Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ordensforstyrrelse eller ikke?


blueprint1

Anbefalte innlegg

 

 

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

 

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

 

 

Da jeg ble tatt for dokumentforfalskning så nektet jeg alt og etter mye og men prøvde de seg til slutt på å ende saken med bot, jeg nektet boten også og da ble den henlagt etter 6 måneder.

 

Det kan være, da jeg ikke kjenner til saken eller hva som skjedde. Er det ikke tilstrekkelig med bevis, kan heller ikke mistenkte/siktede domfelles. Jeg påpekte egentlig bare hva forskjellen er på forenklet forelegg og forelegg(bot). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

 

Da jeg ble tatt for dokumentforfalskning så nektet jeg alt og etter mye og men prøvde de seg til slutt på å ende saken med bot, jeg nektet boten også og da ble den henlagt etter 6 måneder.

 

Men du kan ikke dermed "garantere" noe som helst om behandlingen av andre saker.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selvfølgelig lært av dette. Er denne saken ut av verden for min del? har jeg forsatt mulighet til å komme inn på politihøgskolen?

Dersom saken er henlagt, så er du frikjent. Det vil muligens fortsatt stå i straffesaksregisteret at du var anmeldt for dette, da det alltid registreres dersom man er mistenkte for noe. Der vil det også stå at saken er henlagt. Det kan godt være du vil bli spurt om dette av opptaksnemda ved PHS.

 

Senk skuldrene, tenk deg om neste gang du er ute, og se fremover. Lykke til med søknad/opptak ved PHS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

lett. Bare stå på din forklaring så blir alt henlagt, det kan jeg garantere deg.

 

Jeg ble anmeldt for dokumentforfalskning, men jeg sto på min forklaring og alt ble henlagt 6 måneder senere.

 

De vil prøve seg på å gi deg bot i stedet, om du godtar den eller ikke kommer ann på hvor mye is du har i magen. Uansett så vil den enten bli henlagt eller at du godtar bot.

Det er det dummeste jeg har hørt. Saken blir ikke henlagt uten videre, og det at du garanterer for det er jo drøyt når du ikke var der, og heller ikke har sett saken.

 

Jo. Små saker blir faktisk henlagt uten videre. Politiet har offentlig gått ut og sagt at alle saker under en ramme på 30 000 blir automatisk henlagt.

 

Det er mulig det er sant for økonomisk kriminalitet, men her er det da vitterlig ikke noen "økonomisk ramme" overhodet, og en slik grense blir dermed fullstendig intetsigende. Ordensforstyrrelser har ikke til formål å verne privat eiendom. Jeg kan love deg at saken ikke blir henlagt med henvisning til en slik 30 000-grense dersom du f. eks. utøver vold mot offentlig tjenestemann, selv om det ikke er noen økonomiske verdier involvert.
Lenke til kommentar

 

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

 

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

 

 

I stand corrected. Takker så mye.

 

Selv om det anmeldte forholdet kun resulterer i en bot i posten?

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

 

Har selvfølgelig lært av dette. Er denne saken ut av verden for min del? har jeg forsatt mulighet til å komme inn på politihøgskolen?

 

så klart den er ute av verden. Du er ikke skyldig før du er dømt

 

 

Tøv. Det finnes flere eksempler på forhold der dom/forelegg ikke avgjør hvorvidt forholdet kommer i betraktning i negativt henseende - det kan for eksempel være sikkerhetsklareringer i Forsvaret, opptak til Politihøgskolen, eller rett og slett diverse egnethetskriterier - når politiet skal avgi uttalelse om du er "egnet" til å inneha en tillatelse eller bevilling fra det offentlige - som for eksempel våpenkort, førerkort, bevilling for å skjenke eller selge alkohol, eller drive serveringssted.

 

Eller det mest åpenbare: Ved et erstatningskrav som er begrunnet i samme situasjon som straffesaken.

Lenke til kommentar

 

 

Ble noe personalia opplyst her?

Dersom han fikk personopplysninger om deg så KAN det hende at konstabelen har anmeldt deg.

Jeg ble anmeldt av politiet for en trafikkforseelse for en del år sida (fikk ikke bot på stedet), og den kom i posten etter en liten stund.

 

Uansett, så tviler jeg på at dette i verste fall ikke blir mer enn et forenkla forelegg. Plettfri vandel vil si, såvidt det er meg bekjent, ingen domfelte straffeutmålinger på rullebladet. (Dog ikke helt sikker på rusmidler og besittelse/bruk av dette, men det er uansett ikke relevant for din sak)

 

Er du veldig usikker; ta kontakt med politikammeret og forklar deg.

 

Du får ALDRI ett forenklet forelegg dersom du anmeldes. Forenklet forelgg blir bare gitt ved forseelser som blant annet å prate i tlf i bil, kjøre uten belte, kjøre for fort (så fremt du ikke mister lappen) osv. Blir du domfelt etter anmeldt forhold får du ett forelgg. Du vil da være domfelt for ordensforstyrrelse, noe som vises på en eventuell bøteattest hos politiet. Dette blir registrert.

I stand corrected. Takker så mye.

 

Selv om det anmeldte forholdet kun resulterer i en bot i posten?

Ja. Så lenge man er anmeldt vil saken enten bli henlagt eller man blir dømt og det vil dermed resultere i straffesaksregisteret. Desverre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at anmeldelser gjerne blir henlagt, men det spesielle i denne saken er at det er politiet selv som har anmeldt deg for ordensforstyrrelse, og da tipper jeg det blir mye vanskeligere å unngå dom i saken.

 

nei det er bare tull. Jeg har blitt anmeldt av politiet før og de henla saken. En mye alvorligere sak enn dette også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...