeg foretrekker fremfor Windows 7 som blant annet raskere oppstart, Secure Boot, mer minimalistisk brukergrensesnitt (i desktop vel og merke), hakke lavere footprint og bedre ytelse.

 

 

 

EDIT:

 

Syntes forøvrig Microsoft har vært for dårlig til å utnytte potensiale med "Modern UI Startskjermen" eller hva vi skal kalle den. Mye av potensiale lå jo i "Live Tiles" og hele poenget med å ha såpass store ikoner utover hele skjermen var vel nettopp det at disse flisene skulle være levende å gi deg masse nyttig informasjon og notifikasjoner direkte så du skulle ha denne skjermen kjørende hele tiden å få massevis av nyttig informasjon direkte via denne.

 

Dette har vi ikke sett noe som helst til, ved unntak av et bittelite knipe med Microsoft sine egne applikasjoner så gir jo stortsett ingen av disse ikonene jeg har på min startskjerm noe informasjon i det hele tatt. Alt de fungerer som er forvokste ikoner for snarveier til applikasjoner, og ingenting annet. Og da renner jo alt bort i sanden.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er windows jeg snakker om, det er dustete med denne overstyringen av lukkeknappen, man kan ofte ikke gjøre noe med det engang.

Jeg er da sikker på at jeg mange ganger har sett "per-app-settings" hvor man kan konfigurere bort dette? For Skype vet jeg ikke hvordan det er.

Edit: Ser ut som det nærmeste Skype har er "Close to tray".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

I 2004 switchet jeg til Mac, og ble forelsket i effektiviteten. I 2010 fikk jeg meg en ny jobb hvor jeg daglig må jobbe i windows. Det begynte i XP og gikk videre til windows 7. Jeg har mac hjemme, men den blir ikke mye brukt siden jeg jobber 100%.

Min jobb består av datastruktur, publisering, programmering og grafisk design.

 

Windows er...ok.

 

Mac er...fantastisk.

 

"FANBOY!!!!! " Øh, javel. 4 år på windows 7,5 time hver dag dypt begravd i programmering og datastruktur og jeg er trangsynt? Nei du, Windows har fått sin sjangs og jeg dømmer den ikke, men den er ikke noe annet enn ok.

 

Jeg har vært gjennom windows 3.11, 95, 98, 98 SE, Millenium, XP og windows 7. Mac vs PC sketchen med PC sier "Next time it will be better, trust me" får meg til å le i enighet og fortvilelse.

 

Jeg har fått utlevert 2014's ThinkPad's versjon av Macbook air. Jeg elsker designet, men min hvite macbook i plast fra 2006 banker den i oppgave behandling...min 8 år gamle mac banker den i oppgave behandling...HALLO! PC'en er ny,har flash drive, hvordan er det mulig?

 

"Siden jeg ofte Alt tabber mellom hvert vindu"

- Macen kan også det ++++++++++++++

 

Fullskjermmodus er som å kjøre en Laborginy i et byggefelt.

 

Drag and drop fungere...det gjør også en Lada, den går framover.

 

Sorry, men 4 år på den feteste PC'en bransjen kan tilby har ikke overbevist meg. Kunne jeg byttet, hadde jeg byttet på dagen og ikke grått en tåre.

 

Hver gang Apple lanserer noe ler man av lave spesifikasjoner, men glemmer helt at ytelsen er av en annen verden.

 

Men det er greit PC folk, jeg er en del av dere enn så lenge. Dere kan skryte av Windows så mye dere bare makter, det kommer ikke til forandre mitt syn på at Windows er ok.

 

Metro designer et dritt, det håper vi alle kan være enige om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tilbringer store deler av dagen på kontoret, det er her jeg tjener lønna mi. Og iMacen, den er min høyre hånd. Jeg må kunne stole på at den fungerer, at den passer på arbeidet mitt og at den lar meg jobbe optimalt og uforstyrret.

I dette perspektivet blir Windows-maskinen min ikke noe annet enn en blek kopi. Alt fra programvaren til grensesnittet bærer preg av halvtygde løsninger, som fungerer "greit nok".

Men hvorfor skal jeg skal nøye meg med det?

At OSX er godt gjennomført på alle måter - er det ingen tvil om. Men hvis man ikke er vant med windows (og da snakker jeg ikke om Metro) betyr ikke automatisk at Windows er ukrukelig. Hele artikkelen bærer preg av arroganse og latskap. "Å nei, et vindu kom opp. Å nei, mange knapper og mange valg". Det er vel hele poenget med mange arbeidsrelaterte programmer - du skal ha valg. Du skal kunne gjøre avanserte ting. Jeg bruker begge OS daglig og har ikke problemer med noen av de. Er det noe jeg ikke skjønner, er det noe jeg ikke kan... da hjelper en eller annen tutorial fra YT. Men jeg syter i alle fall ikke over det.

Du sammenligner bla.a. grensesnittet i OSX Mail og Win Outlook. Mail er for folk som sitter hjemme og leser mail, Outlook er jo ikke for "folk flest" men for arbeidsfolk! Blir litt som å sammenligne Paint og Photoshop, helt useriøst.

Personlig er jeg gått over til Gmail i browser, og etter å ha brukt det og andre Google funksjoner som er sydd inn i den ser jeg tilbake på alle de andre løsningene som tilbakestående og gammeldags. Men det er en helt egen diskusjon for seg selv.

Endret av nessuno
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I 2004 switchet jeg til Mac, og ble forelsket i effektiviteten. I 2010 fikk jeg meg en ny jobb hvor jeg daglig må jobbe i windows. Det begynte i XP og gikk videre til windows 7. Jeg har mac hjemme, men den blir ikke mye brukt siden jeg jobber 100%.

Min jobb består av datastruktur, publisering, programmering og grafisk design.

 

Windows er...ok.

 

Mac er...fantastisk.

 

"FANBOY!!!!! " Øh, javel. 4 år på windows 7,5 time hver dag dypt begravd i programmering og datastruktur og jeg er trangsynt? Nei du, Windows har fått sin sjangs og jeg dømmer den ikke, men den er ikke noe annet enn ok.

 

Jeg har vært gjennom windows 3.11, 95, 98, 98 SE, Millenium, XP og windows 7. Mac vs PC sketchen med PC sier "Next time it will be better, trust me" får meg til å le i enighet og fortvilelse.

 

Jeg har fått utlevert 2014's ThinkPad's versjon av Macbook air. Jeg elsker designet, men min hvite macbook i plast fra 2006 banker den i oppgave behandling...min 8 år gamle mac banker den i oppgave behandling...HALLO! PC'en er ny,har flash drive, hvordan er det mulig?

 

"Siden jeg ofte Alt tabber mellom hvert vindu"

- Macen kan også det ++++++++++++++

 

Fullskjermmodus er som å kjøre en Laborginy i et byggefelt.

 

Drag and drop fungere...det gjør også en Lada, den går framover.

 

Sorry, men 4 år på den feteste PC'en bransjen kan tilby har ikke overbevist meg. Kunne jeg byttet, hadde jeg byttet på dagen og ikke grått en tåre.

 

Hver gang Apple lanserer noe ler man av lave spesifikasjoner, men glemmer helt at ytelsen er av en annen verden.

 

Men det er greit PC folk, jeg er en del av dere enn så lenge. Dere kan skryte av Windows så mye dere bare makter, det kommer ikke til forandre mitt syn på at Windows er ok.

 

Metro designer et dritt, det håper vi alle kan være enige om.

Godt forsøk, men heller lite troverdig. Men du skal ha for forsøket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selv makter jeg ikke OSX. Jeg er totalt avhengig av windows. Selv har jeg en dell inspiron 17r SE, med i7, ssd og 8gb ram, kan altså ikke si den er dårlig på et spesifikasjonsperspektiv, macen til kjæresten miner en macbook pro fra 2013, min feier denne av banen, på alt, hastighet og effektivtitet og ytelse, eneste den slår min på er batteritid. Jeg liker ikke hvordan mac fungerer, og sliter litt med å skjønne hva folk finner attraktivt med det, annet enn bilde-og videoredigeringsmulighetene, som visstnok skal være gode. Jeg unngår metro aspektet på W8.1 totalt, det er rett og slett dårlig. Men om jeg får beskjed om at kjæresten min trenger hjelp med noe på macen sin så sliter jeg. Jeg åpner et program og det åpner ikke over hele skjermen og jeg klarer ikke fikse det, så plutselig starter et annet og det programmet dekker faktisk hele skjermen, men jeg får ikke fikset det heller. Jeg slet med å finne programmer som var på macen. Jeg skulle laste ned et program for henne og jeg fant det ikke, det gjorde ikke hun heller -_- på Dellen min er det bare å laste det ned og finne det på skrivebordet. Min pc betalte jeg 7000kr for på tilbud, hun fikk sin i gave for over 10000kr. Min har full-hd skjerm, hennes har ikke det.

 

Kan virkelig ikke si meg enig i at windows er rotete, jeg syntes det er stikk motsatt. Men ja, jeg har ikke brukt mac like mye som windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var da fælt mye negativt om Windows da. I nye office pakker så slipper man faktisk å lagre om pcen krasjer. For det lagres temp filer med navnet ".asd" som gir muligheten å gjenopprette dokumentet feilfritt i fanen Fil > Administrer versjoner.

 

Men først så vil jeg si at det er noe galt med PCen din, for min har aldri krasjet. Med unntak nye spill med beta skjermkort drivere og velkjente internet explorer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OSX og alt annet Apple lager er fint å bruke helt til du skal gjøre noe Apple ikke liker. Da er det ekstremt vanskelig eller umulig. For eks så er cpu loddet fast. Vil du oppgradere må du kjøpe en helt ny maskin. Vil du sette inn en ekstra hdd? sorry mate. iTunes kan fint spille mediene dine, men bare om de er i formatene Apple liker. osv osv osv. Det er veldig mange sånne eksempler.

 

Man får liksom aldri bruke Apple produkter som mine datamaskiner. Alt skal være med tillatelse fra Apple.

 

Men det viktigste er at man kan bruke de maskinene man selv trives med. Samme hva det måtte være. George Martin bruker en gammel tekstbehandler i Dos fordi det er den han trives med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fine og saklige argumenter, det er sånt jeg liker :D

Og ja, som el-sleger finner jeg mange kunder som bare vill kunn ha apple pga det er apple. Når jeg har anledning spørr jeg gjæren hvorfor? Da får jeg bare til svar "Fordi jeg har lyst". Så vist men prøver å overtale eller vise windos til en Apple fanist. Det funker ikke, beklager :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...