Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg føler jeg er dømt til å ikke klare mine mål på grunn av min skrift


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en gutt på 18år som sliter med motorikk og skrivevansker. Bokstavene blir skjeve og henger gjerne over og under linjene. Jeg klarer ikke å skrive innenfor ruter eller bokser. Jeg er venstrehendt itillegg. Det kan til tider være vannskelig å forstå hva jeg skriver. Struktur og oppgaver blir uryddige, spesielt i matte, og alt blir rotete.

 

Jeg er på ingen måte dum for det. Jeg har et snitt på rundt 5.0 med realfag. Det jeg bekymrer meg for en eksamen, spesielt i matte. Jeg er redd for at sensorene skal dømme meg utifra skriften, og at skriften skal være en avgjørende faktor for at jeg ikke får den seksern. Man ser helt klart en forskjell når man sammenligner mon besvarelse med noen andres. Strukturen er merkbart dårlig, rotete, osv. Jeg har fått ekstra tid for dette på eksamen. Hvorfor klager jeg da? Det er ikke så enkelt som folk tror. Jeg føler jeg bruker masse ekstra energi bare på å skrive pent, blir sliten. Men likevel blir det aldri pent nok, normalt. Læreren min sa at hun ikke skal dømme meg for dette, men kan være problematisk på eksamen, at kanskje seksern eller femmeren glipper.

 

Jeg synes dette er veldig urettferdig. At jeg skal bli dømt for hvordan jeg skriver, selvom mye av innholdet riktig. Dette er noe jeg ikke kan noe for uansett hvor mye ekstra tid jeg skulle fått. Det sitter liksom i motorikken. Etter en vanlig skoledag ser du i notatene mine at jeg skriver veldig hardt, blekket er nesten brent i papiret. Og folk reagerer også på at jeg har masse pennemerker på hendene, uten at noen forstår hvordan det i heletatt er mulig å komme borti der. Ikke jeg engang.

 

Jeg har nå eksamen snart. Det føles så urettferdig.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

So, til tross for at alle garanterer at du ikkje vil bli bedømt på grunn av skrifta og du får til og med ekstra tid til å gjere det beire, so meiner du at du blir urettferdig behandla?

Da er spørsmålet: Hvorfor i alle dager får du ikke lov til å ta eksamen på en PC?

 

So, til tross for at alle garanterer at du ikkje vil bli bedømt på grunn av skrifta og du får til og med ekstra tid til å gjere det beire, so meiner du at du blir urettferdig behandla?

Da er spørsmålet: Hvorfor i alle dager får du ikke lov til å ta eksamen på en PC?

 

So, til tross for at alle garanterer at du ikkje vil bli bedømt på grunn av skrifta og du får til og med ekstra tid til å gjere det beire, so meiner du at du blir urettferdig behandla?

Det er vannskelig å bruke pc i matematikk :/

 

Nei, jeg mener absolutt ikke at en må garantere det. Men heller at det kanskje bør være mulig at det legges ved en liten notat at vedkommende sliter med skrivevansker, og at man derfor heller bør legge mer vekt på innholdsdelen?

Lenke til kommentar

Det er vannskelig å bruke pc i matematikk :/

Det stemmer, men det er tydeligvis vanskelig for deg å bruke penn også.

 

Etter en vanlig skoledag ser du i notatene mine at jeg skriver veldig hardt, blekket er nesten brent i papiret.

Kanskje kjøpe en annen type penn? Det er umulig for vanlige folk å skrive pent med kulepenn uten å anstrenge seg. Kjøp en sånn "roller" med flytende blekk (koster 40 på bokhandel) eller tusjer for barn på nille (de er faktisk gode å skrive med). Mye enklere å ikke presse for hardt, for man trenger ikke presse i det hele tatt, dermed trenger man ikke å "finjustere" presset.

 

Strukturen er merkbart dårlig, rotete, osv

Hva har egentlig dette å gjøre med at du skriver dårlig?
Lenke til kommentar

Det er mulig å bruke PC selv på matte-eksamen (litt opplæring i programvare må selvsagt til)

 

Er skrivevanskene svært store er det også mulig (i samråd med lege/spesialister/kommune) å få avholde skriftlige eksamen som muntlig prøve. Men dette må søkes om i god tid før eksamen og må være svært godt begrunnet.

 

Men med spesifikke motoriske skrivevansker burde ikke være helt utenkelig at det skulle være mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...